خانه / غزنه تا غزه / حشد الشعبی خواستار برخورد با عاملان حوادث امروز شده است.

حشد الشعبی خواستار برخورد با عاملان حوادث امروز شده است.

واکنش‌ها به درگیری نیروهای امنیتی با معترضان به نتایج انتخابات عراق در بغداد/ ۱۲۵ نفر زخمی شدند

شفقنا افغانستان – وزارت بهداشت عراق از زخمی شدن نزدیک به صد نیروی امنیتی و بیش از ۲۷ معترض در درگیری های اطراف منطقه حفاظت شده پایتخت این کشور خبر می دهد. در این حال منابع دیگر از حد اقل ۲ کشته و ۱۹۹ زخمی در وقایع امروز  خبر داده اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت بهداشت این کشور شامگاه امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام در نزدیکی منطقه سبز شهر بغداد، دست کم ۱۲۵ زخمی بر جای گذاشته است.

این وزارتخانه در بیانیه خود در این باره آورده است: تاسیسات وزارت بهداشت در بغداد پذیرای شماری زخمی از نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان بوده که مجموع آنها به ۱۲۵ زخمی رسید؛ ۲۷ تن از آنها غیر نظامی و بقیه نیز از نیروهای امنیتی بودند.

در ادامه بیانیه وزارت بهداشت عراق ضمن تاکید بر بسیج و آماده باش همه تاسیسات و کارکنان این وزارتخانه برای ارائه همه خدمات پزشکی مورد نیاز، همچنین آمده است: بیشتر جراحات خفیف تا متوسط ​​بوده، هیچ گونه جراحت با گلوله و همچنین هیچ مورد مرگ و میر به ثبت نرسید.

ماجرا چه بود؟

معترضان به نتایج انتخابات عراق روز (جمعه) تجمعی را در ورودی منطقه سبز بغداد به انجام رساندند که منجر به درگیری های شدیدی با با مأموران امنیتی شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، معترضان تلاش داشتند تا وارد منطقه سبز شوند که با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

برخی منابع خبری نیز نوشته‌اند که تعدادی از نیروهای امنیتی نیز به علت پرتاب گسترده سنگ از سوی معترضان زخمی شدند که در پی آن تمامی مبادی ورودی به منطقه سبز بسته شد.

معترضان همچنین پلاکاردهایی در اعتراض به نتایج انتخابات در دست داشتند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آن‌ها ضمن شلیک تیرهوایی، از گاز اشک آور و ماشین‌های آب‌پاش نیز استفاده کردند.

الکاظمی خواستار تحقیق در حوادث منطقه سبز شد

نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور امروز(جمعه) دستور انجام تحقیقات کامل درباره ابهامات حوادث اطراف منطقه امنیتی سبز بغداد را صادر،  و احزاب مختلف سیاسی را به آرامش و گفتگو دعوت کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری عراق(واع)، در بیانیه واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق با اشاره به این موضوع آمده است: مصطفی الکاظمی دستور انجام تحقیقات کامل درباره حوادث امروز در منطقه سبز بغداد و ارائه نتایج آن را صادر کرد.

براساس این بیانیه، الکاظمی تاکید کرد که دستورات قاطع به نیروهای امنیتی در خصوص نحوه برخورد حرفه ای با تظاهرات همچنان ساری و جاری است و احترام به حقوق اولیه بشر بویژه حق برگزاری تظاهرات و ابراز عقیده جزو اصول اساسی است که دولت به آن متعهد شده است.

وی احزاب مختلف سیاسی را به آرامش و گفتگو دعوت کرد و از تظاهرات کنندگان خواست حقوق مشروع خود را با اتکا به صلح و پرهیز از خشونت اعمال کنند.

واکنش رئیس‌جمهوری عراق به درگیری معترضان و نیروهای امنیتی

رئیس جمهوری عراق ضمن ابراز تاسف از درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در اطراف منطقه حفاظت شده پایتخت این کشور، بر لزوم خویشتنداری همگان تاکید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «برهم صالح»، رئیس جمهوری این کشور شامگاه امروز (جمعه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، به درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام در نزدیکی منطقه سبز شهر بغداد واکنش نشان داد.

صالح در پیام توییتری خود در این باره نوشته است: تظاهرات مسالمت آمیز یک حق تضمین شده است به وسیله قانون اساسی بوده و لازم است که از چارچوب مسالمت آمیز قانونی خود خارج نشود.

در ادامه پیام رئیس جمهوری عراق همچنین آمده است: درگیری های روی داده میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان تاسف آور و غیر قابل قبول است و باید تحقیقات مقرر در این باره پیگیری شود و عدم تکرار آن تضمین گردد.

صالح در پایان نیز خاطر نشان ساخت: حفاظت از امنیت عمومی یک وظیفه ملی است و همگان باید خویشتنداری کنند و منافع ملی را بالاتر از همه چیز قرار دهند.

این در حالی است که وزارت بهداشت عراق ساعتی پیش در بیانیه ای، اعلام کرده بود که در نتیجه درگیری روی داده در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور در نزدیکی منطقه سبز شهر بغداد، ۱۲۵ نفر شامل ۲۷ غیر نظامی و ۹۸ نیروی امنیتی زخمی شدند.

نوری المالکی از معترضان و نیروهای امنیتی خواست تا دست از خشونت بردارند

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون امروز (جمعه) در واکنش به درگیری شدید معترضان به نتایج انتخابات عراق با نیروهای امنیتی در ورودی منطقه سبز بغداد در صفحه توئیتر خود از معترضان و نیروهای امنیتی خواست تا دست به خشونت نزنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از السومریه نیوز، او نوشت: «از همه تظاهرات کنندگان معترض به نتیجه انتخابات و کسانی که خواستار حقوق مشروع خود هستند می‌خواهم تا تنش‌آفرینی نکنند و مطالبه خود برای شفافیت در انتخابات را از مسیر قانونی و به دور از درگیری با نیروهای امنیتی یا تحریک آنان به جلو پیش ببرند. ما در راه پاسخ به خواسته‌های قانونی شما در کنارتان هستیم.»

او در توئیت دیگری خطاب به نیروهای امنیتی نوشت که باید در قبال معترضان و دارایی‌های عمومی مسئولیت‌پذیر باشند و با «برادران معترض خود» درگیر نشوند.

نوری المالکی افزود: «استفاده از خشونت از طرف هر کسی باشد را به شدت محکوم می‌کنیم و نسبت به نفوذ دستان خباثت‌آلود و افراد مشکوک با هدف فتنه‌انگیزی و برهم زدن اوضاع هشدار می‌دهیم.»

الحشد الشعبی خواستار برخورد با عاملان حوادث امروز شد/ نیروهای امنیتی حرفه‌ای رفتار کنند

سازمان الحشد الشعبی با انتشار بیانیه‌ای به تنش ها در تظاهرات امروز معترضان به نتایج انتخابات در بغداد واکنش نشان داد.

در بیانیه رسمی سازمان الحشد الشعبی آمده که این سازمان با تأسف بسیار حوادث تأسف‌بار امروز در تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در بغداد و تعرض ناموجه به تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو را پیگیری کرده است.

این بیانیه افزوده که این سازمان از تظاهرات‌کنندگان می‌خواهد که حالت مسالمت‌آمیز تظاهرات خود را حفظ کنند تا حقوقشان تضمین شود و از نیروهای امنیتی نیز می‌خواهد که رفتار حرفه‌ای خود را حفظ کنند و از خشونت بپرهیزند.

حشد همچنین خواستار برخورد با عاملان حوادث امروز شده است.

این بیانیه همچنین تأکید کرده که حشد مدافع حقوق ملت در بیان آزادانه و مسالمت‌آمیز مطالبانشان است اما به هیچ وجه وارد کشمکش‌های سیاسی نمی‌شود و تلاش برخی احزاب برای درگیر کردن نام حشد در نزاع‌های سیاسی را برنمی‌تابد.

سازمان الحشد الشعبی افزوده که این سازمان چنان‌که ملت عراق می‌دانند نهاد ضامن امنیت و ثبات عراق و ملت عراق و نظام دموکراتیک کشور در برابر همه چالش ها و خطرات خواهد ماند.

 

بیانیه قیس خزعلی درباره تظاهرات امروز بغداد و هشدار نسبت به بهره برداری از آن

شفقنا- «شیخ قیس خزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل حق عراق بیانیه ای درباره تظاهرات امروز در ورودی منطقه سبز بغداد و به تبع آن درگیری های میان معترضان و نیروهای امنیتی صادر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الفرات، در این بیانیه چنین آمده است:

اول: به شدت استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم در مواجهه با تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز را به شدت محکوم می کنیم.

دوم: باید افرادی که به تظاهرات کنندگان شلیک کردند و آنها را کشته و زخمی کردند و همچنین کسانی که چنین اوامری را چه حضوری و چه غیرحضوری صادر کردند، مجازات شوند. ما هیچ تلاشی را برای سرپوش گذاشتن بر آمر و فاعل نمی پذیریم.

سوم: همه عزیزان تظاهرات کننده را به خویشتن داری، احساساتی نشدن و ربودن فرصت از همه کسانی که مترصد بهره برداری از چنین حوادثی برای تضییع حقوق مشروع شما هستند، دعوت می کنیم

چهارم: نیروهای امنیتی را به ایستادن در کنار مردم دعوت می کنیم و از آنها می خواهیم که ابزاری برای اجرای دستورات بدخواهانه و غیرقانونی در هدف قرار دادن تظاهرات کنندگان نباشند.

پنجم: نسبت به تلاش های طرف های مرتبط با سازمان های اطلاعاتی که ببرای بمباران منطقه سبز و مقصر دانستن گروههای مقاومت در آن در حال برنامه ریزی هستند، هشدار می دهیم.

حکیم خواستار خویشتنداری همه اطراف و جدیت در بررسی شکایت های انتخاباتی شد

سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که نباید اجازه داد که تظاهرات در اعتراض به نتایج انتخابات از حالت مسالمت‌آمیز خارج شود و خواستار جدیت در رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی شد.

با انتشار گزارش‌هایی درباره تنش در تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در ورودی‌های منطقه خضراء، حکیم با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «حوادث تأسف‌برانگیز در نزدیکی منطقه خضراء» ابراز نگرانی شدید کرد و از معترضان و نیروهای امنیتی خواست که خویشتنداری کنند و مانع از وخیم شدن اوضاع شوند.

او تأکید کرد که نباید تظاهرات در اعتراض به نتایج انتخابات از حالت مسالمت‌آمیز خارج شود و از همه طرف‌ها خواست که در شرایط حساس کنونی به منافع ملی اولویت دهند.

حکیم از کمیساریای عالی مستقل انتخابات و دستگاه قضائی کشور نیز خواست که با جدیت به شکایت‌ها رسیدگی و در حق نیروهای معترض انصاف را رعایت کنند.

 

العامری خواستار دخالت فوری دستگاه قضائی برای برخورد با عاملان شلیک به تظاهرات کنندگان شد

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، در واکنش به تنش در تظاهرات امروز، «سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط نیروهای حکومتی» را به شدت محکوم کرد و گفت که معترضان در ابراز نظر خود از روش‌های دموکراتیک استفاده کرده‌اند.

او از دستگاه قضائی عراق خواست که فورا برای برخورد با کسانی که دستور شلیک به معترضان را داده‌اند و موجب «شهادت و زخمی شدن تظاهرات‌کنندگان» شده‌اند اقدام کند و مسئولیت حفظ امنیت و خون معترضان را متوجه دولت دانسته است.

العامری از نیروهای امنیتی عراق خواسته که با معترضان همکاری کنند و به روی آنان سلاح نکشند و از معترضان نیز خواسته که با خویشتنداری حالت مسالمت‌آمیز تظاهراتشان را حفظ کنند و از چارچوب انضباط خارج نشوند.

حیدرالعبادی نخست وزیر اسبق عراق
العبادی: با گفتگوی سازنده و راه حل های ملی برای گذار از بحران انتخابات تلاش کنیم

«حیدر العبادی»، رئیس ائتلاف نصر و از سران نیروهای حکومت ملی عراق، خواستار گفت‌وگوی سازنده و راه‌حل‌های ملی برای گذار از بحران انتخابات در عراق شد.

العبادی با انتشار توئیتی، هرگونه تنش را غیر قابل قبول خواند و قربانی شدن افراد را محکوم کرد و خواستار حفاظت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌‌جو شد.

او همچنین نسبت به افزایش تنش هشدار داد و از همه خواست که خویشتندارانه و مسئولانه عمل کنند.

العبادی از همگان خواست که با گفت‌وگوی سازنده و راه‌حل‌های ملی برای عبور از بحران انتخابات تلاش کنند و افزود که همگان در مسئولیت مشترک‌اند و اولویت با هم‌بستگی برای حفظ امنیت و ثبات کشور است.

واکنش صدر به تظاهرات امروز و اتهام به حشد: درگیری با نیروهای امنیتی زشت است

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق، با اشاره تلویحی به اینکه شرکت کنندگان در اعتراضات علیه نتایج انتخابات، نیروهای الحشد الشعبی هستند، درگیری آنها با نیروهای امنیتی را کاری زشت خواند.

او با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به تنش‌های پیش‌آمده در تظاهرات عصر امروز معترضان به نتایج انتخابات، تأکید کرد که نباید «تظاهرات مسالمت‌آمیز درباره شکایت‌های انتخاباتی به تظاهرات خشونت‌آمیز و کوچک شمردن دستگاه حکومت تبدیل شود».

صدر افزود که حکومت نیز حق ندارد که در برخورد با معترضان مسالمت‌جو خشونت پیش گیرد و تأکید کرد که تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی عقلی و شرعی و قانونی است.

او نوشت: «خطاب به معترضان می گویم که الحشد الشعبی یک گروهی جهادی است و آرزو دارم که وجهه آنان به چیز دیگری آلوده نشود، از حقوق افراد منضبط آنان دفاع می‌کنیم و شهدای آنان در جنگ با تروریسم را عزت و افتخار می‌شمریم و هرگز فراموش نخواهیم کرد، سابقه‌تان را حفظ کنید و بدانید که “دولت اکثریت ملی” به دور از پروژه‌های سیاسی داخلی و خارجی که در پی منافع حزبی و فرقه‌ای در پی ضربه زدن به شما هستند، مدافع شما خواهد بود».

او تأکید کرد که درگیری با نیروهای امنیتی امری زشت است، «شما پیروان حشد مجاهدید و نیروهای امنیتی مدافعان میهن‌اند». / میدل ایست

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

La membresía de Palestina en las Naciones Unidas es definitiva y su veto no es válido, por lo que Israel siempre será destruido Ahmad Mahini, el candidato a la presidencia de Estados Unidos

چرا به قدس برویم

لماذا الذهاب إلى القدس؟ القدس هی القبله الأولى للمسلمین. وصلى هناک جمیع الأنبیاء. کما یجب على إسرائیل ألا تمنع الصلاه لأن أقسى الناس عند الله هو الذی یعرقل المسجد. ویجب إزالته. ولذلک فإن خطتنا هی أن یجتمع جمیع شعوب العالم فی بعلبک وبعد زیاره خوله بنت الحسین (ع) التوجه إلى القدس، وهی لا تبعد سوى ربع میل بالسیاره. ولکن لکی لا یلتمس العدو الصهیونی عذراً، سنسیر بلا معدات، وحتى بلا سلاح، وبلا مال، وسنذهب للحج، ووعدنا أن نزور بعلبک خلال ساعه واحده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *