خانه / جشنواره / سرباز جدید

سرباز جدید


آقا مهدی چهارمین نفر از سمت چپ

کشیده‌ای که آقا مهدی از افسر عراقی خورد

شهید مهدی زین‌الدین از آن دسته فرماندهانی بود که شخصاً برای شناسایی وارد منطقه دشمن می‌شد. حتی در زمانی که شرایط مساعد شد،‌ به زیارت نجف و کربلا رفت. در راه برگشت وارد قرارگاه عراقی‌ها شد و به اتاق فرماندهی رفت، دید اتاق خالی است. برای خودش چای ریخت. در همین حین فرمانده عراقی خسته به داخل سنگر آمد و به آقا مهدی گفت برایش چای بریزد. بعد از او پرسید: سرباز جدیدی؟ آقا مهدی هم جواب داد: بله! بعد هم فرمانده عراقی یک کشیده به آقا مهدی زد.

آقا مهدی بعد از شناسایی برگشت. در عملیاتی که شب بعد صورت گرفت، وارد قرارگاه عراقی‌ها شد و آن فرمانده را اسیر کرد. بعد به نیروهایش گفت: فردا که هوا روشن شد، او را پیش من بیاورید. ماشین، جلوی سنگر فرماندهی ایستاد. آقا مهدی در ماشین را باز کرد. عقب آیفا آن افسر عراقی نشسته بود. پیاده‌اش کردند. ترسیده بود. از ترس سرش را با دستانش می‌گرفت. آقا مهدی دست او را گرفت و رها نکرد. پنج متر آن طرف‌تر او را بُرد و گفت: برای این افسر عراقی کمپوت بیاورید. مدتی را چهارزانو روی زمین نشسته بودند و عربی صحبت می‌کردند. آن فرمانده عراقی باورش نمی‌شد که آقا مهدی، فرمانده لشکر باشد. او تا آیفا از مقر بیرون برود، یک‌سره به مهدی نگاه می‌کرد.


مرد میدان بود

درباره این شهید بیش‌تر بدانید

سردار شهید مهدی زین‌الدین ۱۸ مهر‌ماه سال ۱۳۳۸ به دنیا آمد. او با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در کنار فرماندهانی همچون سردار شهید حسن باقری (افشردی)؛ شهید همت، شهید مهدی باکری و سردارانی چون سید رحیم صفوی و … در آزادسازی مناطق اشغالی از دست دشمن متجاوز، نقش اساسی ایفا کرد.

شهید مهدی زین‌الدین در عملیات‌های مهم فتح المبین و بیت‌المقدس نیز مسؤولیت واحد اطلاعات قرارگاه نصر را برعهده داشت. در مردادماه سال ۱۳۶۱، همزمان با عملیات رمضان، در حالی‌ که ۲۳ بهار از عمر او می‌گذشت، فرمانده سپاه پاسداران، مهدی زین‌الدین را به عنوان فرمانده تیپ ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) انتخاب کرد.

نقش او در موفقیت یگان در عملیات محرم باعث شد، در آبان‌ماه سال ۱۳۶۱، جایگاه سازمانی تیپ ۱۷ به لشکر ارتقاء یابد و در عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس، به‌ عنوان یگانی خط‌شکن و موفق، نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. سرانجام این فرمانده رشید اسلام همراه با برادرش، در ۲۷ آبان‌ماه سال۱۳۶۳ به شهادت رسید. پیکر مطهر شهید مهدی زین‌الدین در قطعه ۵ گلزار شهدای علی بن جعفر قم قرار دارد.

منابع:

۱- زارع زاده، نادر، اطلس لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.
۲- نیازی، یحیی، بسیج در لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع): تاریخ شفاهی دفاع مقدس: روایت احمد فتوحی، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کتاب سال حکومت اسلامی

چرا صدا و سیما از حوزه کمک نمیگیرد این الله اراکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *