خانه / جشنواره / خواب خوب

خواب خوب

۹ خواب و تاثیرات آن در بدن

به گزارش سمیه سادات سلطانیان
١- خواب و اضافه وزن:

سطح دو هورمون گرلین (تحریک گرسنگی) و لپتین (تحریک سیری) در یک انسانی که متعادل می‌خوابد و خواب شبانه کامل دارد در تعادل است. اما در افرادی که شب بیدار و روز می‌خوابند یا خواب کمتر از ۸ ساعت در شب دارند سطح گرلین بالا رفته و سطح لپتین کاهش پیدا می‌کند و فرد از یک انسانی که خواب متعادل دارد اشتهای بیشتری دارد.

٢- خواب و تپش قلب:

تپش قلب انسان در خواب کاهش پیدا می‌کند و تمام بدن بعد از یک روز طولانی نیاز به استراحت دارد. قلب نیز از این قاعده مستثنا نیست. افراد پس از یک روز کاری با استرس و تنش های مخصوص به خودش به جای اینکه به قلب استراحت بدهند با بیخوابی دادن به خود و همینطور قلب باعث ادامه کار سنگین قلب می‌شوند.

٣- خواب و سردرد:

هیچ خوابی مثل یک خواب عمیق شبانه نمی‌شود. افراد با بیدار بودن در شب خود را خسته کرده و روز می‌خوابند. در صورتی که به هیچ عنوان خواب روز مثل خواب شب خستگی را برطرف نکرده بلکه انسان را کسل تر و تمایل به خواب را بیشتر می‌کند و با خواب بیشتر روزانه سردرد پدید می‌آید.

۴- خواب و بیماری فشار خون:

به همان دلیلی که در بالا توضیح داده شد به جای ریلکس شدن قلب در شب و خوابی عمیق با بی خوابی دادن به قلب تپش افزایش پیدا کرده و فشار خون نیز افزایش پیدا می‌کند.

۵- خواب و سیستم ایمنی بدن:

دقت کرده‌اید وقتی یک بیمار مبتلا به سرما خوردگی یا آنفولانزا وقتی می خوابد بعد از خواب حال بهتری دارد؟

در خواب بدن سیتوکین و آنتی بادی برای مبارزه با عفونت منتشر می‌کند. این کار یکی از مهم ترین عوامل مبارزه با ویروس ها و باکتری هاست. اگر شما در شب خواب کافی ندارید باید منتظر تضعیف سیستم ایمنی بدن خود باشید. مخصوصا در شرایط کرونای فعلی.

۶- خواب و دستگاه گوارش:

در اولین مورد از نشست امشب تاثیر خواب نامنظم و اضافه وزن را توضیح دادیم. گفتیم با افزایش هورمون گرلین اشتهای افراد زیاد شده و باعث چاقی می‌شود. در شب و خواب عملکرد دستگاه گوارش آهسته شده و اسید معده کمتری ترشح می شود اما با افزایش اشتها توسط هورمون گرلین معده تصور میکند شما غذا خواهید خورد و شروع به ترشح اسید میکند که شما یا غذا میخورید و اضافه وزن پیدا میکنید یا اینکه نمیخورید و دستگاه گوارش شما توسط اسید ترشح شده آسیب میبیند.

٧- خواب و کبد:

هنگامی که خواب هستیم، کبد فرآیند چربی‌ها را در بدن انجام می دهد. کبد سالم، سوخت‌وساز چربی ها را تنظیم می کند و مهم ترین عضو چربی‌سوز در بدن است.
اگر کبد نتواند چربی ها را بسوزاند، چربی ها در کبد جمع می شوند و مشکلاتی مثل چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت، بیماری قلبی و دیگر بیماری های متابولیک را به وجود می آورند.

٨- خواب و روده:

افرادی که دچار کمبود خواب هستند، از بیماری سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و فیبرومیالژی رنج می برند.
اختلال خواب موجب افزایش حساسیت روده می شود و بیماری های روده ای را بوجود می آورد.

٩- خواب و کاهش میل جنسی:

تستوسترون جز مهمی از میل جنسی در زنان و مردان است. خواب، باعث افزایش سطح تستوسترون می شود، در حالی که بیداری بیش از حد، آن را کاهش می دهد محرومیت از خواب و اختلال در خواب، در نتیجه، با کاهش میل جنسی و اختلال عملکرد جنسی مرتبط است.

١٠- خواب و کوتاهی قد:

همانطور که در بالا توضیح داده شد خواب منظم در ترشح منظم هورمون ها رابطه مستقیم دارد. یکی از این هورمون های مهم هورمون رشد است.
پس اگر به سلامت فرزند خود اهمیت می‌دهید شرایط خواب وی را فراهم کنید و از به هم خوردن تنظیم خواب او جلوگیری کنید.
[۱/۲۰،‏ ۷:۳۳] ‏‪+۹۸ ۹۱۲ ۱۰۰ ۴۱۷۹‬‏: برخی از عوامل بروز جوش‌های_سرسیاه عبارتند از:

💠تغییرات اخلاطی در بدن
💠استرس
💠مصرف کافئین
💠استعمال دخانیات
💠مصرف مواد غذایی سرخ‌کرده و قندی
💠 ورزش و یا خوابیدن با آرایش

درمان:

۱ ق غ عسل با ۱ ق غ آرد جو و ۱ ق چ آب گرم مخلوط کرده، سپس یک پارچه پنبه‌ای را به ترکیب آغشته و روی موضع قرار داده و ۱۵ دقیقه بعد بشوئید.
[۱/۲۰،‏ ۷:۳۵] ‏‪+۹۸ ۹۱۲ ۱۰۰ ۴۱۷۹‬‏: سیر

۱️⃣ مصرف روزانه سیر، به طور ناشتا بدن را تقویت می کند زیرا سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی بسیار قوی و مؤثر است

۲️⃣ مصرف روزانه یک حبه سیر به طور ناشتا احتمال بالا رفتن فشار خونرا کم و گردش خون را منظم می کند و مانع بروز مشکلات قلبی می شود

۳️⃣ مصرف روزانه سیر، کبد و مثانه را تحریک کرده و کبد را از سموم پاکسازی می کند همچنین در مواقع اسهال، معده را پاکسازی کرده و دیواره آن را تقویت می کند و مانع بروز زخم معده می شود.

۳️⃣ سیر بدن را از وجود انواع انگل ها و کرم ها پاکسازی کرده و مانع ابتلا به دیابت می شود همچنین یک پاک کننده و ضد عفونی کننده طبیعی است که تک تک اعضای بدن از دهان و مری و معده و کبد گرفته تا روده ها را ضد عفونی می کند.

۵️⃣ مصرف روزانه سیر، پوست را هم پاکسازی می کند و مانع افزایش درجه حرارت بدن و بروز سرگیجه و تهوع و سردرد می شود. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی بسیار مؤثرتر از آنتی بیوتیکهای شیمیایی است.

۶️⃣ با مصرف سیر زندگی خود را در برابر انبوه بیماری های ناشی از مواد شیمیایی و دود ماشین ها و آلودگی های زیست محیطی بیمه کنید

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *