خانه / تمدن پژوهی / دستان خالی غرب

دستان خالی غرب

اعتراف آمریکا به ناکارآمدی تحریم ها علیه ایران و دستان خالی بایدن

نیویورک – ایرنا- همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ برای لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران و بازگشت آمریکا به برجام، یک مقام ارشد آمریکایی به ناکارآمدی تحریم ها علیه تهران و نیز دستان خالی بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران برغم هیاهوها و فضاسازی های مقامات رسمی واشنگتن اعتراف کرده است.

دور هشتم مذاکرات که از روز دوشنبه ۶ دی‌ماه (۲۷ دسامبر) در وین آغازشده بود، بعد از ظهر پنجشنبه ۹ دی‌ماه (۳۰ دسامبر) به‌دلیل فرا رسیدن سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ به‌طور موقت متوقف شد.
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با اعتراف به اینکه از تمام گزینه های تحریم استفاده شده ، به ناکارآمدی تحریم ها علیه ایران اعتراف کرده است.
اذعان این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده، در گفت و گو با نشریه نیویورکر همزمان با مذاکرات وین، نشان می دهد که دستان مقامات آمریکایی بیشتر از هر زمان دیگری در قبال ایران و مقاومتش در برابر کارزار شکست خورده فشار حداکثری، خالی است و از این رو به بهره گیری از تاکتیک هایی همچون تهدید به بی اثر شدن برجام برای فشار بر ایران در میز مذاکره و نیز ائتلاف سازی به منظور امتیاز گیری بیشتر و انداختن توپ در زمین ایران روی آورده اند.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اذعان کرده است تحریم ها به وضوح نتیجه ای را که ما می خواستیم به همراه نداشته است.
رابین رایت تحلیلگر مشهور آمریکایی و نویسنده نیویورکر با اذعان به پیشرفت های فنی برنامه های دفاعی بازدارندگی و صلح آمیز هسته ای ایران نوشته است: تهران به جای عقب نشینی تحت فشار ترامپ، برنامه های هسته ای و موشکی خود را سرعت بخشید.
او به رغم فضاسازی های مقامات آمریکایی در هفته های اخیر بر روی استفاده از “گزینه های دیگر” و تحرکات مقامات رژیم صهیونیستی و لفاظی های آنها اذعان کرده است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به غیر از دیپلماسی، ابزارهای بازدارنده و پیشگیرانه کمی در مقابل ایران دارد و حتی گزینه ارعاب، گزینه ای جذاب یا موثر در درازمدت نیست.

این در حالی است که مقامات رسمی دولت بایدن از خود بایدن تا آنتونی بلینکن وزیر خارجه، لوید آستین وزیر دفاع و سخنگویان کاخ سفید، وزارت خارجه و پنتاگون و نیز رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا بطور مکرر در یک جنگ روانی و رسانه ای از گزینه های دیگر سخن گفته اند و رسانه های آمریکایی نیز همگام با مقامات این کشور، به گمانه زنی در این باره پرداخته اند.
نویسنده نیویورکر حتی به استفاده آمریکا از گزینه های ارعاب و ناکارامدی آنها علیه ایران اعتراف کرده و نوشته که دولت آمریکا از گزینه های ناکارآمد ارعاب نیز علیه ایران استفاده کرده اما مقامات ارشد در مورد کارآمدی این تاکتیک ها تردید دارند.
مقامات آمریکایی اذعان دارند که این اقدامات بیشتر برای اطمینان بخشیدن به متحدان در منطقه به جای ترساندن ایران انجام می شوند و تهران ترسی به خود راه نمی دهد.

تارنمای نشریه نیویورکر با بیان اینکه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمرکزش را بر توسعه موشک‌هایی با برد طولانی‌تر، دقت بیشتر و قدرتی عظیم‌تر قرار داده است، نوشت که  پیشرفت‌های ایران درعرصه موشکی هم متحدان و هم دشمنان این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.
ژنرال کنت مک کنزی فرمانده نیروهای فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) بار دیگر با اذعان درخصوص دقت موشک های ایران گفته است درس الاسد این است که موشک‌های ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای آن تبدیل شده‌ اند. در الاسد، آنها تقریباً هر نقطه ای را که می خواستند هدف قرار دادند. اکنون آنها می توانند به طور مؤثر در بخش وسیع و عمق خاورمیانه ضربه بزنند. ایران می تواند با دقت و با تعداد زیاد ضربه بزند.
این اذعان به ناکارآمدی تحریم ها و دستان خالی دولت بایدن در حالی است که دموکرات ها که از منتقدان خروج کشورشان در دولت تندرو و جمهوریخواه دونالد ترامپ از برجام بوده و آن را بدترین تصمیم یک دهه اخیر سیاست خارجی کشور خود می دانند، در عمل همه سیاست های شکست خورده فشار و تحریم علیه ایران را آزموده اند.

آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به طور یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشت و دولت دموکرات بایدن برغم تکرار شعار بازگشت به برجام هنوز اقدام ملموسی را برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای انجام نداده است؛ اقدامی که اکنون تهران می خواهد قابل راستی آزمایی بوده و برای جلوگیری از نقض عهد دوباره تضمین دهد.

وزارت خزانه‌داری دولت بایدن ۲۶ مهرماه  پس از ماه‌ها بازبینی در نظام تحریم‌ها، با انتشار گزارشی نشان داد که همچون اسلاف خود تحریم را ابزاری می‌داند برای پیشبرد آنچه منافع ملی آمریکا نامیده، و به دنبال مدرنیزه کردن آن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا توصیه‌هایی را برای بهسازی کاربست تحریم‌های اقتصادی و تبدیل آن به یک ابزار مؤثرتر در سیاست خارجی این کشور منتشر کرد.

نشریه هیل نیز ۳۰ مهرماه امسال گزارش داد، اعمال تحریم علیه افراد و کشورهای دیگر به عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا طی ۲دهه گذشته ۱۰ برابر شده است.

به گزارش ایرنا، براساس آمار ارائه شده نشریه هیل، تحریم‌هایی که وزارت خزانه داری آمریکا طی ۳۷ برنامه جداگانه علیه افراد و کشورها اعمال کرده از ۹۱۲ تحریم در سال ۲۰۰۰ به ۹ هزار و ۴۲۱ تحریم در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

براساس این گزارش، این آمار تنها در مورد تحریم‌های اعمال شده از طرف وزارت خزانه داری آمریکا است و هیچ ارتباطی با تحریم‌های دیگر نهادهای دولت آمریکا مانند وزارت امورخارجه، وزارت بازرگانی و وزارت دادگستری و امنیت ملی ندارد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی نوشت: استفاده بیش از حد دولت‌های پیشین آمریکا از ابزار تحریم و بی‌اثر شدن آن‌ها موجب بازبینی در این سیاست شده است.

ادامه مذاکرات وین در دور هشتم به دلیل تعطیلات سال نو میلادی متوقف شده و قرار است این مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳ دی) پیگیری ‌شود.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

وی تاکید  دارد، در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا طرف نقض کننده برجام یعنی ایالات متحده آمریکا باید تحریم را لغو کند و جمهوری اسلامی ایران پس از انجام راستی‌ازمایی، اقدامات هسته‌ای را در چارچوب توافق صورت خواهد داد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران پس از پایان جلسات با طرف‌های مقابل، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و به خبرنگاران گفت که گفت‌وگوها خوب پیش می‌رود.

مذاکره کننده ارشد روسیه نیز پیش از اظهارات مذاکره کننده ایران گفته بود که فاکتورها و پیش‌نیازهای لازم برای موفقیت مذاکرات وجود دارد و شانس دست یابی به توافق زیاد است.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین در آستانه سال نو میلادی نیز آرزوی احیای برجام در سال ۲۰۲۲ را کرد و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: از صمیم قلب آرزو می‌کنم تمام طرفین مذاکره کننده در مذاکرات وین و تمام حامیان توافق هسته‌ای در سراسر جهان شاهد بازیابی کامل برجام در اوایل سال آینده باشند.

اکنون توپ در زمین آمریکا است که راب (رابرت ) مالی نماینده ویژه دولت این کشور در امور ایران در وین محل مذاکرات ایران و ۱+۴ هر دور حضور می یابد که به نوشته نویسنده نیویورکر، تجربه ای طولانی در امور خاورمیانه (غرب آسیا) دارد.
آیا این نماینده  ۵۸ ساله دولت آمریکا و همکلاسی بلینکن در پاریس، به رغم همه فضاسازی های رسانه ای اش خواهد توانست تضمین های درخواستی و  لازم ایران از سوی دولت بایدن را که از ابتدای ریاست جمهوری اش شعار بازگشت به برجام را سر داده، برای جبران بی اعتباری واشنگتن در عرصه بین المللی مهیا کند و همچنانکه در دولت باراک اوباما شاهد امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ بود، اکنون شاهد بازگشت کشورش به این توافق بین المللی باشد؟

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

پایان خود محوریها در تعریف حجاب

حجاب قانون خدایی هست و نباید مورد تعرض مادیگرایان و التقاطی ها باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *