خانه / تمدن پژوهی / ترفند رژیم صهیونیستی

ترفند رژیم صهیونیستی

لزوم هوشیاری تهران-اسلام‌آباد درقبال مداخله تل آویو وپیامدهای طرح سازش

اسلام‌آباد – ایرنا – کارشناسان جمهوری اسلامی ایران وپاکستان با هشدار در باره ترفند رژیم صهیونیستی برای نفوذ درمنطقه جنوب آسیا به بهانه همکاری و برقراری روابط،مداخله تل آویو را دارای پیامدهای امنیتی برای منطقه از جمله تهران و اسلام‌آباد دانسته و برلزوم هوشیاری نسبت به این توطئه‌ها تاکید کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، وبینار «قرارداد ابراهیم، پیوند اسرائیل با اعراب، آمریکا و هند؛ چالش‌های مشترک امنیتی پیش روی ایران، پاکستان و منطقه» به اهتمام بخش علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه مدیریت شهر لاهور و پژوهشکده پاکستانی موسوم به انجمن اقتصادی حلقه طلایی (GREF) با حضور کارشناسان و دیپلمات‌های ایرانی و پاکستانی، برخی دیگر شرکت کنندگان از چین، ترکیه و فلسطین برگزار شد.

سخنرانان با تاکید بر استفاده از ظرفیت همکاری‌های منطقه‌ای برای تحکیم روابط دوجانبه و چندجانبه، خواستار هوشیاری بازیگران مهم منطقه از جمله ایران و پاکستان در قبال پیامدهای طرح سازش میان تل آویو و برخی از اعراب منطقه و تبانی ایالات متحده با اسرائیل که دارا تبعات امنیتی برای ایران و پاکستان به دنبال خواهد داشت، شدند.

«اعجاز محمود ملک» جانشین پیشین فرمانده نیروی هوایی پاکستان در این وبینار منطقه‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره جایگاه مهمی را در منطقه حفظ کرده است. و همزمان با چالشی از سوی آن دسته از کشورهایی همراه بوده است که می‌خواهند بر این منطقه تأثیر بگذارند.

وی با تاکید بر لزوم گسترش ارتباطات مردمی میان دو کشور همسایه ایران و پاکستان افزود: اسلام‌آباد باید روابط متعادلی با تهران و ریاض سعودی داشته باشد.

خانم «زینب احمد» پژوهشگر ارشد اندیشکده اقتصادی حلقه طلایی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مهم بنادر چابهار و گوادر در ایران و پاکستان گفت: هموارسازی مسیر همکاری میان این دو بندر راه‌های جدیدی را برای ترویج دیپلماسی ژئواقتصادی باز خواهد کرد.

وی خواستار حل و فصل تنش‌های منطقه‌ای و اجتناب از هرگونه دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای شد و افزود: پاکستان نقش مهمی در بهبود روابط ایران و عربستان دارد.

این کارشناس پاکستانی با اشاره به تاثیرات مشابه اوضاع افغانستان بر ایران و پاکستان گفت: روابط نزدیک تهران و دهلی می‌تواند به کاهش تنش بین اسلام‌آباد و دهلی نو کمک کند.

«حسن رضا نقوی» یکی دیگر از سخنرانان این وبینار منطقه‌ای از ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند است و در موقعیت مقابله با ناتو قرار دارد.

وی با سرزنش از تسلیم شدن برخی از حاکمان عرب در قبال نقشه صهیونیست‌ها و پذیرفتن طرح سازش افزود: متاسفانه برخی از کشورهای عربی همواره از منافع صهیونیست‌ها در منطقه دفاع کرده‌اند.

لزوم هوشیاری تهران-اسلام‌آباد درقبال مداخله تل آویو وپیامدهای طرح سازش

خالد قدومی: تل آویو ریشه اصلی مشکلات منطقه است

«خالد قدومی» رئیس دفتر جنبش اسلامی فلسطین (حماس) در تهران گفت: عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل باید محکوم شود زیرا هدف صهیونیست‌ها نفوذ در منطقه و تخریب منافع مسلمانان و سایر کشورهای اسلامی است.

وی رژیم صهیونیستی را ریشه بسیاری از مشکلات منطقه دانست و گفت: ترور، تخریب و خونریزی شیوه کار تل آویو است همچنان که شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به دست رژیم صهیونیستی بوده‌ایم.

سازشگران، فلسطین را هدف قرار دادند

«ریاض کهوکار» قائم مقام پیشین وزارت امور خارجه پاکستان گفت: توافق ابراهیم  زاده مغز دونالد ترامپ بود که حامیان و ملحق شدگان به این طرح در حقیقت فلسطین را مورد هدف قرار دادند.

وی اظهار داشت: دوره ریاست جمهوری ترامپ بسیار فاجعه بار بود از طرفی اقدام برخی از کشورهای عرب برای برقراری روابط رسمی با اسرائیل نیز یک حرکت تاسف برانگیز تلقی می‌شود.

این دیپلمات پاکستانی معتقد است که صهیونیست‌ها امروز درصدد کنترل منطقه هستند، از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها نیز تمایلی برای رفاه منطقه داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت روابط ایران و پاکستان به ویژه توافق دو کشور همسایه برای مراقبت از امنیت مرزهای مشترک، گفت: گفت وگوها میان تهران و ریاض نیز دلگرم کننده است و ما نسبت به نتایج مثبت آن امیدوار هستیم.

«حسن زرنگار» محقق ایرانی حاضر در این وبینار نیز گفت: رژیم صهیونیستی از تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن سود می‌برد و تلاش عادی‌سازی این رژیم با کشورهای عربی نیز هدف مشابهی مبنی بر نفوذ در منطقه و مداخله در امور دیگر کشورها است.

وی افزود: ایران و پاکستان از مخالفان سرسخت عادی‌سازی روابط با اسرائیل و از حامیان مردم فلسطین  هستند.

لزوم هوشیاری تهران-اسلام‌آباد درقبال مداخله تل آویو وپیامدهای طرح سازش

ژنرال پاکستانی: آمریکا، مسئول اوضاع افغانستان است

اسکندر  افضل ژنرال (بازنشسته) و رئیس اندیشکده اقتصادی حلقه طلایی گفت: چین یک قدرت در منطقه است اما آمریکایی‌ها با شکست آشکار در افغانستان از منطقه خارج شدند.

وی افزود: کشورهای منطقه باید برای توسعه ارتباطات۔ تامین منافع مشترک، رفاه و بهبودی ملت‌های خود یک کنسرسیوم مشترک تجاری و اقتصادی را تشکیل داده و شرایط صدور روادید به اتباع یکدیگر را آسان نمایند.

این ژنرال پاکستانی معتقد است که آمریکایی‌ها پس از شکست در افغانستان، پاکستان را مسئول ناکامی خود می‌دانند و از شیوه‌های مختلف به ویژه کارشکنی در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) درصدد تخریب چهره پاکستان هستند.

وی تاکید کرد: آنانی که ۲۰ سال در افغانستان گذارنده و در آخر به صورت غیرمسئولانه تن به عقب نشینی دادند در حقیقت مسئول اوضاع فعلی افغانستان و بحران انسانی در این کشور همسایه هستند.

گفتنی است، پژوهشکده انجمن اقتصادی حلقه طلایی (GREF) درسال ۲۰۱۵ در شهر «لاهور» پاکستان با حضور تعدادی از نظامیان بازنشسته، دیپلمات‌ها و مقامات اقتصادی بازنشسته با تمرکز بر پیشبرد همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای با کشورهای ایران، پاکستان، چین، روسیه و ترکیه تشکیل شد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دیپلماسی رو به جلو

دیپلماسی رو به جلو کاری که میدان، باید انجام می داد، بخوبی انجام شد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *