خانه / جشنواره / دکتر زاکانی

دکتر زاکانی

علیرضا زاکانى شهردار تهران در نشست خبرى که صبح امروز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد،  گفت: حدود ٢٠ ماه است که در شهردارى تهران هستیم، به طبع باید پیرامون عملکرد خود پاسخگو باشیم و افق هاى فراوان شهر را اعلام کنیم. اگر یک سه گانه اى شامل شهر، مدیریت شهرى و شهروند را در نظر بگیریم حتما آن چیزى که مهم است شهروندان هستند. ٢٠ ماه پیش تمام پروژه هاى عمرانى شهر خوابیده بود و مدیریت های قبلى بر روى آنها خاک ریخته بودند.

وى گفت: شهردارى بیش از ۵٠ هزار میلیارد بدهى دارد و درآمد‌ها هم کاهش پیدا کرده و انتظار کار عمرانى نباید از شهردارى داشت. چند ماه پیش شهر از فرسودگى رنج مى برد. شرایط سخت بود و  نیاز داشت که زنگ خطر‌ها به صدا درآید.

شهردار تهران گفت: ترافیک، آلودگى هوا، بد مسکنى و بى مسکنى هم وجود داشت. مهاجرت معکوس از تهران صورت مى گرفت و باید کارى بزرگ و تحولى را در دستور کار قرار می‌دادیم.

زاکانى تاکید کرد: ۵۶۴ هزار واگن مترو نیازمند بازسازى کلى است، ٩٩ درصد ون‌ها فرسوده و ارائه خدمات به مردم سخت شده بود، به هیمن دلیل با نارضایتى مردم رو به رو شدیم. در دوره قبل شهرى همکاران ما علاقمند بودند که تهران را گران اداره کنند، اما باید عبرت بگیریم و مسیر جدید را تعریف کنیم.

وى یادآور شد: رویکرد ما این است که به روح و جسم شهر کمک کنیم و در مقابل آن مسئول و پاسخگو باشیم، هدف گذارى ما بر اساس مشارکت با مردم و نخبگان است، جز با تحول نمی‌شود مشکلات شهر را حل کرد، نوسازى کلى شهر بر مدار حمل و نقل را باید داشته باشیم تا شهرى الگو را ارائه کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: در این دوره ظرفیت پارک گفتگو ما به نمایشگاه دائمى فناورى تبدیل شد تا بتوانیم هویت هاى فرهنگی اجتماعى و فناورى را براى شهروندان به ارمغان بیاوریم. در حوزه مالى هم باید گفت که از تنش مالى خارج شدیم و ٩٩ درصد ار منابع تحقق پیدا کرده است، یک پروژه در شهر نیست که فعال نشده باشد.

زاکانى گفت: ٣٣ کیلومتر مترو با ١١ ایستگاه را افتتاح کردیم و در حال حاضر فعال شده اند، البته متکى به بودجه دولتى نبوده و از طریق مشارکت انجام شده است تا پرونده آن جمع شود. خطوط ٩ و ١٠ کار عملیاتى آن ها شروع مى شود. پرونده هاى باز پایتخت همچون اسلام آباد، نفر آباد، کن مصوب شد و شرایط طورى پیش رفت که شاهد رشد صدور پروانه باشیم.

شهردار تهران تاکید کرد:۶٨ درصد سال گذشته در حوزه بافت فرسوده، افزایش پروانه داشتیم و انشالله بتوانیم در حوزه هاى مختلف هم شاهد اقدامات مناسب باشیم.

در ادامه، رسانه هاى مختلف به مطرح کردن سوال هاى خود پرداختند.

زاکانى در پاسخ به سوالى مبنى بر اینکه براى گسترش بزرگراه‌ها و توسعه آن چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: تهران را می‌خواهیم به سمتى ببریم که انسان محور باشد و تقاضاى سفر را کم کنیم. در حال حاضر روی٣ بزرگراه و آزادراه عملیات انجام می شود، زیرا رینگ شرقى تهران است. برداشت اولیه تونل شهید متوسلیان انجام شده و ٣٠ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. مطالعات رینگ شمالى تهران شروع شده و ظرفیت هاى فوق العاده اى براى آن پیش بینى کرده ایم.

شهردار تهران با اشاره به اداره کردن شهر و چگونگى تامین منابع آن بیان کرد: بخشى از هزینه را از طریق انضباط مالى به دست مى آوریم، اما کافی نیست. ما در خصوص مولد سازى، امکاناتمان را به هیچ وجه به صورت خام نمى فروشیم و تمام این‌ها براى ما منابع زا است. پول ما به واسطه خلاقیت است و خدا هم برکت مى دهد.

وى درباره موتورسیکلت هاى برقى پایتخت گفت: یکى از اهداف ما رسیدگى به آلاینده‌ها و استفاده از برق است. هدف گذارى ما ۴٠٠ هزار موتوربرقى است که ۵٠ هزار مورد آن را امسال عملیاتى کنیم و با وزارت صمت هم توافق کردیم تا تهران را به عنوان شهر پاک داشته باشیم.

شهردار تهران در ادامه درباره ساماندهی دستفروشان هم یادآور شد: ما براى ساماندهى دستفروشان قائل هستیم که برای آن‌ها منعی نداشته باشیم، اما آن‌ها هم حق نداشته باشند مردم را اذیت و معابر را ببندند، بر همین اساس تلاش کردیم جایی را برای آن‌ها در نظر بگیریم. 

وى گفت: فراتر از آن اگر دستفروشی بخواهد مزاحمت را برای مردم ایجاد کند منع دارد و در این موضوع مواجهه منطقی را در دستور کار قرار دادیم که آن ساماندهی و خدمت دهی از طریق پارک‌ها و میادین و طراحی بازارچه‌ها بود. به علت تنوع کار این اقدامات خوب پیش نرفت و به همین دلیل الان یک نرم افزاری طراحی شده و در حال تکمیل شدن است که بتوانیم کلیه دستفروشان را ساماندهی کنیم و بدانیم که چه کسی چه چیزی می‌فروشد و حیطه و حدود آن‌ها نیز مشخص می‌شود. امیدواریم در نیمه اول امسال شاهد رونمایی از این نرم افزار باشیم.

زاکانی در پاسخ به سوالى مبنى بر اینکه برنامه‌ای برای مراوده و رایزنی با شهر‌هایی مانند نیویورک و لس آنجلس که مشکلات مشابهی مانند تهران دارند، درنظر دارید که شاید باعث کاهش تنش با آمریکا و آزادی زندانیان شود؟ گفت: ما محدودیتی نداریم، اما شرط آن مواجهه منطقی و درست و عادلانه با موضوع است، روزی که آمریکا ما را تحریم کرد شرکت نیسان در ایران بود و شهردار نیویورک نیسان را تهدیدکرد و این شرکت از ایران رفت؛ این محدودیت‌ها از سمت امریکا اعمال می‌شود. ما خواهرخواندگی خودمان را با شهر‌های مختلف داریم و محدودیتی نداریم. اما شرط آن مواجهه غیر سیاسی و منطقی و درست است. با این رویکرد ما می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم و به آن‌ها در مسائل مختلف کمک کنیم. 

زاکانى ادامه داد: شرکت کنترل ترافیک نه ادغام و نه منحل می‌شود، بلکه قوی‌تر خواهد شد. یک شرکت اختصاصی نیز خواهیم داشت که پاسخگو باشد و چشم ما به یک بخش نباشد که پاسخ بدهند و این شرکت با توسعه نظارت تصویری در شهر پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: ۹ خط بی ار تی داریم که امسال از لحاظ ارائه خدمت و کنترل تصویری بازبینی می‌شود و چهره شهر تغییر خواهد کرد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالى مبنى بر برنامه‌های شهرداری برای مراسم اربعین اظهار کرد: سال گذشته همایشی با عدد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در برج میلاد داشتیم .امسال این عدد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ۱۱ پروژه مشخص شده ۱۳۹ هزار میلیارد سرمایه گذاری را شامل می‌شود و پیشرفت‌های مناسبی در تهران خواهیم داشت.

وی افزود: در موضوع اربعین هر سال با افتخار وارد می‌شویم و در کنار مردم عراق از این سفره بهره مندیم، سه جا خدمت ارائه می‌کنیم، نخست به شهروندان سایر کشور‌ها که از طریق مرز‌های ما وارد می‌شوند، دوم مرز‌های خودمان به شهروندان خودمان و دیگر اینکه در داخل عراق خدمات می‌دهیم. 

زاکانى در خصوص خدمات رسانی شهرداری تهران در ایام پاییز و زمستان بیان کرد: داشته‌های ما ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابینه است که به ظرفیت‌های کنونی اضافه شود و امیدواریم هزار دستگاه نیز وارد کنیم، اما هزار دستگاه دوم از شهریورماه تحویل داده خواهد شد و علاوه بر آن نوسازی تاکسی و ون را در نظر داریم که ون‌ها از مردادماه تحویل داده می‌شود تا بتوانیم ظرفیت خوبی را برای جابجایی فراهم کنیم. ۲۹رام قطار نیز برای مترو در نظر گرفتیم که یک رام از خرداد ماه رونمایی خواهد شد و با مجموعه اقداماتی ظرفیت ۲۰ درصدی قطار دی سی به ۸۰ درصدی خواهد رسید. از دارایی‌های استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم خدمات رسانی با بهترین کیفیت داشته باشیم.

وی گفت: هشت پهنه برای احداث ام آر اف داریم، در دو پهنه افتتاح شد که ۶ منطقه را در برمی گیرد و برای سایر مراکز نیز کار‌های جدی در حال انجام است و شرایط متفاوت تری نسبت به امروز را تجربه خواهیم کرد. ۵۳ هزار مخزن زباله در محلات داریم که زباله‌های آن‌ها به آرادکوه منتقل می‌شود و در حال حاضر در مراکز ام آر اف تفکیک می‌شوند. به دنبال تفکیک از درب منزل هستیم و امیدواریم بتوانیم چهره شهر را تغییر دهیم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *