خانه / تمدن پژوهی / تصویر شهیدمزاری در موزه عبرت ایران

تصویر شهیدمزاری در موزه عبرت ایران

 

شفقناافغانستان-شهیدمزاری چندماه در زندان ساواک شکنجه شد اما لب به اعتراف نگشود! شهیدمزاری در عین جوانی اجازه نامه جمع‌آوری و خرج وجوهات شرعی را از امام خمینی دریافت کرده بود و وکیل ایشان محسوب می‌شد.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان، به گفته استاد حاج کاظم یزدانی، تاریخ نویس ایران، در نجف اشرف علما به دیدار امام خمینی مشرف می‌شدند، اکثرا دیدارهایشان کمتر از ۱۵ دقیقه بود اما وقتی شهیدمزاری به دیدار امام می‌رفت، ساعت‌ها گفتگو می‌کردند و امام خمینی احوال سیاسی ایران و افغانستان را از شهیدمزاری می‌پرسید.

یزدانی می‌گوید متاسفانه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حق شهیدمزاری و بسیاری دیگر از شهدای افغانستان اجحاف شده و کمتر از آنها یاد می‌شود…

او در ادامه گفت شهیدمزاری که بخاطر فعالیت‌هایش در زندان ساواک شکنجه شد و نماینده امام بود، هیچ اثری از او در رسانه‌های ایران نیست…

گزارش شفقنا از همایش «شهید مزاری و مقابله با سیاست حذف در افغانستان» + تصاویر

شفقنا افغانستان-به مناسبت بیست و هفتمین سالروز شهادت شهید وحدت ملی، همایش «شهید مزاری و مقابله با سیاست حذف در افغانستان» در تاریخ ۲۶ حوت از سوی مجمع دانشجویان افغانستانی مقیم دولت آباد اصفهان در دانشکده علوم قرآنی این ولایت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان این همایش با قرائت قرآن کریم با نوای حسین نجفی و پخش سرودهای ملی افغانستان و ایران شروع و با اجرای مجری ادامه یافت.

حجت الاسلام و الملسلمین دکتر عبدالعلیم برهانی در بخشی از سخنرانی خود اظهار داشت: احیای هویت، کلیدی ترین رویکرد رهبر شهید بابه مزاری(ره) در برابر سیاست حذف در تاریخ سیاسی معاصر افغانستان است. تداوم بحران امروز افغانستان ریشه در سیاست حذف دارد. حل این بحران ها جز با حل مسئله بحران هویت اقوام افغانستان امکان پذیر نیست. بحران هویت بدین معناست، در کشوری که در آن اقوام، مذاهب و زبانهای مختلف حضور دارند، باید این هویت ها به گونه ای مدیریت شود که تمام این هویت ها در زیر یک چتر هویت فراگیر و مورد قبول همگان زیر پوشش قرار بگیرد. کارگزاران سیاسی و حکومتی افغانستان در دوره معاصر بحث هویت را به صورت ریشه ای و جامعه شناختی دنبال نکردند؛ یا سیاست همانند سازی و حذف را در پیش گرفتند و به سرکوب اقوام پرداختند؛ یا از راه فشار، اجبار و انکار سعی در ادغام این فرهنگ ها نمودند. در حالی که جامعه شناسان، باور دارند که برای عبور از بحران های سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی، باید ابتدا از مسئله بحران هویت عبور کرد.


حجت الاسلام و المسلمین شیخ جمال قربانی، امام جمعه شهر دستگرد برخوار ضمن تسلیت شهادت شهید مزاری و همرزمانش، بر ادامه راه و آرمان شهدا تاکید کرد و فرهنگ شهادت طلبی را یک امتیاز والا در جامعه دانست.

وی در بخشی از سخنانش از رهبران مردمی و اصیل که شهادت را سرلوحه خود قرار دادند یاد کرد و تصریح کرد که با الگو قرار دادن راه و مسیر زندگی این رهبران، بهتر می توان جامعه امروزی را اداره کرد و به سمت هدف های متعالی هدایت نمود.

خانم معصومه غلامی دبیر همایش وضعیت فعلی افغانستان را بدترین شرایط بحرانی و سخت ترین برهه زمانی خواند و گفت که چنین وضعیتی، نیازمند برخورد عالمانه و علمی است.

دبیر این همایش، در خصوص ضرورت شناخت و به کارگیری اندیشه های شهید مزاری گفت:

جوانان ما اکنون بیشتر از گذشته نیازمند شناخت هویت و آرمان‌های ملی، ارزشمند و همه شمول مردم افغانستان است. شناخت اندیشه های شهید مزاری می تواند گرهی از مشکلات امروز افغانستان را باز کند. ما نباید نسبت به تاریخ و گذشته خود بی تفاوت باشیم. جامعه ای که تاریخ و فرهنگ خود را فراموش کند، هویت خود را نیز گم کرده است. هدف ما از برگزاری همایش «شهید مزاری و مقابله با سیاست حذف در افغانستان» پرداختن به آرمان ها و اندیشه های شهید مزاری و کسب خودآگاهی است.

در بخش از بیانیه ی همایش که توسط صادق رضایی به خوانش گرفته شد، آمده:

شهید مزاری با درک صحیح از مساله افغانستان توانست راهکارهای بی بدیلی را برای حل معضلات کشور ارائه نماید. تاکید بر برقراری عدالت اجتماعی و برابری بین اقوام افغانستان، ایجاد مشارکت سیاسی، توجه ویژه نخبگان به شرایط خاص افغانستان و سهم گیری فعال در جریانات سیاسی کشور، تاکید روی دانشجویان نخبه و فعال و نقش آنان در فعالیت های فرهنگی و سیاسی از جمله محورهایی بود که در بیانیه به آن اشاره شده است.

در این بیانیه تاکید شده که همه گروهها و احزاب موظف هستند، منافع عمومی مردم افغانستان را در هر شرایط در نظر گرفته و از آن دفاع نموده و از منافع فردی، جناحی، کوتاه مدت و مقطعی خودداری نمایند و در غیر آن، مورد قضاوت مردم افغانستان قرار گرفته و شرمسار تاریخ خواهند شد.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که هر طرحی که در آن جایگاه تمام اقوام و ملیت های ساکن افغانستان بر معیار جمعیت شان در نظر گرفته نشود و بر خلاف واقعیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی افغانستان باشد، برای مردم قابل پذیرش نیست و محکوم به شکست است.

در بخش پایانی بیانیه، از جامعه بین المللی خواسته شده تا به حل بحران افغانستان با تاکید بر مشارکت سیاسی همه جریانها و اقوام افغانستان بیشتر توجه کنند.

در این همایش، از دانشجویانی که در کنکور ۱۴۰۰ با رتبه های بالا وارد دانشگاه ها شدند، نیز تقدیر به عمل آمد. مهدی اکبر مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان، نرگس غلامی علوم پزشکی اصفهان، مریم محمدی علوم پزشکی دانشگاه اصفهان، فائد محمدی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان و مهدی کاظمی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان از جمله دانشجویانی بودند که با تلاش و پشتکار و داشتن اهداف عالی در رشته های مورد نظر با رتبه های خوب قبول شدند.

اجرای سرود، قرائت شعر توسط مریم یعقوبی، پخش کلیپ پیرامون شهید مزاری و مقاومت غرب کابل و نمایشگاه آثار هنری، از دیگر برنامه های این همایش بود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دستور به کاخ سفید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *