خانه / جشنواره / دستورات کاربردی قران برای زندگی

دستورات کاربردی قران برای زندگی

قرآن علاوه بر معرفت‌آموزی دستورات کاربردی برای زندگی دارد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در محفل انس با قرآن تصریح کردند: قرآن کتاب علم و معرفت است؛ یعنی دل را و اندیشه انسانی را سیرآب می‎کند و کسانی که اهل معرفت‌آموزی هستند، قرآن برای آن‌ها یک سرچشمه تمام نشدنی است. لکن علاوه بر این، قرآن دستور زندگی هم هست؛ قرآن علاوه بر جنبه معرفتی و معرفت‌آموزی دستورات کاربردی برای زندگی دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در محفل انس با قرآن

به گزارش ایکنا؛ محفل انس با قرآن کریم عصر شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه، مصادف با اولین روز از ماه مبارک رمضان، طبق رسم سالیان گذشته، با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

مراسم امسال به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، از طریق ارتباط تصویری با چند تن از قاریان ممتاز کشور در مصلای امام خمینی(ره) برگزار و به صورت زنده از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رسانه‌ی ملی و حساب‌های رسمی KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در این مراسم به شرح ذیل است:

تشکر می‌کنم از صمیمانه از همه قراء محترمی که امروز تلاوت کردند و حقیقتاً لذت بردیم، استفاده کردیم و بهره‎مند شدیم از تلاوت‌ها.

حلول ماه مبارک رمضان را تبریک عرض می‌کنیم به همه کسانی که این سخن را می‌شنوند و همه براداران مسلمان در سرتاسر جهان.

امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد حق این ماه را ادا کنیم.

ماه ماه قرآن است.

 بارها گفته‌ایم و شنیده‌ایم که قرآن کتاب زندگی است که واقع قضیه هم این است. اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق بکنند، سعادت دنیا و آخرت نصیب آن‌ها خواهد شد. مشکل ما این است که ما زندگی را با قواعد قرآن تطبیق نمی‌کنیم. مثل کسی که به پزشک مراجعه می‌کند و نسخه پزشک را می‌گیرد، ولکن به آن نسخه عمل نمی‌کند.

قرآن هم کتاب علم و معرفت است؛ یعنی دل را و اندیشه انسانی را سیرآب می‎کند. کسانی که اهل  معرفت‌آموزی هستند، قرآن برای آنها یک سرچشمه تمام‌نشدنی است. لکن علاوه بر این قرآن دستور زندگی هم هست؛ قرآن علاوه بر جنبه معرفتی و معرفت‌آموزی دستورات کاربردی برای زندگی دارد. محیط زندگی را آباد می‌کند و زندگی را از امنیت و سلامت و آسایش برخوردار می‌کند. را‌ه‌های سلامت و راه‌های امنیت و را‌ه‌های آسایش در زندگی را به انسان‌ها نشان می‌دهد؛ «یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ»

انسان‎ها دست به گریبان ظلم، تبعیض و جنگ و ناامنی و لگدمال شدن ارزش‌ها در طول تاریخ بوده‌اند و امروز هم هستند. راه علاج اینها قرآن است؛ اگر به قرآن عمل کنیم همه این مشکلات برطرف می‌‌شود. جوامع بشری اگر به دستورات کاربردی قرآن، عمل کنند، بدون تردید از همه این مشکلات نجات پیدا خواهند کرد.

در قرآن هزاران دستور زندگی وجود دارد در همین ظاهر قرآن. ظاهر قرآن شگف‎انگیز و زیباست. برای کسانی که اهل نگاه زیباشناسانه هستند، قرآن بی‌نظیر است در زیبایی و شگفت‌انگیزی اما باطن او عمیق است.

بعضی هستند که همه قواعد زندگی انسانی را، دوستی‌ها، دشمنی‎ها، رابطه‎ها، هدف‎ها و   انگیزه‎ها را در کار دنیا محصور می‌کنند. این جور قاعده زندگی ساختن را خداوند متعال رد می‌کند؛ «مَا لَهُ فِی الْآخِرَهِ مِنْ خَلَاقٍ»

کسانی که در دنیا هم دنبال حسنه هستند نه دنبال هرچیزی، خداوند متعال اینها را به مقاصد حقیقی زندگی می‌رساند.

در آیه مربوط به عقلای بنی اسرائیل که عده از آنها به قارون توصیه می‌کردند که «وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَهَ وَلَا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ»؛ به قارون نمی‌گفتند که هرچی داری و نداری را دور بریز، می‌گفتند آنچه را که داری وسیله قرار بده.

بعضی از آیات مربوط به تنظیم مناسبات اجتماعی است. مثلا غیبت نکنید. این، مناسبات اجتماعی را تنظیم می‌کند. شما وقتی غیبت می‌کنید، دل خودتان و برادرانتان را چرکین می‌کنید؛ واقعیت یک برادر و خواهر مؤمنی را که پنهان نیست، بیخودی به رخ این و آن می‎کشید؛ یک کار غلط و نادرست!. او هم نسبت به شما ممکن است این کار را بکند. این ، زندگی و روابط اجتماعی را از نظم صحیح خارج می‌کند.

یا در قرآن می‌گوید اگر با کسی مخالفید، این موجب بی انصافی درباره او نشود. این یک دستور کاربردی است. شما ممکن است با کسی مخالف باشید؛ اما این موجب نشود در آنجایی که حق با او است، این حق را پنهان کنید یا بی انصافی کنید.

{ یا می فرماید} در امانت خیانت نکنید. امانت فقط پولی نیست که شما دست بنده دارید؛ مقام و مسئولیتی هم که به وسیله شما به من داده شده امانت است. اگر چنانچه این امانت را درست عمل نکنم، این خیانت در امانت است. شما ببینید اگر همین یک دستور را ما عمل بکنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *