خانه / جشنواره / رفتاراسرائیل با فلسطینیان

رفتاراسرائیل با فلسطینیان

دیدبان حقوق بشر: رفتاراسرائیل با فلسطینیان مصداق «جنایت آپارتاید» است

check point israel palestine conflict
هاد دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی ۲۱۳ صفحه‌ای رفتار اسرائیل با شهروندان فلسطینی را مصداق «ارتکاب جنایت تبعیض نژادی، آپارتاید» دانست.

در این گزارش اسرائیل متهم به ادامه «اشغالگری سرزمین‌های فلسطینیان و اعمال محدودیت‌ها علیه آنها» شده است. به گفته دیدبان حقوق بشر رفتار دولت اسرائیل عملا دست یهودیان را برای توسعه شهرک‌سازی‌ها و اشغال اراضی فلسطینیان باز می‌گذارد.

در بخش دیگری از این گزارش، دولت اسرائیل متهم به آزار و اذیت و ستم روزمره علیه فلسطینیان شده است.

این اولین بار است که یک نهاد بزرگ حقوق بشری بین‌المللی با چنین قطعیت و صراحتی دولت اسرائیل را به نقض حقوق فلسطینیان و تبعیض و آپارتاید محکوم می‌کند. استفاده از کلمه «آپارتاید» بسیاری از حامیان دولت اسرائیل را خشمگین می‌کند به همین دلیل تا امروز کمتر نهاد حقوق بشری بین‌المللی از این توصیف استفاده کرده است.

آپارتاید که در اصل کلمه ای با ریشه هلندی است در گذشته در توصیف تبعیض نژادی اقلیت سفیدپوست و نژادپرست حاکم آفریقای جنوبی علیه اکثریت سیاه پوست و بومیان این کشور استفاده می‌شد.

البته دیدبان حقوق بشر در گزارش خود تاکید می‌کند که ارجاعش به واژه «آپارتاید» نه در جهت مقایسه اسرائیل با رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی، بلکه تعریفی است که «کنوانسیون رم» از «ارزیابی سیاست و عملکرد یک دولت» با شهروندان آن کشور ارائه می‌دهد.

واکنش اسرائیل و تشکیلات فلسطینی

وزارت خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای به این گزارش واکنش تندی نشان داد. به ادعای این وزارتخانه انتشار چنین گزارشی تنها به دلیل «اسرائیل‌ستیزی سازمان دیده بان حقوق بشر» است. این وزارتخانه محتوای اصلی این گزارش را «اساسا اشتباه» خواند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی در واکنش به این گزارش از جامعه جهانی خواست تا نسبت به این آپارتاید و تبعیضی که علیه شهروندان فلسطینی انجام می‌گیرد واکنش نشان دهند و دولت اسرائیل را تنبیه کنند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ضیافت شاعران

در فرهنگسرای انقلاب؛ ضیافت شاعران به مناسبت تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی برگزار می‌شود گردهم آیی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *