خانه / جشنواره / نوبت افشای نام رایزن فرهنگی سفارت عربستان در آمریکا

نوبت افشای نام رایزن فرهنگی سفارت عربستان در آمریکا

انگشت واشنگتن روی نقطه ضعف آل سعود

بعد از خروج پاتریوت‌های آمریکایی از خاک عربستان سعودی حالا نوبت افشای نام رایزن فرهنگی سفارت عربستان در آمریکلا به عنوان مظنون اصلی حادثه ۱۱ سپتامبر رسیده است. اقدامی که ظاهرا ناخواسته بوده است.

انگشت واشنگتن روی نقطه ضعف آل سعود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روز گذشته پلیس فدرال آمریکا ناخواسته یکی از حساس‌ترین اسرار دولت آمریکا را درباره حادثه ۱۱ سپتامبر افشا کرد. راز فاش شده هویت یک مقام اسرارآمیز سفارت عربستان سعودی در واشنگتن است که ماموران «اف‌بی‌آی» مظنون هستند به طور مستقیم از ۲ عامل القاعده در جریان این حادثه حمایت کرده است.

بنا بر اطلاعات فاش شده، این مسؤول سعودی، «احمد الجراح» رایزن فرهنگی عربستان در واشنگتن بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ بوده است. بیانیه مذکور ماه گذشته ارائه شده بود اما اواخر هفته گذشته منتشر شد. به گفته یکی از سخنگویان خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر، این بیانیه پیشرفت بزرگی در روند این پرونده طولانی‌مدت محسوب می‌شود که برای اولین‌بار تاییدی است بر اینکه ماموران «اف‌بی‌آی» که روی این پرونده کار می‌کنند، به وجود ارتباط کشف نشده بین هواپیماربایان و سفارت عربستان در واشنگتن اعتقاد داشتند.

«برت ایگلسون» سخنگوی خانواده‌های قربانیان که پدر خود را در این حادثه از دست داده، در همین ارتباط گفت: این نشان می‌دهد لاپوشانی کاملی درباره مشارکت سعودی از سوی دولت آمریکا  انجام شده است. 

حذف بیانیه« اف بی‌آی» از سایت وزارت دادگستری

بعد از آنکه یاهونیوز این خبر را به طور اختصاصی منتشر کرد، مقامات وزارت دادگستری دادگاه را از بروز این اشتباه آگاه کردند و سپس بیانیه «اف‌بی‌آی» از دید عموم خارج شد. تاکنون مقامات «اف‌بی‌آی» و وزارت دادگستری از ارائه توضیح درباره چگونگی انجام این اشتباه خودداری کرده‌اند. سخنگوی دولت سعودی هم به تماس‌های مکرر برای اظهارنظر درباره این مسأله پاسخ نداده است. 

 کارشکنی ۳ رئیس‌جمهور در مسیر تحقیقات پرونده

 طی این سال‌ها دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با خودداری از ارائه اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر به خانواده‌های قربانیان این حادثه آنها را از ادله مورد نیاز برای شکایت از عربستان سعودی محروم کرده است. برخی خویشاوندان افراد جان‌باخته در حادثه ۱۱ سپتامبر در دیداری که به مناسبت هجدهمین سالروز این حادثه با ترامپ داشتند، به رئیس‌جمهور آمریکا یادآوری کردند «جرج دبلیو بوش» و «باراک اوباما» رؤسای جمهور سابق آمریکا اجازه دیدن این اسناد را به آنها نداده‌اند و این رویه همچنان از سوی پلیس فدرال آمریکا نیز ادامه دارد.

۴ سال قبل نیز انتشار گزارش ۲۸ صفحه‌ای کنگره آمریکا درباره حوادث ۱۱ سپتامبر که در بخشی از آن به مشارکت دولت سعودی در طراحی و تامین مالی آن حادثه اشاره شده است، با واکنش منفی دولت اوباما مواجه شد به نحوی که «جاش ارنست» سخنگوی دولت اوباما نقش سعودی در آن حادثه را رد کرد. در آن زمان مقام‌های سعودی تلاش زیادی انجام دادند تا گزارش مذکور را تحت‌الشعاع قرار دهند و نام مقام‌های این رژیم در گزارش کنگره آورده نشود.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در آن زمان، در جریان یکی از سفرهای خود به واشنگتن، پیام پادشاه عربستان را به اطلاع مقام‌های آمریکایی رساند و به قانونگذاران آمریکایی گفت عربستان مجبور خواهد بود سقف ۷۵۰ میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه‌داری و سایر دارایی‌های خود در داخل آمریکا را قبل از آنکه این دارایی‌ها توسط دادگاه‌های آمریکا توقیف شود، بفروشد. پس از آن دولت اوباما با کنگره لابی کرد تا جلوی تصویب مصوبه را بگیرد.

در حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی ۴ هواپیمای مسافری به قصد حمله به مراکزی مهم در آمریکا ربوده شدند. ۲ هواپیما به فاصله کمتر از ۲۰ دقیقه به برج‌های شمالی و جنوبی ساختمان تجارت جهانی خوردند، یک هواپیما به ساختمان پنتاگون برخورد کرد و چهارمین هواپیما در حادثه‌ای که هنوز هم همه جوانب آن روشن نیست، در منطقه‌ای در شانسکویل سقوط کرد. در حملات  آن روز ۲۹۷۷ نفر جان باخته و بیش از ۲۵ هزار نفر زخمی شدند. منتقدان گفته‌اند آنچه دولت آمریکا در قالب کمیسیون بررسی وقایع ۱۱ سپتامبر و گزارش‌های سایر نهادهای رسمی آمریکا درباره علل وقوع این حادثه و ابعاد مختلف آن ارائه کرده است، تفاوت‌های آشکاری با مستنداتی دارد که محققان با روش‌هایی کاملا علمی و به دور از جانبداری‌های سیاسی به دست آورده‌اند.

به ‌رغم اینکه دولت عربستان در ۲ دهه گذشته مدام هر گونه ارتباط با حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا را رد کرده است و خاندان سعودی بارها از روابط مستحکم بین ۲ کشور خبر داده‌اند، از روز نخست حادثه، شواهد متعددی به نقش عربستان سعودی اشاره می‌کرد. نخستین نشانه، این حقیقت غیرقابل انکار بود که ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربای حادثه ۱۱ سپتامبر، شهروند عربستان سعودی بودند.

***

هیچ چیز اتفاقی نیست

احسان تقدسی در خصوص این خبر نوشت: اعلام نام یکی از دیپلمات‌های عربستان در سفارت این کشور در آمریکا به عنوان یکی از هماهنگ‌کنندگان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر توسط «اف‌بی‌آی» را باید در چارچوب بزرگ‌تری از یک اتفاق ناخواسته تحلیل کرد.

تنش میان عربستان و آمریکا در ۳ هفته اخیر به دلیل نوسانات بازار نفت افزایش قابل تاملی داشته است به ‌گونه‌ای که خبرگزاری‌ها هفته گذشته از فریادهای ترامپ بر سر بن‌سلمان در جریان گفت‌وگوی تلفنی خبر دادند. این تحولات در نهایت یک هشدار برای ریاض داشت و آن اینکه آمریکا ۲ سیستم پاتریوت خود را که برای حفاظت از مجموعه‌های آرامکو در عربستان مستقر کرده بود، از این کشور خارج کرد.

نقطه ضعف عربستان در تعامل با آمریکا حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر و حمله به برج‌های دوقلو است. ۱۹ تروریست در این حمله نقش فعال داشتند که به روایت رسانه‌های غربی ۱۵ نفر آنها اتباع عربستان سعودی بوده‌اند. عربستان در سال‌های گذشته بودجه تبلیغاتی گسترده‌ای را صرف این موضوع کرده که کشورهای دیگر را مقصر ۱۱ سپتامبر معرفی کند. پول بی‌حساب نفت و ولخرجی‌های آل‌سعود برای روسای جمهور آمریکا هم سبب شد ۳ رئیس‌جمهور هنگام و بعد از ۱۱ سپتامبر، یعنی بوش، اوباما و ترامپ انگیزه فراوانی برای لاپوشانی نقش آل‌سعود در بزرگ‌ترین تراژدی آمریکا در دوران اخیر داشته باشند.

افشای نام ‌و ‌نشان رایزن فرهنگی عربستان به عنوان هماهنگ‌کننده تروریست‌ها را با استناد به جدل‌های اخیر ریاض و واشنگتن نمی‌توان تصادفی تلقی کرد. در عالم سیاست هیچ چیز اتفاقی نیست، مگر آنکه قرار باشد تصادفی جلوه کند. آمریکا خوب می‌داند ۱۱سپتامبر نقطه‌ضعف سعودی‌هاست و اگر لطف و مرحمت ۳ رئیس‌جمهور آمریکا و ولخرجی‌های فراوان دولت عربستان نبود، ارتش آمریکا به جای افغانستان یا بعدا عراق باید راهی ریاض می‌شد و الان شاهد خاورمیانه متفاوتی بودیم.

افشای نام رایزن فرهنگی عربستان در واشنگتن هشدار تازه آمریکایی‌ها به حکومت عربستان است. سعودی‌ها تا ابد نمی‌توانند با دلارهای نفتی دهان دولت‌های آمریکا را بسته نگه ‌دارند. شاید روزی «خیلی اتفاقی» نام سایر سران سعودی مرتبط با ۱۱ سپتامبر هم منتشر شود.

منبع: روزنامه وطن امروز

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *