خانه / اسلم قزوینی / نکاتی از قران

نکاتی از قران

حسینی:
نکاتی از قرآن ۲۳۳
اگر این قرآن را به کوه نازل می کردیم، از عظمت متلاشی می شد.
خدا، پادشاه پاک، سلامت و ایمنی بخش، با هیبت، عزیز، جبار و متکبر است.
با دشمنی که شما را به خاطر ایمان، آواره می کند، نباید دوستی پنهان داشته باشید. الگویتان ابراهیم باشد که وقتی از پدرش ناامید شد، گفت فقط می توانم از خدا آمرزش بخواهم، و نمی توانم مانع عذاب خدا بشوم.
خدایا ما را ابزار دست کافران قرار نده ( مغلوب شدن در برابر کفر ). امید است که خدا بین شما و دشمنانتان، دوستی به نفع شما برقرار کند.
آن بخش از دشمنان که با شما جنگ نداشته و فکر آواره کردن شما نیستند را رعایت کنید.

نکاتی از قرآن ۲۳۴
اگر زنانی برای اسلام آوردن پیش شما آمدند، امتحان کنید اگر مومن باشند، بپذیرید و به شوهران کافر رجعت ندهید. چون دیگر به هم حلال نیستند. ولی مخارجی که انجام داده اند، به شوهرش برگردانید. و باکی نیست که به نکاح خود درآورده البته با مهریه.
همچنین اگر زنان شما به سمت کفار رفتند، مهر و نفقه خود را مطالبه کنید. اگر ندادند، از غنائم محاسبه کنید.
هرگز با زن کافر نکاح نکنید. ولی اگر از شرک و سرقت و زنا و قتل اولاد و تهمت پراکنی و سرکشی توبه و تعهد بدهند، با آنها بیعت کن و از خدا برایشان طلب آمرزش کن که خدا آمرزنده و مهربان است.
یهودیان را که مورد غضب خدا هستند و مایوس از آخرت، چنانکه کفار از مردگان مایوسند. به دوستی برنگزینید.

🌹🌹رَّبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا الرَّحْمَٰنِ ۖ لَا یَمْلِکُونَ مِنْهُ خِطَابًا.

پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است، همان پروردگار رحمان. و (در آنروز) هیچکس حق ندارد بى اجازهء او سخنى بگوید (یا شفاعتى کند). ۳۷ نبإ.

سپس به یکی از مهمترین خصوصیت آنروز اشاره کرده می فرماید:

🌹 یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِکَهُ صَفًّا ۖ لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا.

روزى که روح و ملائکه به صف مى ایستند و هیچیک، جز به اذن خداوند رحمان، سخن نمى گویند، و (آنگاه که مى گویند) درست مى گویند. ۳۸ نبأ.

تفسیر: روح در قرآن کریم معانی متعددی دارد، اما در این آیه، منظور فرشته ای است باعظمت تر از جبرئیل.

سپس در بارهء این روز بزرگ که هم روز قیام انسانها، هم فرشتگان، و هم یوم الفصل و روز کیفر طاغین و پاداش متقین است مى فرماید:

🌹ذَٰلِکَ الْیَوْمُ الْحَقُّ ۖ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ مَآبًا.

آنروز حق است. هر که بخواهد (اکنون) راه بازگشتى بسوى پروردگارش برمى گزیند. ۳۹ نبأ.

حَق به معنى چیزى است که ثابت است، واقعیت دارد و تحقق مى یابد، به علاوه روزى است که حق هر کس به او داده مى شود، حقوق مظلومان از ظالمان گرفته خواهد شد، و حقایق و اسرار درون به ظهور مى پیوندد.

اما راه بازگشت بسوی خدا:
تمام اسباب این حرکت الهى فراهم است، راه و چاه ارائه شده، انبیا به قدر کافى ابلاغ فرمان حق کرده اند، عقل انسانى نیز پیامبرى از درون اوست، سرنوشت طاغیان و پرهیزگاران نیز بخوبى تبیین شده، و دادگاه و دادخواه و دادرس نیز تعیین گردیده، تنها چیزى که باقى مانده، تصمیم قاطع انسان است که با استفاده از اختیارى که خدا به او داده است راه را برگزیند و پیش رود.

سپس، بعنوان تأکید روى مسئلهء مجازات مجرمان، و بیان نزدیک بودن آنروز بزرگ در برابر کسانیکه آنرا دور، مى پندارند، مى فرماید:

🌹إِنَّا أَنذَرْنَاکُمْ عَذَابًا قَرِیبًا یَوْمَ یَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ یَدَاهُ وَیَقُولُ الْکَافِرُ یَا لَیْتَنِی کُنتُ تُرَابًا.

و ما شما را از عذاب نزدیکى بیم دادیم. در روزى که انسان آنچه را از قبل با دستهاى خود فرستاده مى بیند، و کافر مى گوید: ایکاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمى شدم). ۴۰ نبأ.

وقتی هر آنچه در قیامت انتظار ما را می کشد نتیجهء آن چیزی است که با دست خودمان فرستاده ایم، دیگر پشیمانی چه سود؟!

👈 گنهکاران، پشیمان هستند از اینکه ایکاش راه راست را انتخاب می کردیم و بسیاری از درستکاران، پشیمان هستند از اینکه ما که راه راست را انتخاب کرده بودیم ایکاش تلاش بیشتری می کردیم.
در قیامت این افسوسها و حسرتها سودی ندارد.

بیائید همین الان، همین لحظه را برای خودمان لحظهء پشیمانی و حسرت قرار دهیم و بشتابیم بسوی آمرزش و مغفرت الهی که قیامت بسیار نزدیک است.

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

کبوتران حرم بهترین غذا

مردمی که از کمبود و گرانی گوشت رنج میبرند نمی‌دانند که کبوتران حرم بهترین منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *