خانه / اندیشکده راهبردی / کمبود ویتامین

کمبود ویتامین

حقایق اصلی ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست

بسیاری از عوامل خارجی و داخلی می توانند عامل ایجاد لکه های قهوه ای روی صورت باشند. با آگاهی کافی از علت این لک ها، علاوه بر یافتن بهترین راه حل ها برای پیشگیری از چنین عوارضی، می توانید روند درمان آنها را نیز تسهیل کنید.

در یک دسته بندی کلی، علل ایجاد لکه های قهوه ای پوست را می توان به عوامل زیر مرتبط کرد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی یا به طور مداوم بدون استفاده از ضد آفتاب

نوسانات هورمونی در دوران بارداری

استفاده از داروهای هورمونی مانند قرص های ضد بارداری

مشکلات و بیماری های مرتبط با هورمون ها

افزایش سن

ژنتیک و وراثت

اثرات منفی ناشی از روش های درمانی خاص مانند رادیوتراپی

علل لکه های پوستی مختلف چیست؟

لکه های پوستی ناشی از تماس با نور خورشید

نور خورشید و اشعه های مضر آن بر لک های پوست تاثیر بسزایی دارد. اگرچه این لکه ها به عنوان لکه های پیری نیز شناخته می شوند، اما ارتباطی با افزایش سن ندارند.

این نوع تیرگی پوست با نام لکه های ناشی از آفتاب یا لکه های کبدی نیز شناخته می شود. ادامه قرار گرفتن در زیر اشعه آفتاب و عدم توجه به استفاده از کرم های ضد آفتاب باعث تشدید این لک ها می شود.

لکه های تیره مانند کک و مک اغلب پشت دست ها، مچ دست و ساق پا را می پوشانند. اما تماس طولانی مدت آفتاب با پوست باعث می شود که این لکه ها روی صورت نیز ظاهر شوند.

اشعه ماوراء بنفش خورشید ((UVA و (UVB) در ایجاد سوختگی پوست و تیره شدن رنگ آن نقش دارد. افزایش سن و تغییر رنگ پوست از رنگ اصلی و طبیعی به رنگ تیره باعث افزایش تولید مثل و توزیع رنگدانه های پوست می شود.

لکه های پوستی در دوران بارداری

یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه های قهوه ای روی صورت، تاثیر هورمون ها در زنان باردار است. ملاسما به لکه های بارداری معروف است و در اثر نوسانات هورمونی بیشتر در زنان باردار ظاهر می شود. با این حال، روی پوست افراد دیگر نیز دیده می شود.

لکه های قهوه ای که عمدتاً در نواحی خاصی از صورت مانند چانه و پیشانی دیده می شوند. این لکه ها به مرور زمان ظاهر می شوند و معمولا در اواخر بارداری ناپدید می شوند. اما در برخی موارد اثرات آن تا ماه ها یا سال ها پس از بارداری روی پوست قابل مشاهده است.

لکه های بارداری در زنانی که بیشتر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، شایع تر است. در همین حال، چنین لکه های تیره ای در زیر نور خورشید برجسته تر و پررنگ تر به نظر می رسند.

با قطع مصرف قرص های ضد بارداری، این لک ها و تیرگی به تدریج کاهش می یابد. اما اثرات محو شدن آنها ممکن است برای همیشه روی پوست باقی بماند.

لکه های پوستی ناشی از کمبود برخی ویتامین ها

کمبود ویتامین :A کمبود این ویتامین در بدن منجر به ایجاد لکه های متعدد با حالت برجسته (مانند پوست مرغ) می شود.

کمبود ویتامین B12 : لکه‌ های متعددی روی پوست هستند که عمدتاً روی نژادهایی با پوست تیره‌تر تأثیر می‌گذارند. آنها در نتیجه کمبود ویتامین B12 ظاهر می شوند.

کمبود اسید اسکوربیک که نوعی ویتامین C است کمبود اسید فولیک در بدن و ابتلا به انواع کم خونی نیز منجر به ایجاد لکه های پوستی خواهد شد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کل ارز باید در بین مردم تقسیم شود.

کل ارز و ریال حاصله باید بین مردم تقسیم شود، خود آنها بتوانند مدیرت کنند و دارو یا غذا بخرند. این همان چیزی است که خدا ورسول عمل می کردند. وحضرت علی ع هم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *