خانه / اسلم قزوینی / آمریکا را باید پشیمان کرد: حق وتو را نادیده بگیرید

آمریکا را باید پشیمان کرد: حق وتو را نادیده بگیرید

آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را وتو کرد

ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را باز هم وتو کرد.

آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را وتو کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ایالات متحده آمریکا دقایقی پیش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

۱۳ عضو شورا به این قطعنامه رأی موافق دادند. انگلیس به آن رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد.

رأی‌گیری بر سر این قطعنامه با توجه به تلاش چند کشور عربی برای مجاب کردن آمریکا به امتناع از وتوی آن به تعویق افتاده بود.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ ساعاتی پیش گزارش داد کشورهای عربی در حال انجام آخرین تلاش‌ها برای همراه کردن آمریکا در خصوص برقراری آتش‌بس در غزه هستند.

🔹ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت: «آمریکا آنجا نیست و به همین خاطر است که ما اینجا آمده‌ایم- ما می‌خواهیم با شریکان آمریکایی‌مان تعامل کنیم با یگوییم که توقف تجاوزگری‌ها به نفع آمریکا و به نفع صلح جهانی است.»

وزیر خارجه اردن این اظهارات را در کنار وزیران خارجه عربستان سعودی، قطر، مصر، ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطینی مطرح کرد.

رابرت ای. وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان  ملل در جلسه شورای امنیت گفت که واشنگتن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند. او مدعی شد چنین اقدامی بذر جنگ بعدی را می‌کارد.

آمریکا از زمان آغاز حملات نظامی اسرائیل در غزه اصلی‌ترین حامی این رژیم بوده و با ارسال سلاح و حمایت‌های سیاسی به شعله‌ور کردن آتش جنگ کمک کرده است.

دولت جو بایدن در هفته‌های آغاز جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود که کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده تحت فشار قرار دهد.

پائول او براین، از مقام‌های عفو بین‌الملل  چهارشنبه هفته پیش گفت: «وقفه‌های کوتاه‌مدت برای برآورده کردن نیازهای میدانی و رسیدگی به وضعیت حقوق بشری در غزه کافی نیستند.»

او براین گفت: «آمریکایی‌های بیشتر و بیشتری خواستار این آتش‌بس هستند.» طبق نتایج یک نظرسنجی که اخیرا توسط موسسه مورنینگ کانسالت انجام شده ۵۳ درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی گفته‌اند که از برقراری آتش‌بس دائم در غزه حمایت می‌کنند.

حملات شدید رژیم اسرائیل در غزه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) به شهادت بیش از ۱۷ هزار فلسطینی در غزه منجر شده که اکثر آنها غیرنظامی هستند. . این آمارها به ویژه با گسترش عملیات رژیم اسرائیل به منطقه جنوب غزه رو به افزایش هستند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

آمریکا را باید پشیمان کرد: حق وتو را نادیده بگیرید: عربستان پیشتاز مباره با حق وتو

 فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان روز جمعه در سفر به واشنگتن سفر، خواستار آتش بس در غزه شد.

به گزارش جمعه شب ایرنا از “میدل ایست آی” وی گفت که به نظر نمی‌رسد پایان دادن به جنگ در غزه اولویت جامعه بین المللی باشد.

وی با درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در غزه گفت: ما باید فوراً به جنگ پایان دهیم و این پیام ما می‌باشد.

فیصل بن فرحان آل سعود به عنوان عضوی از هیات کشورهای عرب اسلامی به واشنگتن سفر کرده است.

به گزارش ایرنا, همه چشمها در جهان به سوی سازمان ملل و تصمیم شورای امنیت است که از صبح جمعه به وقت محلی، صحنه جدال لفظی میان دیپلمات‌های کشورهای مختلف است که در پی نامه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به این شورا بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل تشکیل جلسه داده‌اند تا در پی وضعیت فاجعه بار نوار غزه درباره آتش بس فوری تصمیم گیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، در پی درخواست گوترش، امارات متحده عربی پیش نویس قطعنامه کوتاهی را به شورای امنیت ارائه داده که خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» است. پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای عربی و اسلامی به رای گذاشته می‌شود که نماینده آمریکا که یک از ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به صراحت با آن مخالفت کرد.

این قطعنامه برای تصویب نیاز به ۹ رای مثبت بدون وتوی ۵ عضو دائم شورای امنیت دارد و رایزنی‌های فشرده نه تنها میان دیپلمات‌های سازمان ملل بلکه میان کشورهای مختلف در سطح منطقه‌ای و بین المللی حال انجام است.
در نشست شورای امنیت پس از سخنرانی دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان فلسطین و رژیم اسرائیل، کشورهای مختلف همچنان در حال ارائه نظرات خود هستند و برخی منابع می‌گویند رای‌گیری پس از پایان نشست میان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و وزیران خارجه مصر، اردن، قطر، عربستان سعودی، تشکیلات خودگردان فلسطینی و ترکیه برگزار می‌شود.

نماینده امارات در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که قطعنامه با موضوع غزه را ارائه کرده است، گفت: بمباران غزه شدیدتر از بمباران درسدن در طول جنگ جهانی دوم بوده است. وقتی که محاصره در حال تبدیل شدن به منبع اصلی مرگ است، شورای امنیت باید اقدام کند.

نماینده امارات افزود که سیستم سلامت غزه در حال فروپاشی است و همه گذرگاه‌های بشردوستانه در راستای اجرای قوانین بین المللی باید بازگشایی شوند. چنین اقدامی مستلزم یک آتش بس بشردوستانه است.
امارات در اظهارات خود تصاویر وحشتناکی از غزه را به اشتراک گذاشت و گفت این تصور که خشونت در جنوب غزه چیزی جز “هولناک” است، “خیالات” است. امارات به اجماع فزاینده برای پایان دادن به خشونت اشاره کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سعيد نريمان

سعید نریمان

اندیشه ورزی باید مبتنی بر تئوریهای بومی باشد و الا مثل این است که با کلید همسایه می خواهیم درب خود را بگشائیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *