خانه / غزنه تا غزه / نقوش هندسی در ارسی خانۀ ابراهیمی اردبیل

نقوش هندسی در ارسی خانۀ ابراهیمی اردبیل

در واکاوی مفاهیم و اعداد رمزی در نقوش و کتیبه­های ارسی خانۀ ابراهیمی تشریح شد

عناصر رمزنگاری شده میان نقوش هندسی در ارسی خانۀ ابراهیمی اردبیل

نگاه معنوی نه فقط در کلیت معماری خانه ابراهیمی اردبیل بلکه در تمامی عناصر حجمی، شکل، نور، رنگ، ماده و فضا مشاهده می‏شود و  ارسی این بنا مانند صفحه افتتاحیه نسخ خطی قرآن دارای عناصر رمزنگاری شده میان نقوش هندسی و متن کتیبههااست که هرچه بنگری بیشتر مییابی.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مریم کیان عضو هیئت علمی گروه هنر های سنتی پژوهشگاه امروز ۱۱خرداد ۱۴۰۰با اعلام این خبر گفت : پژوهش «واکاوی مفاهیم و اعداد رمزی در نقوش و کتیبه‌های ارسی خانۀ ابراهیمی» واقع در بافت قدیم اردبیل در گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .

او بابیان اینکه خانۀ ابراهیمی در اواخر دورۀ زندیه ساخته شده و در بافت قدیم اردبیل قرار دارد تصریح کرد : تزیینات معماری این خانه مربوط به اواخرقرن ۱۳ ه.ق است که به دلیل اقلیم سرد همانند اغلب خانههای سنتی اردبیل، به صورت حیاط مرکزی ساخته شده و قسمتهای مختلف بنا، در دویا سه وجه حیاط قرار گرفتهاند.

کیان با اشاره به تأثیرات اقلیمی که موجب شده تا معمار، هندسهای خاص را در ساخت آن در نظر بگیرد گفت :خانه دارای حیاط و شاهنشینیشبیه شبدر سه برگی ، سه در به زیر زمین، سه در به داخل ساختمان و سه در به بیرون دارد و شاه نشین دارای سه رواق شرقی، غربی وشمالی است  و یک ارسی سه دری در جنوب شاه نشین قرار دارد.

او عمده تزیینات این ارسی راگره چینی دانست و افزود: اشکال هندسی هر لنگه ارسی با آن که خوانش عددی را به ذهن متبادر میسازد وصورتی از یک اثر هنری را معرفی میکند، ولی نشان از وحدتی هماهنگ درکل مجموعه دارد.

به گفته عضو هیئت علمی گروه پژوهشی هنر های سنتی ، در این پژوهش سعی بر آن شده است که ضمن شناسایی و تحلیل الگوهای عددیو مفاهیم نوشتاری، به واکاوی مفاهیم و اعداد رمزی در نقوش وکتیبههای این ارسی بپردازد.

کیان خاطرنشان ساخت: در واکاوی اعداد درمییابیم که بعضی از اعداد، نزد برخی از مردم جنبههای اعتقادی و رمزگونه و مقدس دارد و بالعکسنمیتوان درستی ریشۀ این باورها را اثبات کرد، چرا که گاهی کاملاً زاییده ذوق هنری بشر هستند؛ ولی اغلب اقوام به اعداد، معانی خاص وتمثیلی دادهاند، به طوری که اعداد خاصی، محور بعضی از عقاید، سنن، باورها  و آداب قرار گرفته و همواره مورد توجه هستند.

او اظهار کرد: در هنر ایرانی،­ صورت­های گوناگونی از خرد ورزی، ریاضی و منطق مبتنی بر فهم هندسی نمود و بروز یافته است و از مهمترینتزیینات هندسی در اندیشۀ ایرانی که منطق و زبان خاص خود را در ساحت­های گوناگون هنری عیان ساخته، تزیینات مختلف گره­چینی مشبک چوبیبوده است.

عضو هیأت علمی گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت : هنگامی که مخاطب در مقابل ارسی قرار میگیرد به اجزای آن توجه میکند، با آن کهرنگ شیشهای پشت قطعات در همۀ لنگهها یکسان نیست ولی نمیتوان تزیینات یکی از لنگهها را بر دیگری برتری داد و به جرأت می­توانگفت که ارسی یکی از خاص­ترین هنرهای سنتی است که صورت و معنا، با هم در آن به تجمیع رسیده­اند.

او در پایان با بیان اینکه هر نقش ورای ارزش صوری خود، دارای ارزشهای برگرفته از فرهنگ سنتی است ونگاه معنوی نه فقط در کلیت معماریاین بنا، بلکه در تمامی عناصر حجمی، شکل، نور، رنگ، ماده و فضا مشاهده میشود تصریح کرد: این ارسی مانند صفحه افتتاحیه نسخ خطی قرآن دارای عناصر رمزنگاری شده میان نقوش هندسی و متن کتیبههااست که هرچه بنگری بیشتر مییابی.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

La membresía de Palestina en las Naciones Unidas es definitiva y su veto no es válido, por lo que Israel siempre será destruido Ahmad Mahini, el candidato a la presidencia de Estados Unidos

وتوی عضویت فلسطین فاقد اعتبار است

عضویت فلسطین در سازمان ملل قطعی است و وتوی آن اعتبار ندارد و به این وسیله اسرائیل همیشه از بین می رود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *