خانه / غزنه تا غزه / طالبان جهاد گران را ترور می کند تا سیستان همچنان محروم بماند
عملیات انتقام جویانه در خاک افغانستان
عملیات انتقام جویانه در خاک افغانستان

طالبان جهاد گران را ترور می کند تا سیستان همچنان محروم بماند

روشنایی مشعل امید در سرزمین نخل و آفتاب

زاهدان- ایرنا- رییس جمهور در سفر استانی شهریورماه سال گذشته به سیستان و بلوچستان وعده گاز رسانی به خاش را داد که امروز شاهد تحقق این وعده صادق هستیم وعده‌ای که نور امید را در دل اهالی دیار نخل و آفتاب روشن کرد.

به گزارش ایرنا، شبکه انتقال گاز در اولین صحنه خود بعد از گذر از پیچ وخم‌های متعدد وارد سیستان و بلوچستان شد، طرحی که با اجرای پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ در شهریور ۸۹ به بهره‌برداری رسید و در فروردین سال ۹۳ طرح گازرسانی به زاهدان، چابهار، زابل، کنارک و صنایع موجود منطقه با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ تصویب شد.

گام مهم بعدی در این پروژه انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۲ کیلومتر با قطر ۳۶ اینچ و اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود.طرحی که شهریور ۹۲ آغاز و حجم عمده این طرح (۷۰ درصد کار) در سال ۹۵ در مدت ۱۰ ماه انجام شد.

مردم سیستان وعده گازرسانی را نخستین بار در سال ۹۶ از زبان رییس جمهور وقت شنیدند وعده‌ای که تا پایان دولت دوازدهم هم محقق نشد.

پس از سفر شهریور ماه پارسال رییس جمهور به منطقه سیستان، آیت الله رییسی در جمع مردم روستای ملاعلی در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان از وعده گازرسانی به زابل گفت،وعده‌ای که در هفته دولت سالجاری با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به وقوع پیوست.

شهر زابل به عنوان یکی از شهرهای استراتژیک جنوب شرق ایران و از نقاط مهم و راهبردی در شمال استان سیستان و بلوچستان است، تنگه احدی که اجرای این طرح بار دیگر امید و زندگی را برای مردمانی که با مشکلات زیست محیطی زیادی به دلیل خشکسالی های ۲۰ ساله دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد کرد.

اما عملیات گازرسانی به سایر مناطق سیستان و بلوچستان به این منطقه ختم نشد و امروز شاهد افتتاح گازرسانی به خاش و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به سروان و سوران هستیم.

امروز شاهد تحقق وعده‌هایی هستیم که به حق با وجود بار مالی زیاد و قرار داشتن کشور در یک جنگ تحریمی ظالمانه نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان و زدودن غبار محرومیت از این استان سرشار از ظرفیت است. تحقق وعده هایی که امید را در دل مردمان این دیار زنده و نا امیدی و عصبانیت را در دل کسانی که چشم دیدن پیشرفت و توسعه سیستان و بلوچستان را ندارند شعله ور می‌کند.

روشنایی مشعل امید در سرزمین نخل و آفتاب

گاز به خاش رسید

فرماندار خاش اظهارداشت: گازرسانی به خاش بطول ۱۰۴ کیلومتر از ایرانشهر به پالیزان با قُطر لوله ۲۰ اینچ و از پالیزان به خاش با قُطر لوله ۱۶ اینج  به طول ۴۲ کیلومتر و انتقال گاز از خاش به میرجاوه به طول ۱۱۰ کیلومتر و با قُطر لوله ۱۰ اینچ انجام شده است.
صاحب گل صالحی افزود: از امروز گازرسانی به ۲۴ هزار خانوار با جمعیت ۷۵ هزار نفر در خاش آغاز شده و علاوه‌بر این؛ کارخانه سیمان خاش نیز از گاز بهره‌مند و از تردد ماهیانه بیش‌از ۲۵۰ کامیون حامل سوخت مورد نیاز کارخانه جلوگیری و موجب کاهش ترافیک می‌شود.

وی بیان کرد: مجموع اعتبار خط انتقال گاز از ایرانشهر تا خاش بطول ۱۴۶ کیلومتر مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان و اعتبار شبکه تعذیه و توزیع گاز در شهر هم ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

فرماندار خاش گفت: با افتتاح گاز در این شهر ماهانه ۱۲ میلیون لیتر نفت کوره کارخانه سیمان خاش و چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت نفت گاز مصرفی ۱۱۶ واحد خبازی، ۴۰ واحدمرغداری و گلخانه صرفه جویی می‌شود.

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه پایدار خاش، افزود: عملیات خط انتقال و اجرای شبکه گازرسانی به شهر اسماعیل آباد و ۱۲۰ روستای بخش‌های پشتکوه و مرکزی با بهره‌مندی ۴۵ هزار نفر اجرا شده که نوید دهنده توسعه و عمران و آبادانی این شهرستان است.
صالحی خاش ادامه داد: اجرای همزمان چهار ابرپروژه گاز، آبرسانی، ایستگاه راه آهن و باند دوم جاده خاش به زاهدان با همت و اهتمام نگاه ویژه دولت سیزدهم در حال انجام است که منجر به محرومیت‌زدایی این منطقه می‌شود.
وی تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌ها بویژه توسعه راه‌های مواصلاتی و جاده‌های ارتباطی شبکه حمل و نقل، دریافت مجوز بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی، دریافت مجوز توسعه ۱۰۰ تختخوابی بیمارستان امام خمینی (ره) و دهها پروژه عمرانی، آموزشی، اقتصادی و اشتغالزایی نمونه‌ای از توجه دولت به شهرستان خاش است.

روشنایی مشعل امید در سرزمین نخل و آفتاب

آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز پالیزان-سوران-سراوان

عملیات اجرایی خط انتقال گاز پالیز- سوران- سراوان که یکی از وعده‌های رییس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان بود امروز/پنجشنبه/ با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، استاندار و نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان اظهارداشت: این خط انتقال به طول ۱۵۳ کیلومتر از خاش به سراوان آغاز و امیدواریم هرچه سریعتر وارد فاز اجرایی شود.

محمدرضا میرشکاری گفت: گستره اول این عملیات شامل پالیزان به پسکوه به طول ۷۳ کیلومتر، پسکوه به سوران ۴۲ کیلومتر و سوران به زابلی ۳۸ کیلومتر است.

همه ساله با آغاز فصل سرد سال شاهد صف های طولانی و به دوش کشیدن سیلندهای گاز توسط مردان، زنان و کودکان این منطقه بودیم، انجام پروژه گاز رساینی در سیستان و بلوچستان ضمن کاهش این مشکلات باعث رفاه و امید در زندگی مردم و ایجاد رونق و توسعه در این خطه شده است.

طرح‌های گازرسانی در دولت سیزدهم با توجه به اعمال تحریم‌ها و فشار اقتصادی فراوان نه‌تنها متوقف نشد، بلکه با تلاش و همت بالای مسوولان صنعت گاز کشور این کار با تکیه بر توان و حضور مؤثر شرکت‌های داخلی شتاب بیشتری گرفت تا اینکه امروز یکی از مهمترین مراکز استراتژیکی کشور چند قدمی تا بهره‌مندی سراسری و فراگیر گاز نداشته باشد.

روشنایی مشعل امید در سرزمین نخل و آفتاب

بسیج ظرفیت‌های کشور برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همه ظرفیت‌های گازی کشور در این خطه بسیج شده‌اند تا شهرستان‌های استان به سرعت از این نعمت الهی بهره‌مند شود.

حسین مدرس خیابانی اظهارداشت: هر کار بزرگی که در حال انجام است رد پایی از جهاد نصر در آن دیده می‌شود که نشان می‌دهد رزمندگان دفاع مقدس هنوز پای کار هستند.

وی افزود: حضور پیمانکاران قدرتمند نوید کاهش طول عمر پروژه ها در استان سیستان و بلوچستان را می دهد.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه اقدام به موقع و همراهی مردم در سرعت طرح‌ها تاثیر فراوانی دارد، تصریح کرد: خوشبختانه همکاری مردم این استان بی‌نظیر است و مردم این خطه حتی زمین های خود را می بخشند تا پروژه اجرا شود.

وی بیان کرد: باید قدر امنیتی که به برکت خون شهدا حاصل شده دانست چرا که حیف است روند توسعه استان سیستان و بلوچستان تحت الشعاع اتفاقات اخیر قرار گیرد.

مدرس خیابانی تاکید کرد: ۲ محور اصلی توسعه سیستان و بلوچستان آب و راه است که باید برای توسعه این دو محور تلاش شود.

وی افزود: نقش بزرگان و  متنفذین در جهت القای وحدت و امنیت اهمیت فراوانی دارد چرا که اگر پیشرفت این استان را میخواهیم باید سعی کنیم تا این حرکت به سمت توسعه متوقف نشود.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهارداشت: در سند توسعه کشور به ۶ مزیت تحولی اشاره شده است که اولین مزیت پهناور بودن سرزمین است و یکی از ملاک‌های قدرت پهناور بودن عنوان شده که سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است.

وی یکی دیگر از مزیت‌های مورد اشاره در سند تحول و توسعه را ظرفیت جوانی و نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: جوانی جمعیت یکی از ملاک های قدرت است که ۶۴.۶ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر سن ۳۰ سال هستند و جوان ترین استان کشور هستیم و از این منظر ظرفیت بی‌بدیلی را در بین استان ها دارا هستیم.

مدرس خیابانی مولفه مهم دیگر قدرت را در سند تحول و توسعه ظرفیت مرز عنوان کرد و افزود: بسیاری از مجادله های بین المللی و جنگ ها بر سر گسترش مرزها و داشتن آبراه است و بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال این هستند که به آبهای آزاد دسترسی پیدا کنند که بر این اساس سیستان و بلوچستان ۱۶۰۰ کیلومتر مرز را داراست که به تنهایی می توان گفت به اندازه ۲۰ استان دارای مرز است.

وی ادامه داد: برای تشریح اهمیت فرصت مرز می توان گفت که هر ۱۰ کیلومتر گذر مرزی می تواند یک کشور را نجات دهد.

استاندار سیستان و بلوچستان مولفه دیگر قدرت را دسترسی به دریا و آبهای آزاد عنوان کرد و افزود: تنها استانی که به آبهای آزاد متصل است، استان و بلوچستان است و این ویژگی را هیچ کدام یک از استان‌های کشور ندارند.

روشنایی مشعل امید در سرزمین نخل و آفتاب

کلام آخر

تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور بویژه استان سیستان وبلوچستان در سال‌های اخیر با وجود اعمال تحریم‌ها و فشار اقتصادی فراوان نه‌تنها متوقف نشد بلکه با تلاش و همت بالای مسوولان صنعت گاز کشور این کار با تکیه بر توان و حضور مؤثر شرکت‌های داخلی شتاب بیشتری گرفت تا اینکه بتواند یکی از مهمترین مراکز استان‌های جنوب شرق مثل زاهدان را به چند قدمی بهره‌مندی سراسری و فراگیر گاز نزدیک کند.

گازرسانی به شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان پس از سفر استانی آیت الله رییسی به این استان پهناور شتاب گرفته و مردم جنوب شرق کشور امیدوار به روزهای خوش و توسعه همه جانبه این نقطه از ایران اسلامی هستند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

La membresía de Palestina en las Naciones Unidas es definitiva y su veto no es válido, por lo que Israel siempre será destruido Ahmad Mahini, el candidato a la presidencia de Estados Unidos

وتوی عضویت فلسطین فاقد اعتبار است

عضویت فلسطین در سازمان ملل قطعی است و وتوی آن اعتبار ندارد و به این وسیله اسرائیل همیشه از بین می رود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *