خانه / اسلم قزوینی / سیاست خارجی همه کشورها را ایران تعیین می کند
سیاست خارجی همه کشورها را ایران تعیین می کند

سیاست خارجی همه کشورها را ایران تعیین می کند

دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه در دوحه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز در دوحه با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداخت.

دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه در دوحه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی سیاسی و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطری امروز (سه‌شنبه) نهم آبان ماه وارد دوحه شد، پس از دیدار و گفت‌وگو با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

این دومین ملاقات امیرعبداللهیان با هنیه در ظرف دو هفته اخیر است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۲۲ مهر ماه نیز در سفر به چهار کشور منطقه و در چهارمین مقصد این سفر در دوحه با اسماعیل هنیه دیدار و گفت‌‌وگو کرده بود. رئیس دفتر سیاسی حماس در آن دیدار که دو ساعت به طول انجامید، ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از فلسطین، برگزاری نشست مقامات عالی سازمان همکاری اسلامی را بسیار مهم خواند و گفت: انتظار داریم که شاهد حمایت قوی جهان اسلام از ملت فلسطین باشیم. (جزئیات بیشتر)

امیرعبداللهیان چندی پیش نیز با هنیه تلفنی گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با اسماعیل هنیه حمایت مجدد جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم فلسطین را اعلام و هنیه هم در این گفت‌و‌گو ضمن تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین، آخرین وضعیت غزه در سایه استمرار جنایات و کشتار غیرنظامیان توسط رژیم صهیونیستی را تشریح کرد. هنیه در آن گفت‌وگوی تلفنی بیان کرد: مقاومت پس از ضربه راهبردی بزرگ خود به دشمن، با اراده‌ای راسخ همچنان نبض نبرد و مبارزه علیه اشغالگران را علی‌رغم وحشیگری دشمن صهیونیستی در کنترل خود دارد. (اینجا بخوانید)

به نظر می‌رسد موضوع تبادل و آزادی اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان در این سفر باشد. وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگویی با بلومبرگ در پاسخ به پرسشی درباره آزادی اسرا عنوان کرده بود: ما با قطر در این رابطه، ارتباط و مشورت‌های نزدیکی داریم. من ۱۰ روز پیش در قطر بودم. با مقامات قطر صحبت کردم. آنها ایده‌هایی را برای آزادی اسرای غیرنظامی داشتند. ما ایده‌هایمان را به اشتراک گذاشتیم. هم دوستان ما در قطر و هم ما با آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس برای تسریع و کمک به آزادی اسرای غیرنظامی صحبت کردیم، اما حماس نسبت به آزادی اسرای فلسطینی هم مطالباتی دارد. مبادله نمی‌تواند یک طرفه باشد. حماس به ما گفت نسبت به آزادی اسرای غیرنظامی آمادگی دارد.

شب گذشته نیز وزیر خارجه ایرلند در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان خواستار مساعدت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی یک تبعه ایرلندی در غزه شد.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تحولات اخیر در فلسطین و عملیات طوفان الاقصی و پس از آن جنایات صهیونیست‌ها در غزه اقداماتی را برای توقف این جنایات صورت داده است. از جمله رایزنی‌‌های تلفنی آیت‌الله رئیسی با برخی سران و همتایان در کشورهای مختلف و گفت‌وگوهای تلفنی امیرعبداللهیان با همتایان و برخی مقامات خارجی. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این راستا نیز چندی پیش سفری به چهار کشور منطقه شامل عراق، لبنان، سوریه و قطر داشت و پس از آن هم به جده رفت و در نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی شرکت و در حاشیه آن با برخی همتایان و مقامات حاضر دیدار و درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداخت. امیرعبداللهیان اواخر هفته گذشته نیز برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت.

امیرعبداللهیان قرار است بعد از قطر نیز برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه به این کشور سفر کند. این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به قطر پس از تصدی وزارت امور خارجه است. مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، محمد علی‌بک دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سعيد نريمان

سعید نریمان

اندیشه ورزی باید مبتنی بر تئوریهای بومی باشد و الا مثل این است که با کلید همسایه می خواهیم درب خود را بگشائیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *