خانه / اندیشکده راهبردی / صدور احکام مدیریت

صدور احکام مدیریت

یادداشت مدیر مسئول

برخلاف تئوری پردازان ناشی علم مدیریت که هر روز یک تئوری می دهند و هر کس آن را تجریه می کند خودش هم تئوری تازه تری می دهد! در اسلام تئوری مدیریت بخوبی تعریف شده است زیرا مدیریت ذات خداوند است یعنی خداوند مدیر ذاتی و بالفعل است.  در قران می فرماید خداوندی که اینهمه آسمان و زمین با عظمت را افریده ایا از مدیریت شما عاجز است؟ و یا می فرماید ( فی کل یوم هو فی شان) یعنی اوست که هر روز کار ها را سامان می دهد. اصلا وجود و ذات بشر را هم برای مدیریت آفریده آنجا که می فرماید( انی جاعل فی الارض خلیفه): من برای مدیریت کل زمین جانشینی قرار دادم تا این سیاره را اباد کند پس هر انسانی هم بالذات مدیر است . لذا هوش و استعداد رهبری در همه انسانها موجود است. اما این هوش و استعداد دارای درجات و توانایی های مختلفی است همانطور که نو دارای تشکیک یعنی درجات مختلف است زیرا خداوند نور است و انسانهایی که به خدا نزدیک شوند نورانی می شوند. خداوند در بین اینهمه مدیران که به تعداد بشر است برخی را بر می زیند: ان الله اصطفی آدم و نوحا! برگزیده شدن آنها هم بدون گذراندن دوره کار ورزی امکان ندارد. برخی مواقع این کاروزی از سوی انسان است و گاهی از سوی خداوند. و گاهی هردو یعنی شخص در میان تصمیم گیرهیا مختلف همیشه در جهت خدا بوده و موفق شده و پیروز می شود و زمینه مدیریت کلان را پیدا می کند و بعد هم خداوند به او ایلاغ و حکم مدیریت می دهد.(واذابتلی ابراهیم ربه به کلمات فاتمهن فقال انی حاعلک للناس اماما). یعنی خداوند حضرت ابراهیم را امتحان کرد و در کار آموزی های مختلف ایشان سربلند از آب در امد لذا فرمود که تو امام و رهبر مردم شدی! پس اصل اول در علم مدیریت، ذاتی بودن مدیریت است نه اکتسابی بودن آن. یعنی همه انسانها بالقوه مدیر هستند. اصل دوم تجربه مدیریتی و یا کلاس عملی مدیریت هم با تشکیل خانواده آغاز می شود. لذا کسانی که  از مرحله فردی به مرحله جمعی ( دونفره) منتقل می شوند استعداد های مدیریتی بیشتری دارند. و در نزد خداوند محبوب ترند تا جاییکه می فرمایند با ازدواج هر انسان نیمی از دین او کامل می شود و باید مواظب نیم دیگر باشد. از این رو خانواده محور فعالیت های اجتماعی انسان است، یعنی جامعه پذیر شدن انسان با ازدواج آغاز می شود. سپس استعداد خود را در مورد رهبری های وسیعتر می آزماید. این معنی ابتلا در قران است. یعنی بلایا همه زمینه بروز استعداد های مدیریتی یا زمینه شکوفا شدن استعدادهای رهبری است. در این کلاس های آموزشی محیطی، شخص به کمک استعدادهای خود اقدام به پاسخ دادن می کند. اما برخی سعی دارند آن را توسعه دهند. و اینها بیشتر مورد توجه هستند زیرا رحمت خدا و حکمت او واسعه است اصلا واسع یکی از نامهای خداست. یعنی توسعه دهند. لذا مدیریت منابع انسانی و مدیریتی برمبنای توسعه باشد به درجات بالاتر می رسد. و در این راه از خدا کمک بخواهد تا سطح کلان مدیریتی هم رشد می کند. و اگر در تمام مراحل درست عمل کند از خدا حکم مدیریتی می گیرد.  لذا میتوان گفت ارزیابی مدیریتی هرکس توسط خدا صورت می گیرد. و فبس تو فیس! این کار را انجام می دهد. حضرت علی می فرماید: من خدا را از انجا شناختم که هرچه برنامه ریزی کردم بهم زد(عرفت الله سبحانه ب فسخ العزائم!) بهم ریختن برنامه ها (فسخ العزائم) خود از برهان های مهم شناخت خدا است که نشان می دهد خدا در بازی همه هست. اگر چنانچه شخص عصبانی شد و زیر میز امتحان زد که هیچ ولی اگر (رضا بقضائک) گفت، میشود اولیاء الله، یعنی ولایت داران منسوب از خدا، که میتواند انسانها و موجودات تصرف کند.

سید احمد حسینی ماهینی

Issuance of management orders

Unlike the theoreticians from management science who give a theory every day and everyone who practices it also gives a new theory! In Islam, the theory of management is well defined because management is the nature of God, that is, God is an inherent and real manager. In the Qur’an, it says that God, who created so many heavens and earth with greatness, is he unable to manage you? Or he says () which means he is the one who organizes things every day. In general, he created the existence and nature of human beings for management where he says (): I appointed a successor to manage the entire earth to build this planet, so every human being is also a manager by nature. Therefore, intelligence and talent for leadership are available in all people. But this intelligence and talent has different degrees and abilities, just as the new has different degrees, because God is light, and people who get close to God become enlightened. Among all the managers who are as many as human beings, God appoints some: God will make Adam and Noah equal! It is not possible for them to be selected without passing the training period. Sometimes this work is done by humans and sometimes by God. And sometimes both means that a person is always in the direction of God in the midst of different decision-makers and succeeds and wins and finds the field of big management and then God gives him a management command. He said, make you to the people of the Imams. That is, God tested Abraham and he came out proud in his various trainings, so he said that you have become the Imam and the leader of the people! So the first principle in management science is the inherent nature of management, not its acquisition. It means that all human beings are potential managers. The second principle of management experience or practical management class begins with the formation of a family. Therefore, those who are transferred from the individual stage to the collective stage (doubles) have more management talents. And they are more beloved in the eyes of God to the extent that they say that with the marriage of every person, half of his religion is completed and he must take care of the other half. Therefore, the family is the center of human social activities, that is, human socialization begins with marriage. He then tests his aptitude for broader leadership. This is the meaning of affliction in the Qur’an. That is, all disasters are the field of emergence of managerial talents or the field of flourishing of leadership talents. In these environmental education classes, a person tries to answer with the help of his talents. But some are trying to develop it. And these are more important because God’s mercy and His wisdom are vast, Vasa is one of the names of God. It means to develop. Therefore, human resource management and management based on development will reach higher levels. And in this way, ask God for help so that the level of macro-management also grows. And if he acts correctly in all the stages, he will receive a management order from God. Therefore, it can be said that everyone’s management evaluation is done by God. And Face to Face! It does. Hazrat Ali says: I knew God from there when he destroyed everything I had planned (!) Messing up the plans () itself is one of the important proofs of knowing God, which shows that God is in the game. it is all If a person gets angry and says nothing, but if he says (), then he becomes the guardians of God, that is, guardians assigned by God, who can control people and creatures.

إصدار أوامر الإداره

على عکس المنظرین من علم الإداره الذین یقدمون نظریه کل یوم وکل من یمارسها یعطی أیضًا نظریه جدیده! فی الإسلام ، تم تعریف نظریه الإداره جیدًا لأن الإداره هی طبیعه الله ، أی أن الله مدیر أصیل وحقیقی. جاء فی القرآن أن الله الذی خلق الکثیر من السموات والأرض بعظمه ، ألا یقدر على إدارتک؟ أو یقول () مما یعنی أنه الشخص الذی ینظم الأشیاء کل یوم. بشکل عام ، خلق وجود وطبیعه البشر للإداره حیث یقول (آنی جعل فی الأرض خلیفه): لقد عینت خلفًا لإداره الأرض کلها لبناء هذا الکوکب ، لذلک کل إنسان هو أیضًا مدیر بطبیعته. لذلک ، فإن الذکاء والموهبه للقیاده متاحان لدى جمیع الناس. لکن هذا الذکاء والموهبه له درجات وقدرات مختلفه ، کما أن الجدید له درجات مختلفه ، لأن الله نور ، والناس الذین یقتربون من الله یستنیرون. من بین جمیع المدیرین الذین هم أکبر عدد من البشر ، یعین الله البعض: سیجعل الله آدم ونوح متساویین! لا یمکن اختیارهم دون اجتیاز فتره التدریب. فی بعض الأحیان یقوم البشر بهذا العمل وأحیانًا یقوم به الله. وأحیانًا یعنی کلاهما أن الإنسان دائمًا فی اتجاه الله فی وسط أصحاب القرار المختلفین وینجح ویفوز ویجد مجال الإداره الکبیره ثم یعطیه الله أمرًا إداریًا. من الأئمه. أی أن الله اختبر إبراهیم وخرج فخورًا فی تدریباته المختلفه ، فقال إنک صرت إمامًا وقائدًا للشعب! لذا فإن المبدأ الأول فی علم الإداره هو الطبیعه المتأصله للإداره ، ولیس اکتسابها. هذا یعنی أن جمیع البشر هم مدیرو محتملون. یبدأ المبدأ الثانی للخبره الإداریه أو فئه الإداره العملیه بتکوین الأسره. لذلک ، فإن أولئک الذین یتم نقلهم من المرحله الفردیه إلى المرحله الجماعیه (الزوجی) لدیهم مواهب إداریه أکثر. وهم أکثر حبًا فی نظر الله لدرجه أنهم یقولون إنه بزواج کل إنسان یکتمل نصف دینه وعلیه أن یعتنی بالنصف الآخر. لذلک ، فإن الأسره هی مرکز الأنشطه الاجتماعیه البشریه ، أی أن التنشئه الاجتماعیه البشریه تبدأ بالزواج. ثم یختبر قدرته على القیاده الأوسع. وهذا معنى البلاء فی القرآن. أی أن جمیع الکوارث هی مجال ظهور المواهب الإداریه أو مجال ازدهار المواهب القیادیه. فی فصول التربیه البیئیه هذه ، یحاول الشخص الإجابه بمساعده مواهبه. لکن البعض یحاول تطویره. وهذه أهم لأن رحمه الله وحکمته واسعه ، فاسا من أسماء الله. إنها تعنی أن تتطور. لذلک ، فإن إداره الموارد البشریه وإدارتها على أساس التنمیه ستصل إلى مستویات أعلى. وبهذه الطریقه ، اطلب المساعده من الله حتى ینمو أیضًا مستوى الإداره الکلیه. وإذا تصرف بشکل صحیح فی جمیع المراحل ، فسیحصل على أمر تدبیر من الله. لذلک ، یمکن القول أن تقییم تدبیر کل فرد یتم بواسطه الله. وفیسبوک على الفیس بوک! نعم هو کذلک. یقول حضره علی: لقد عرفت الله من هناک عندما دمر کل ما خططت له (عرفات الله سبحانه ب فسخ العزائم!) إن العبث بالخطط (فسخ الزعیم) نفسه هو أحد الأدله المهمه على معرفه الله ، مما یدل على أن الله فی اللعبه ، کل شیء إذا غضب الإنسان ولم یقل شیئًا ، ولکن إذا قال (رضا بقضایک) ، فإنه یصبح أوصیاء على الله ، أی الأوصیاء الذین یعینهم الله ، الذین یمکنهم التحکم فی الناس والمخلوقات.

Issuance of management orders

Unlike the theoreticians from management science who give a theory every day and everyone who practices it also gives a new theory! In Islam, the theory of management is well defined because management is the nature of God, that is, God is an inherent and real manager. In the Qur’an, it says that God, who created so many heavens and earth with greatness, is he unable to manage you? Or he says () which means he is the one who organizes things every day. In general, he created the existence and nature of human beings for management where he says (): I appointed a successor to manage the entire earth to build this planet, so every human being is also a manager by nature. Therefore, intelligence and talent for leadership are available in all people. But this intelligence and talent has different degrees and abilities, just as the new has different degrees, because God is light, and people who get close to God become enlightened. Among all the managers who are as many as human beings, God appoints some: God will make Adam and Noah equal! It is not possible for them to be selected without passing the training period. Sometimes this work is done by humans and sometimes by God. And sometimes both means that a person is always in the direction of God in the midst of different decision-makers and succeeds and wins and finds the field of big management and then God gives him a management command. He said, Ani Haalak to the people of the Imams. That is, God tested Abraham and he came out proud in his various trainings, so he said that you have become the Imam and the leader of the people! So the first principle in management science is the inherent nature of management, not its acquisition. It means that all human beings are potential managers. The second principle of management experience or practical management class begins with the formation of a family. Therefore, those who are transferred from the individual stage to the collective stage (doubles) have more management talents. And they are more beloved in the eyes of God to the extent that they say that with the marriage of every person, half of his religion is completed and he must take care of the other half. Therefore, the family is the center of human social activities, that is, human socialization begins with marriage. He then tests his aptitude for broader leadership. This is the meaning of affliction in the Qur’an. That is, all disasters are the field of emergence of managerial talents or the field of flourishing of leadership talents. In these environmental education classes, a person tries to answer with the help of his talents. But some are trying to develop it. And these are more important because God’s mercy and His wisdom are vast, Vasa is one of the names of God. It means to develop. Therefore, human resource management and management based on development will reach higher levels. And in this way, ask God for help so that the level of macro-management also grows. And if he acts correctly in all the stages, he will receive a management order from God. Therefore, it can be said that everyone’s management evaluation is done by God. And Facebook on Facebook! It does. Hazrat Ali says: I knew God from there when he destroyed everything I had planned (Arafat Allah subhanahu wa faskh al-zaim!) Messing up the plans (faskh al-zaim) itself is one of the important proofs of knowing God, which shows that God is in the game. it is all If a person gets angry and says nothing, but if he says (Reza Baqzaek), then he becomes the guardians of God, that is, guardians assigned by God, who can control people and creatures.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دوران آبادانی جهان فرارسیده

The era of world development has begun and Iran is the only one that believes in global development.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *