خانه / اسلم قزوینی / عمل صالح به شرط ایمان

عمل صالح به شرط ایمان

✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۵ )

🌹🌹 فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَیَزِیدُهُم مِّن فَضْلِهِ ۖ وَأَمَّا الَّذِینَ اسْتَنکَفُوا وَاسْتَکْبَرُوا فَیُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا وَلَا یَجِدُونَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا.

پس کسانیکه ایمان آوردند و عمل شایسته انجام دادند (خداوند) پاداششان را بطور کامل به آنها خواهد داد و از فضل و بخشش خود بر (پاداش) آنها خواهد افزود. ولی کسانی را که ابا کردند و تکبر ورزیدند (استنکفوا و استکبروا)، با مجازات دردناکی کیفر خواهد کرد و (آنگاه) برای خود، غیر از خدا سرپرست و یاوری نخواهند یافت. ۱۷۳ نساء.

تفسیر: استنکاف و استکبار، هر دو به معنی امتناع و انزجار از چیزی است. اما استنکاف از روی جهل و نادانی است و استکبار از روی خودبینی و سرکشی. به این معنی که فرد مستنکف، از روی جهل و نادانی است که از بندگی خدا امتناع می ورزد، ولی مستکبر از روی تکبر و خودبزرگ بینی است که در مقابل فرمان خدا سرکشی میکند.
گرچه او هم گرفتار جهل است اما نوع این جهالت با جهالت مستنکف فرق می کند. شاید بشود فرد مستنکف را ارشاد و هدایت کرد، اما غرور فرد مستکبر، اجازهء هدایت و رستگاری را به صاحبش نمی دهد.

در آیهء معروف ادعونی استجب لکم، می خوانیم:

👈🌹 وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ.

پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا (دعای) شما را اجابت کنم. به یقین کسیکه از عبادت من تکبر ورزد بزودی با ذلت وارد دوزخ میشود ۶۰ غافر.

معمولا بخش اول این آیهء مبارکه را بیان میکنیم و گله مند میشویم که پس چرا دعایمان مستجاب نمیشود؟!
ولی به بخش دوم هیچ توجهی نداریم که نکند در پیشگاه خدا تکبر دارم و در عبادت او کوتاهی میکنم و همین باعث مستجاب نشدن دعایم شده؟!

🌷 حضرت امیر در بخشی از سی و یکمین نامهء خود، با بیان بسیار رسائی در بارهء دعا به آقا امام حسن فرموده اند:

پس هنگامیکه او را بخوانی صدایت را می شنود و وقتی که با او آهسته به نیایش بپردازی، آنرا می داند (پس حالا که این حقایق را می دانی) حاجتت را به او عرضه کن و ذات و حقیقت نفس خویشتن را در پیشگاه او بگستران و غصه ها و اندوه های خود را به درگاه او بیان کن و برطرف شدن سختیهایت را از او بخواه و برای همهء امور زندگیت از او یاری بطلب و از خزاین رحمت او عطایایی را مسئلت نما که جز او نتواند آنها را به تو عنایت فرماید از فزونی عمرها و صحت بدنها و گسترش روزیها.
پس خداوند متعال کلیدهای گنجینه های نعمتهایش را در اختیا تو قرار داده (که همانا دعا کردن است، البته) با اجازه و رخصت در مسئلت از او.
هر وقت بخواهی (می توانی) درهای نعمت او را بوسیلهء دعا به روی خود باز کنی و انبوه رحمتش را بسوی خود سرازیر نمایی.
پس تاخیر اجابت دعایی که به درگاه خداوند نموده ای ناامیدت نسازد، زیرا عطای الهی به قدر نیت است. و گاهی اجابت دعا برای بزرگتر نمودن پاداش دعاکننده و فراوان بودن عطای آرزوکننده به تاخیر می افتد. بسا باشد که چیزی را از خدا مسئلت نمایی ولی آن خواسته به تو داده نمی شود، اما در مقابل، بهتر از آن درخواست، یا در این دنیا و یا در آخرت نصیبت می گردد. یا آن خواسته به جهت آنچه که برای تو بهتر است از تو برمی گردد.
پس چه بسا که آنچه مسئلت نموده ای، اگر به تو داده شود، دینت از بین می رود.
پس تو خیری را از خدا مسئلت کن که زیبایی اش برای تو بماند و وبالش از تو دور گردد.
و مال، چیزی است که نه آن برای تو می ماند و نه تو برای آن 🌷

(ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار.
خدایا بهترینها را در دنیا و آخرت نصیب مان گردان، و بهترین آنست که تو می دانی نه آنکه من می خواهم).

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سعيد نريمان

سعید نریمان

اندیشه ورزی باید مبتنی بر تئوریهای بومی باشد و الا مثل این است که با کلید همسایه می خواهیم درب خود را بگشائیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *