توسط هنرمند گروه پژوهشی هنر های سنتی صورت گرفت
ساخت صراحی با نقوش سلجوقی
«صراحی» با نقوش سلجوقی به روش معرق جایگزین با هدف الهام گرفتن از تکنیک معرق سنتی و احیای آن در گروه پژوهشی هنر های سنتیپژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز «شنبه» با اعلام این خبر گفت : این پروژه توسط گلاره خلیلیان هنرمند رشتۀ معرق صورت گرفته است .
او معرق را به معنای بریدن و چیدمان با مواد مختلف و ایجاد طرح و نقش (معرق کاشی، معرق چوب و معرق سنگ( دانست و تصریح کرد :باارائۀ شانهای از شهر سوخته باستانشناسان اثبات کردند که از گذشتههای بسیار دور هنر معرق چوب به عنوان هنر تزئینی نقش مهمی درفرهنگ ایران داشته است.
وی با اشاره به اینکه تکنیک اجرایی این شانه معرق جایگزین بوده است افزود:هنر معرق چوب حدود صد سال است که با شیوۀ اجرایی مختلفدر قالب تابلو، صفحه میز و اشیای تزئینی با طرحهای گوناگون مطرح است .
شریف زاده با اشاره به ساخت صراحی با نقوش سلجوقی در گروه پژوهشی هنر های سنتی خاطرنشان کرد : الهام گرفتن از تکنیک معرقسنتی و احیای آن و حمایت گروه پژوهشی هنرهای سنتی نقطۀ عطفی برای خلق آثاری متفاوت و کاربردی شد.
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی افزود: در این راستا با الهام از طرحهای سلجوقی، سعی بر آن شده که تکنیک معرق جایگزین ، بر رویظروف کاربردی احیاء شده و با بکارگیری تنوع بیشتری از چوبهای رنگی، این شیوه روی صراحی اجرا شود.
او اظهار داشت : در این طرح معرق جایگزین بر روی صراحی به ارتفاع 65 و قطر 23 سانتیمتر با الهام از نقوش سلجوقی اجرا شد.
وی اجرای هنر خراطی و ساخت ظرف را اولین گام در خلق این اثر دانست و اظهار داشت : صراحی طراحی شده توسط مجری این اثر، با هنرنماییاستاد ودود با استفاده از چوب افرا ساخته شد.
به گفته شریف زاده تقسیم بندی ظرف برای ایجاد طرح به شیوه ظروف سفالی ، انتقال طرح به روش سنتی ، طرح الهام گرفته از پرندههایسلجوقی شامل دو طرح در چهار قاب قرینه سایر مراحل اجرای اثر است.
او افزود: روش اجرای معرق در این اثر، معرق جایگزین است به این ترتیب که ابتدا طرح با قلم ریز کنده شده سپس در مرحلۀ بعد قالب گرفته،با چوب مورد نظر بریده شده و در نهایت بر روی زمینه جایگزین میشود.
وی چوبهای به کار رفته در این اثر را زرشک ،گردو، عناب،کرات و رزوود اعلام کرد و گفت : در پایان کار از روغن اوزمو به عنوان و جلای اثر استفادهشد.