خانه / تمدن پژوهی / انجام عزاداری در کابل
پرفسور سید احمد حسینی ماهینی کاندیدای مجلس خبرگان
پرفسور سید احمد حسینی ماهینی کاندیدای مجلس خبرگان

انجام عزاداری در کابل

جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران:
🔶 نگاهی دیگر به محدودیت‌های محرمی شیعیان افغانستان (۱)

🔹 یادداشت انتقادی یکی از مخاطبان کانال جمعیت افغانستانی‌ها، جناب آقای عبدالمنان جلالی(با تصرف و تلخیص توسط رضا غلامی) به مطالب کانال. بخش‌هایی از این یادداشت انتقادی، پس از تصرف و تلخیص، به اصرار نویسنده و در راستای احترام به همه عقاید فکری افغانستان، در کانال منتشر می‌شود:

🔹 چندین پیام با محتوای محدودیت‌های شیعیان در محرم سال جاری افغانستان در کانال شما دیدم. ترجیح دادم تا به سبک روشنگرانه خودتان مطلب بنویسم اما نمی‌دانم که آیا واقعا کانال جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران متعلق به همه مهاجرین است و مطلب من را هم نشر خواهد کرد؟ نمی‌دانم آنقدر جرأت دارید که متن بنده به عنوان یک نظر مخالف را نیز در کانالتان منتشر کنید یا صرفاً دنبال یک رویه تک‌صدایی هستید؟
🔹 من به عنوان یک افغانستانی مسلمان معتقدم: «تأکید بر ایجاد محدودیت توسط حکومت افغانستان برای شیعیان و ضرب و شتم ایشان، گرچه مقداری واقعیت دارد اما در کلان، بازی‌ای رسانه‌ای است که در نهایت شما شیعیان را مقابل حکومت قرار داده و شما را محدودتر و ضعیف‌تر خواهد ساخت».
چند سوال از شما می‌پرسم:

۱⃣ آیا به نظر شما اینکه آمونیوز، بی‌بی‌سی و افغانستان اینترنشنال همه با هم پوششی ویژه بر محدودیت‌های محرم در افغانستان می‌دهند اما همزمان، آتش زدن پرچم‌های عزای محرم در ایران را اقدامی انقلابی و جسورانه می‌خوانند، طبیعی است؟

۲⃣ اینکه شخصیت محترمی همچون جناب آقای حجت(که اختلافاتی خاص با شما شیعیان پیرو مکتب قم و آقای خمینی در حوزه اسلام سیاسی دارند) میدان‌دار این عرصه شده‌اند و تأکید جنبی ایشان بر تیغ‌زنی و قمه‌زنی و خون‌ریزی در محرم، برایتان جالب و آشنا نیست؟

۳⃣ قطعاً حاکمان امارت اسلامی از عاشقان حسین ع نیستند اما، اگر واقعاً حکومت افغانستان به دنبال محدود کردن عزاداری شیعیان است، چرا تاکنون فیلمی پخش نشده است که در یک مسجد یا حسینیه یا تکیه، عزاداران مشغول عزاداری باشند و نیروهای حکومتی با یورش به ایشان این عزا را بر هم بزنند؟ و بالعکس فیلم‌های متعددی از تأمین امنیت مراسم‌ها منتشر شده است؟
(البته بنده واقفم که محافظت از مراسمات و تأمین امنیت آن‌ها، احتمالاً از آن جهت است که حکومت مایل است تا خودش را کارآمد و دارای قدرت تأمین امنیت جلوه دهد، نه بدین جهت که دلداده نوه پیامبر ص باشد، اما به هرحال امنیت مراسمات را تأمین کردند و حتی در سال گذشته در این راه شهید دادند).

۴⃣ چرا برخی از ما با تلقین رسانه‌های آمریکایی، قمه‌زنی و تیغ‌زنی خونین عده‌ای با بدن‌های عریان در میان خیابان‌های کابل را به عنوان عزاداری اصیل برای نوه پیامبر ص می‌شناسیم و مقابله حکومت با آنها را مخالفت با شیعه تفسیر می‌کنیم؟ مگر پلیس در ایران با عزاداران قمه‌زن و تیغ‌زن مقابله نمی‌کند؟ مگر بدون پیراهن و عریان شدن مردها در انظار عمومی و خیابان‌ها و در مقابل بانوان، نه تنها از نگاه حکومت افغانستان بلکه حتی از نگاه برخی از علمای شیعیان حرام نیست؟

🔻 ادامه در پست بعدی…

#جمعیت_افغانستانی‌های_مقیم_ایران
https://zil.ink/iranafg_ir

🔶 نگاهی دیگر به محدودیت‌های محرمی شیعیان افغانستان (۲)

🔹 یادداشت انتقادی یکی از مخاطبان کانال جمعیت افغانستانی‌ها، جناب آقای عبدالمنان جلالی(با تصرف و تلخیص توسط رضا غلامی) به مطالب کانال. بخش‌هایی از این یادداشت انتقادی، پس از تصرف و تلخیص، به اصرار نویسنده و در راستای احترام به همه عقاید فکری افغانستان، در کانال منتشر می‌شود:

۵⃣ در محرم سال قبل، ادعا شده بود که فعال‌سازی چاشنی‌های انفجاری بسیاری از بمب‌گذاری‌های داعش، توسط تلفن‌های همراه و با تماس به تلفن همراه تعبیه شده کنار بمب صورت می‌پذیرد. حکومت بدون هیچ اعلام قبلی، در عاشورای سال قبل، تمام خطوط تلفن همراه را قطع کرد و عاشورای سال قبل با غافلگیری داعشیان بدون هیچ گونه انفجار انتحاری گذرانده شد. آری این حکومت با تمام انتقاداتی که به آن دارم، ترسی از عزاداری شیعیان ندارند و مخالفتی با آن ندارد، البته اگر من و شما او را تحریک نکنیم و جریان رسانه‌ای علیه او به راه نیندازیم. چرا که همه می‌دانیم، امارت اسلامی اولین دشمنش را کسی می‌داند که جریان رسانه‌ای ضد حکومتش به راه اندازد.

🔻جمع‌بندی:
بازی رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، افغانستان اینترنشنال و آمو، طبیعتاً بازی کنترل شده‌ای است که خوانش آن چندان دشوار نیست و برای ما یک بازی تکراری حداقل ۳۰ ساله است. همین رسانه‌ها رابطه میان حکومت و شیعیان را خراب می‌کنند و سپس همین‌ها با دعوت به تمرد از حکومت، باعث بی‌نظمی و اخلال در امنیت می‌شوند و پس از آن، اربابان این رسانه‌ها با پشتیبانی از داعش بمبگذاری‌ها و ناامنی‌ها را رقم می‌زنند و در نهایت همین رسانه‌ها دوباره با گرفتن انگشتِ اتهام به سمت حکومت، او را بانی انفجارها خواهد خواند و بدین ترتیب رابطه حکومت و مردم را خراب می‌کنند. تشدید عدم اعتماد بین مردم و حکومت باعث می‌شود حکومت افغانستان همان مسیری را طی کند که در ۴۰ سال گذشته طی کرده است و این مسیر اصلاح نمی‌شود، مگر با آگاه بودن من و شما. «اسیر جریان‌های سطحی رسانه‌ای نشدن»، کلید توقف روند کنونی ملت ماست. آگاهی و دقت به تحولات جاری و داشتن تحلیل صحیح می‌تواند شیعیان را از این نقشه حساب شده دشمن برهاند.

#جمعیت_افغانستانی‌های_مقیم_ایران
https://zil.ink/iranafg_ir

🎥 حال و هوای کابل در شب عاشورا – محرم ۱۴۰۲

🔸عزادارن حسینی مراسم عزاداری شب عاشورا را در کابل پایتخت افغانستان برگزار کردند.

❇️ ظاهرا در دو روز گذشته سخت‌گیری‌های حکومت افغانستان در برگزاری مراسمات محرم کاهش یافته است و اقدام محدودیتی جدیدی توسط شاهدان میدانی یا در فضای مجازی گزارش نشده است.

#جمعیت_افغانستانی‌های_مقیم_ایران
https://zil.ink/iranafg_ir

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

مرگ بر اسرائیل

میدل ایست آیز: تظاهرات دانشجویی می‌تواند لحظه از دست دادن غرب برای اسرائیل را رقم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *