خانه / تمدن پژوهی / موزه انقلاب

موزه انقلاب

در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد؛

نشست علمی «جایگاه و سهم تاریخ شفاهی دفاع مقدس در جهاد تبیین»

 

در این نشست ضمن پاسخ به سوالات حضار در باب آسیب ها و فرصت های حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس بر لزوم بهره گیری صحیح و به جا از مفاهیم و ارزش ها در تبیین فرهنگ ناب دفاع مقدس تاکید شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در ادامه سلسله نشست های علمی-تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، صبح امروز چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱، نشست علمی «جایگاه و سهم تاریخ شفاهی دفاع مقدس در جهاد تبیین» در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست تخصصی حجت الاسلام سعید فخرزاده مشاور ریاست حوزه هنری و رئیس دفتر ثبت و تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی،دکتر محسن مومنی شریف رئیس سابق حوزه هنری، دکتر محمدرضا جمالی معاونت آموزش و پژوهش، دکتر محمود عرب اسماعیلی مدیر پژوهش و جمعی از کارشناسان حوزه آموزش و پژوهش موزه و شهرداری تهران حضور داشتند.

در این مراسم حجت الاسلام فخرزاده ضمن پاسخ به سوالات حضار در باب آُسیب ها و فرصت های حوزه روایت گری و تاریخ نگاری با بیان ویژگی های تاریخ شفاهی و اهمیت آن در حوزه تاریخ نگاری گفت: تاریخ شفاهی با دریافت درونیات افراد نسبت به پدیده ها، رابطه و انگیزه درونی افراد با وقایع را برای ما روشن می سازد.

وی در ادامه تبیین ویژگی های تاریخ شفاهی گفت: روایت سازی در تاریخ شفاهی از امتیازات دیگر این حوزه است که موجب جذابیت برای مخاطب می شود. راستی آزمایی روایت در چندین مرحله، گویا سازی واقعه از یک زبان تخصصی به زبان عامه فهم و سرعت عمل در دسترسی به اطلاعات از دیگر ویژگی های تاریخ شفاهی است.

رئیس دفتر ثبت و تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی افزود: با توچه به امتیازات تاریخ شفاهی، این حوزه سهم بالایی در تبیین ارزش ها و فرهنگ دفاع مقدس در جامعه خواهد داشت.

در ادامه این نشست دکتر مومنی شریف گفت: جهاد تبیین، مناسبترین و هوشمندانه ترین استراتژی ای بود که رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مدظله العالی) در برابر جریان تحریف تاریخ و مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطرح کردند و این یک وظیفه همگانی است که هر فرد بایستی در حوزه خودش به این تکلیف عمل نماید.

رئیس سابق حوزه هنری در ادامه افزود: یکی از این این حوزه ها که حرف های زیادی برای گفتن دارد تاریخ شفاهی دفاع مقدس است که بایستی منطبق بر منطق و اطلاعات صحیح روی آن کار شود.

  1. مومنی شریف در پایان با بیان این مطلب که در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس صاحب ادبیات خاص خودمان هستیم گفت: می توانیم با بهره گیری صحیح و درست از این مفاهیم در تبیین ارزش ها و فرهنگ ناب دفاع مقدس به این تکلیف شرعی و ملی جامه عمل بپوشانیم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دستور به کاخ سفید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *