خانه / غزنه تا غزه / مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری

مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری

امیری خبر داد:

گمانه‌زنی با هدف تعیین عرصه و حریم مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری  

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از انجام مراحل گمانه‌زنی با هدف تعیین عرصه و حریم در مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری آذربایجان شرقی با نظارت پژوهشگاه بر روند این عملیات خبر داد.

 به گزارش ۸تیر ۱۴۰۰روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مصیب امیری این مطلب را در جریان بازدید از مجموعه تاریخی شیخ شهاب‌الدین اهری عنوان و بر تسهیل روند تعیین عرصه و حریم این مکان با همکاری پژوهشگاه تاکید کرد.

او گفت: با توجه به حضور باستانشناسان و تیمهای کاوش متخصص در مراکز استانها، پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری با بهرهمندی ازتجارب کارشناسان متخصص استانها در حال تداوم عملیات کاوش، باستانشناسی و تعیین عرصه و حریم آثار است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت :مراحل گمانهزنی با هدف تعیین عرصه و حریم در مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدیناهری آغاز شده و پژوهشگاه به عنوان ناظر عالی بر روند این عملیات نظارت دارد.

امیری اظهار داشت: با توجه به اهمیت و ارزش مجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری، پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری برایتسهیل و تامین هرگونه نیازمندیهای این پروژه آماده همکاری و تسریع روند اجرای آن است.

امیری تأکیدکرد:

مرمت و حفاظت از پلهای تاریخی خداآفرین در دستور کار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

از آنجایی که پل‌های تاریخی خداآفرین آذربایجان شرقی نیازمند انجام اقدامات مرمتی هستند، لذا برنامه‌ریزی های کوتاه و بلند مدت برای مرمت اضطراری و استحکام بخشی این آثار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام خواهد شد.

به گزارش۸ تیر ۱۴۰۰ روابطعمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مصیب امیری رئیس پژوهشگاه  این مطلب را در بازدید از پلهای تاریخیخداآفرین آذربایجان شرقی مطرح ومرمت و حفاظت از پل‌های تاریخی خداآفرین را هدفی مشترک بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

او گفت: پیرو تفاهمنامه منعقد شده بین پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری و وزارت نیرو در راستای سدسازی، تقبل هزینههای مرمت،بازسازی و جابجایی آثار در پیرامون سد بر عهده وزارت نیرو است که این اقدامات در خصوص پلهای خداآفرین ناتمام مانده و در این سفر درراستای بررسی موقعیت و وضعیت کنونی پلها برنامهریزیهای لازم به عمل خواهد آمد.

امیری اظهار داشت: با توجه به اینکه این پلهای تاریخی نیازمند انجام اقدامات مرمتی هستند، لذا برنامهریزی های کوتاه مدت برای مرمتاضطراری و همچنین بلندمدت در راستای استحکام بخشی کامل از سوی این پژوهشگاه انجام خواهد شد.

او پلهای خداآفرین را  میراث مشترک کشور ایران و جمهوری آذربایجان خواند و افزود: لذا تعاملات لازم با هدف صیانت و حفاظت از این مواریثارزشمند با کشور دوست و همسایه انجام خواهد شد تا بدنبال این همکاری زمینههای رونق گردشگری مشترک در منطقه فراهم شود.

 کاوش و حفاظت از آثار تاریخی در مسیر گازرسانی به روستای سرابکلان سیروان

پروژه کاوش،مطالعه و حفاظت از آثار تاریخی در مسیر لوله گذاری گاز رسانی به روستای سرابکلان در شهرستان سیروان استان ایلام  با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهزاد فریادیان سرپرست هیأت کاوش سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰با اعلام این خبر گفت:روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان استان ایلام از دیر باز بر روی شهرتاریخی سیروان قرار گرفته و امروزه با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰تا ۳۰۰خانوار بر روی این شهرتاریخی ساکن مانده است.

او افزود:در پی پیگیری های اهالی روستا و تصمیمات مقامات استان، سیستم گازرسانی به این روستا در مراحل اجرایی قرار گرفت و در این راستااز محل اعتبارات شرکت گاز استان اعتباری برای کاوش ، مطالعه و حفاظت آثار در مسیر گاز رسانی به روستا بصورت هم زمان (هم حفاری دستی وهم لوله گذاری)در نظر گرفته شد.

این باستان شناس با بیان اینکه کل مسیر اصلی گاز کشی در سه خط اصلی ۲۸۰۰ متر است و تا کنون بیش از ۹۰۰متر از مسیر پیش بینیشده در مسیر گاز رسانی مورد ارزیابی ، حفاری و در نهایت لوله گذاری قرار گرفته گفت: در مکان هایی که در مسیر لوله گذاری به آثار تاریخیغیرمنقول رسیده ایم با حفظ اصالت اثر درمسیرهای کمترآسیب پذیر اقدامات لازم  بعمل آمده است.

فریادیان اظهار داشت :بدیهی است به منظور آسیب پذیری کمتر به آثار تاریخی در مسیر علمک هایی که از لوله اصلی انشعاب می گیرند تاتعدادحدود پنجاه علمک تاعمق ۴۰ سانتیمتری حفاری و بقیه لوله گذاری فرعی بصورت روکار نصب بر روی دیوار ها تا درب منازل انجام میگیرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: اهمیت و جایگاه شهرتاریخی ساسانی سرابکلان سیروان بقدری چشمگیر است که قابلیت تبدیل بهسایت گردشگری در سطح ملی را دارد، لذا نباید  اجرای شبکه گاز رسانی به روستا، مسئولین امر رادر اقدام به جابجای و سبک سازی حجممنازل جدیدالاحداث غافل کند که البته مسئولیت این مهم در درجه نخست بعهده بنیاد مسکن استان است.

او خاطرنشان کرد:ترک خوردگی زودهنگام خانه های جدیدالاحدات بر روی بناهای تاریخی قدیمی که اغلب بدون پی ریزی و فنداسیون غیر اصولیبناشده اند خطرات انسانی زیادی در آینده نه چندان دور بدنبال خواهد داشت.

این باستان شناس در ادامه نبود معابر مناسب جهت دسترسی به منازل و همچنین نداشتن  سیستم دفع فاضلاب مناسب را از دیگر مشکلاتاجتمایی و بهداشتی این روستا خواند و گفت:پروژه گاز رسانی به روستا در صورت همراهی و همکاری کارشناسان شرکت گاز با هیئتکاوش(حفاری) در مسیر لوله گذاری گازدر یک روند ۳ ماهه قابل انجام خواهد بود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

راه قدس باز شد بیا تا برویم

ومع هجمات حزب الله والقسام، فُتحت الطریق إلى القدس أمام الناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *