خانه / جشنواره / روز جمهوری اسلامی ایران مبارک

روز جمهوری اسلامی ایران مبارک

🖍️ “جمهور” و نقش آفرینی آن

🔵محمدرضا طالبی نژاد

🔶امروز،۱۲ فروردین ماه، سالروزرفراندوم تاریخی ورای بی نظیر مردم به استقرار و تثبیت یکی از بزرگترین ومردمی ترین انقلاب های دنیا، “جمهوری اسلامی” است، روزی که یادآور مشارکت “جمهور” مردم است.

🌺 این روز بر همه ایرانیان فرخنده وخجسته باد. ☘

🔶 بدون تردید، یکی از بال های اصلی حرکتی که با انقلاب آغاز شد، در ۱۲ فروردین جلوه دیگر آن به نمایش گذاشته شد ودر تداوم انقلاب از جمله در جنگ تحمیلی اثرگذار بودعبارت بوداز: نقش آفرینی وحضور وهمراهی جمهور مردم .

🔶 به مناسبت این روز بزرگ و فرخنده، صرفا با طرح چند سؤال اصلی، بهانه ای فراهم می کنیم برای بازخوانی وآسیب شناسی میزان وکیفیت تحقق نقش جمهور مردم و “مشارکت و نظارت فراگیر مردمی” بعنوان یکی از دغدغه ها وآرمانهای انقلاب اسلامی ایران:

❓در طول ۴۳ سال گذشته به چه میزان، زمینه حضور ومشارکت آحاد مردم در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی فراهم شده است؟

❓آنچه که تاکنون برای مشارکت دادن واقعی واثربخش مردم در حوزه های مختلف انجام شده است، با قابلیت های فراوان مردمی، با انتظارات و مطالبات آنها وبا شعارها وآرمانهای انقلاب و وعده های داده شده دراین خصوص، چه میزان تناسب و سازگاری دارد؟

❓آیا اقتصاد ایران در عمل بر بستر مشارکت مردم و واگذاری آن به مردم در چارچوب هایی مانند خصوصی سازی، تقویت تعاونی ها وپیاده سازی اصل۴۴قانون اساسی، اداره می شود؟

❓همچنانکه می دانیم یکی از پیش نیازهای نقش پذیری ومشارکت جویی واقعی و بیشتر مردم در تمامی حوزه ها، کوچک سازی بدنه اجرایی دولت، تفویض بخشی از قدرت واختیار ات به مردم ونهادهای مردمی واجازه دادن به اینگونه تشکل ها و نهادها برای نفس کشیدن بیشتر است، سوال این است که آیا در طول این سال های گذشته بدنه اداری اجرایی وحاکمیتی کشورنحیف تر وچابک تر شده یا به یمن پول نفت ودر آمدهای نفتی، متورم تر وچاق تر شده وبرهمه حوزه ها تصدی گری می کند؟

❓چه میزان کمی وکیفی از ظرفیت های کم نظیر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در زمینه نقش آفرینی مردم، تحقق مشارکت ونظارت مردمی در قالب های مختلف، مثلا تقویت موثر نهادهای مردمی در عمل اجرایی شده است؟

❓ چرا و به چه دلایلی از مشارکت ورای ۹۸ درصدی مردم به جمهوری اسلامی و ۸۵ در صدی در برخی انتخابات ها، به مشارکت زیر ۵۰ درصدی وحتی کمتر از آن رسیده ایم؟

❓سرنوشت واگذاری بخشی از تصدی های دولتی(۲۳)مورد به شوراها وشهرداری ها در قالب تحقق مدیریت یکپارچه شهری که خود می توانست به مشارکت واقعی تر مردم و تمرکز زدایی و… منجر شود، بعد از این همه فراز ونشیب طی شده در طول عمر برنامه های سوم، چهارم، پنجم وششم وهفتم توسعه کشور(۲دهه)وعلیرغم صراحت های قانونی به کجا انجامید؟

❓۶۵هزار سمن هایی که بنا به آمار اعلام شده وجود دارند، بعنوان بخش های مهمی از ظرفیت مشارکت های مردمی، در عمل از چه میزان اختیار، قدرت ونقش آفرینی جدی در حوزه های مختلف برخوردار هستند؟ کیفی وموثرند یا بیشتر اسمی وروی کاغذ؟

❓اگرچه. به لحاظ آماری وکمی، تعداد احزاب قانونی و رسمی کشور در ۴۳سال گذشته، افزایش یافته باشد که در جای خود خوب و ارزنده است، اما به جهت کیفی و محتوایی واثربخشی وتاثیرگذاری بر مناسبات، ساختارها، فرایندها ،حقیقتا نقش آفرینی آنها چگونه است و نقش دهی به آنها به چه میزان بوده وهست؟

❓ به کارنامه مسئولین جمهوری اسلامی در سطوح مختلف ودر قوای ۳گانه، در ۴۳سال گذشته،در زمینه تحقق مشارکت ونظارت واقعی وسنجش پذیرمردمی، کاهش تصدی گری ها وتوزیع وتفویض اختیارات به نهادهای مدنی ومردمی کردن بیشتر اقتصاد، فرهنک، اجتماعیات وسیاست، از منظر مردم ونخبگان بی طرف، نمره چند تعلق می گیرد؟

🔸 بعنوان دیدگاه نگارنده دراین خصوص عرض می کنم که ضمن ارج نهادن بر زحمات و دستاوردهای حاصله و با اینکه با افتخار می گوییم بطور متوسط هرسال در کشوردر حوزه سیاسی یک انتخابات مردمی برگزار می کنیم، اما بنا به دلایل ومصادیق فراوانی که ذکر آن در حوصله وامکان این یادداشت نیست:
اولا این فقط کافی نیست.

ثانیا کارنامه مدیریت کشور هم در قوای ۳گانه وهم در نهادهای عمومی غیر دولتی، در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای نقش دادن بیشتر وبهتر به جمهور مردم ونهادهای مردمی واستفاده از ظرفیت فراوان مشارکت و نظارت مردمی وا در چرخاندن چرخ های توسعه کشور، کارنامه خیلی قابل قبول و قابل دفاعی نیست و متناسب با آرمان‌های انقلاب، آنچه که رهبر فقید انقلاب ورهبری معظم فعلی، مدنظرشان بوده و هست وتحقق دهنده ظرفیت های قانون اساسی وانتظار ات مردم نیست.

🔸لازم است در گام دوم انقلاب دراین خصوص و ایجاد وتوسعه حکمرانی جدید مشارکتی جمهوری اسلامی وتقویت جمهور آن، طرحی نو درانداخته شود.

🌿اگر پسندیدید لطفا بازنشر دهید

🔴@rahobirahe🔴

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Ahmad Mahini

Marg bar Israel

I want from all my students in USA and Europe to speak persian من از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *