خانه / جشنواره / گچبری
پایان آمریکا اعلام شد
پایان آمریکا اعلام شد

گچبری

نمایشگاه آثار گچبری روی آیینه اثر استاد حاجیان پور مطرح شد

گچ‌بری مانند هر هنری نیازمند خلاقیت و نوآوری است

گچ‌بری مانند هر هنری نیازمند خلاقیت و نوآوری است و اگر هنرمند بخواهد فقط به طرح‌های ابتدایی که آموخته و کپی کردن طرح‌های پیشین اکتفا کند نمی‌تواند آثار در خور توجهی تولید کند.

 به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نمایشگاهی از آثار گچبری استاد علی حاجیان‌پور دارای درجه یک هنری (معادل دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان توسط مجموعه هنرهای سنتی و صناعی هیما با همکاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برپا شد.

استاد علی حاجیان‌پور در حاشیه این نمایشگاه با بیان اینکه هنرگچ‌بری پیش از این تنها به عنوان تزئینات داخلی در معماری به‌کار می‌رفت گفت: حدود سی سال پیش با کمتر شدن توان جسمی‌ام برای ایستادن روی داربست و با توجه به علاقه‌ای که به این هنر داشتم، به این ابتکار دست زدم که هنر گچ‌بری را روی آیینه بشکل متحرک ایجاد کنم تا در کنار استفاده در معماری امکان نمایش آن در مکان‌های عمومی و نمایشگاه‌ها نیز فراهم شود.

او با بیان‌اینکه در این کار از آیینه‌های گچ‌بری شده عمارت شمس‌العماره که بصورت بردیده بریده با تکنیک رودرز به همدیگر متصل شده‌اند ایده گرفتم تصریح‌کرد: در این تکنیک به دلیل بزرگ بودن آیینه‌ها آنها را به اندازه‌های کوچکتر بریده و بعد از اتصال به دیوار، درز‌ها را به وسیله گچ‌بری پوشانده‌اند.

این استاد گچ‌بری با ابراز خرسندی از این‌که بعد از سالها فراموشی، هنر گچ‌بری مدتی است دوباره مورد توجه قرار گرفته و علاقمندان زیادی بویژه بانوان برای فرا گرفتن این هنر مراجعه می‌کنند تصریح کرد: هنر گچ‌بری مانند هر هنر دیگری نیازمند کار تجربی و نوآوری است و حداقل ۵-۶ سال طول می‌کشد که فرد علاقمند آن را بطور کامل فرا بگیرد.

حاجیان‌پور با تأکید بر ابتکار و خلاقیت در طراحی هنر گچ‌بری تصریح‌کرد: تمامی تابلوهایم با الهام از فضاهای تاریخی با خلاقیت و نوآوری شکل گرفته‌اند زیرا اگر هنرمند بخواهد فقط به طرح‌های ابتدایی که آموخته و کپی کردن طرح‌های پیشین اکتفا کند نمی‌تواند آثار در خور توجهی تولید کند.

او با بیان اینکه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند با معرفی و شناساندن این هنر به جوانان زمینه ماندگاری و منسوخ نشدن آن را فراهم آورد خاطرنشان‌کرد: امروزه فضای مجازی این امکان را فراهم کرده که هنرمندان با طرح‌ها و نقش‌های متنوع آشنا شوند و با خلاقیت به فعالیت ادامه دهند.

همچنین مریم نیکجوی مدیر عامل شرکت آرمان رخش غزل دارای برند تجاری هیما در حاشیه این نمایشگاه گفت: از آنجا که هیما، رسالت حمایت از هنر و هنرمندان و احیای هنرهای در حال فراموشی را سرلوحه کار خود قرار داده است، آثار استاد حاجیان‌پور توسط این موسسه جمع‌آوری و به معرض نمایش گذاشته شد.

او با تأکید بر این نکته که باید با حمایت از این هنر در ماندگاری آن بکوشیم تصریح‌کرد: تمامی ۲۱ اثر،  از تابلوهای گچبری روی آینه که در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته‌اند دارای شناسنامه اثر و طرح‌ها تک نسخه هستند.

استاد علی حاجیان‌پور متولد ۱۳۱۹ در روستای اسلام‌آباد از توابع همدان است که هنر گچبری را نزد استاد حاج عباس عشقی  فرا گرفته و به مدت ۶۰سال است که به هنر گچبری سنتی و بومی ایرانی، سبک‌های اروپایی و تلفیق این دو می‌پردازد. او که در ساخت نقوش دو گچه یا یک گچه چدنی مهارت ویژه ای دارد،از چند سال پیش غیر‌از اجرای هنر گچبری برای تزیین ابنیه‌ها، ساخت آینه‌های گچبری شده را آغاز کرده و در طی سالیان متمادی با به‌کارگیری مهارت و استادی، موفق به کسب درجه یک هنری (معادل دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

جشنواره یاران خراسانی

به گزارش  احمد حسینی خبرنگار ماهین نیوز  و به نقل از روابط عمومی بنیاد بین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *