خانه / غزنه تا غزه / فرهنگ دامداری سنتی

فرهنگ دامداری سنتی

در پژوهشکده مردم‌شناسی

نخستین طرح نخبه‌ وظیفه با موضوع  فرهنگ دامداری سنتی جنوب خراسان پایان یافت

طرح «فرهنگ دامداری در جنوب خراسان» که توسط علی ایلنت نخبه‌وظیفه پژوهشکده مردم‌شناسی به انجام رسیده به بررسی فرهنگ دامداری سنتی در شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد، باخرز، صالح آباد، فردوس و قاین در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی امروز ۱۸اردیبهشت ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت : در این پروژه که در پنج فصل تنظیم شده پژوهشگر با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و پژوهش میدانی به بررسی وضعیت کنونی پرورش دام سبک (گوسفند، بز، بره و بزغاله) در ایران، وضعیت دامداری سنتی مناطق مورد هدف، نژادهای دام، مسئله آب و زمین در دامداری سنتی، مسائل مرتبط با چوپان و حرفه چوپانی، فرآورده‌های دامی، شغل‌های حوزه دامداری سنتی، ادبیات شفاهی، باورها و اعتقادات و مسائلی از این قبیل پرداخته است.

او تأکید کرد :طرح «فرهنگ دامداری در جنوب خراسان» نخستین پژوهش در حوزه دامداری سنتی کشور در قالب اطلس مردم‌نگاری سرزمین است.

به گفته حسن زاده  با توجه به خشکسالی‌های پیاپی، دامداری سنتی در کشور و به دنبال آن آداب و رسوم، باورها، ادبیات شفاهی و دانش بومی این حوزه در حال از میان رفتن است؛ به کمک طرح های این چنینی می توان بخش عمده ای از میراث مردم شناسی حوزه فرهنگ دامداری سنتی را ثبت و ضبط کرد.

گفتنی است ،  پژوهش «فرهنگ دامداری در جنوب خراسان» که با درجه «عالی» دفاع شد، بیش از ۱۰۰۰ تصویر از دامداری سنتی حوزه پژوهش و ۱۵ ساعت فیلم و صوت مصاحبه با دامدارن محلی نیز از سوی پژوهشگر در اختیار آرشیو پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت.

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه گزنک زرندیه /

شواهدی از مس خام در گمانه ها

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه گزنک زرندیه در قالب دومین فصل از پروژه باستان شناسی در این محوطه باستانی در حال انجام است .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجتبی باقرشاهی سرپرست کاوش های باستان شناسی صدرآبادامروز «شنبه » ۱۸اردیبهشت ۱۴۰۰با اعلام این خبر گفت : پروژه بررسی و شناسایی محوطه های باستانی روستای صدرآباد زرندیه از توابع استان مرکزی سال گذشته منجر به شناسایی ۲۱ محوطه باستانی از جمله  تپه بسیار مهم گزنک در این روستا شد.

او افزود: موقعیت روستای صدرآباد و تپه گزنک در ۷۵ کیلومتری تهران و ۸۵ کیلومتری شهرستان ساوه قرار دارد که یکی از کلیدی ترین محوطه های پیش از تاریخی مرکز فلات ایران بشمار می رود.

این باستان شناس اظهار کرد: در فصل دوم پروژه  همان هیأت به سرپرستی نگارنده جهت تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه گزنک با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری راهی این منطقه شد.

باقرشاهی با اشاره به اینکه در فصل گذشته که مشخص شد تپه گزنک از دوران نوسنگی تا دوره ساسانی( به جز دوره مس و سنگی ) استقراری و شواهد فرهنگی مبتنی بر این موضوع ارائه شد تصریح کرد: در این فصل گمانه هایی به ابعاد یک در یک در سه رینگ حفر و کاوش خواهند شد که مطمئنا به حفظ تپه از گزند تعدی محافظت خواهد کرد.

او وسعت محوطه را حدود ۵ هکتاراعلام کرد که پاسخگوی سوالات بسیاری در مرکز فلات ایران، به خصوص دوره نوسنگی و دوره گذار از نوسنگی به مس سنگی و البته موضوع سفال آلویی خواهد بود.

این باستان شناس در پایان گفت: تا کنون شواهدی از مس خام در گمانه ها مشخص شده و لایه های استقراری برجا و محکمی از همه دوره ها( بجز دوران مس سنگی ) در کاوش نمایانگر است.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

La membresía de Palestina en las Naciones Unidas es definitiva y su veto no es válido, por lo que Israel siempre será destruido Ahmad Mahini, el candidato a la presidencia de Estados Unidos

چرا به قدس برویم

لماذا الذهاب إلى القدس؟ القدس هی القبله الأولى للمسلمین. وصلى هناک جمیع الأنبیاء. کما یجب على إسرائیل ألا تمنع الصلاه لأن أقسى الناس عند الله هو الذی یعرقل المسجد. ویجب إزالته. ولذلک فإن خطتنا هی أن یجتمع جمیع شعوب العالم فی بعلبک وبعد زیاره خوله بنت الحسین (ع) التوجه إلى القدس، وهی لا تبعد سوى ربع میل بالسیاره. ولکن لکی لا یلتمس العدو الصهیونی عذراً، سنسیر بلا معدات، وحتى بلا سلاح، وبلا مال، وسنذهب للحج، ووعدنا أن نزور بعلبک خلال ساعه واحده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *