خانه / تمدن پژوهی / تکرار مواضع در فضای بسته مذاکرات

تکرار مواضع در فضای بسته مذاکرات

انتقاد از بی عملی و مواضع تکراری گروه ۱+۴

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از مواضع تکراری گروه ۱+۴ در مذاکرات وین گفت: تکرار مواضع در فضای بسته مذاکرات در رسانه‌ها، به گفتگو‌ها کمک نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای خطیب زاده در ادامه نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات گفت: بر خلاف آنچه امروز آمریکا بیان می‌کند، هیچ پیشنهاد یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است. این برای نیت آمریکا علامت سوال بزرگی می‌گذارد. طرف مقابل اگر با پیشنهادات ملموس به وین بیاید در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران به عنوان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره به تعهدات خودش ذیل ان. پی. تی و پادمان متعهد بوده است. پیش از رسانه‌ای شدن فعالیت‌های ایران همه موارد به اطلاع آژانس رسیده است. پس تصویب قانون مجلس هم، الزاماتی که ایران باید به آن پایبند باشد را به اطلاع آژانس رسانده ایم. از این به بعد هم به تعهدات پایبند خواهیم بود.

سفر آخر هفته وزیر خارجه به جمهوری آذربایجان

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری از سفر آخر هفته وزیر خارجه کشورمان به جمهوری آذربایجان خبر داد.
آقای خطیب زاده همچنین درباره دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان گفت: این دور از گفتگو‌ها انجام نشده است و جزئیات بیشتری در این باره نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توسعه دیپلماسی اقتصادی و برنامه‌ها برای افزایش رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی اظهار داشت: ما دو نوع کارشناس اقتصادی در سفارتخانه‌ها داریم که مسائل اقتصادی را پیگیری می‌کنند. یکی رایزن اقتصادی است که از سوی وزارت خارجه معرفی می‌شوند و دیگری رایزن بازرگانی است که از سوی وزارت صمت معرفی می‌شوند. رایزن‌های بازرگانی را (با حداکثر ظرفیت) معرفی کرده ایم. همچنین از وزارت صمت هم خواسته ایم هرچه زودتر رایزنان بازرگانی را معرفی کنن و بتوانیم بین ۳۰ تا ۴۰ نفر را اعزام کنیم تا بتوانیم این جهشی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی آغاز کرده ایم را ادامه بدهیم.

 

گفتگوی مستقیمی با آمریکایی‌ها نداشتیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در گفتگو‌های وین با آمریکایی‌ها هیچ گفتگوی مستقیمی انجام نشده است، برخی پیام‌ها دریافت و جواب‌های آن هم داده شد.آقای سعید خطیب زاده پس از اشاره به گاه شمار سیاست خارجی در دو هفته گذشته، در پاسخ به سوالی درباره پیام آمریکایی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای و گفتگو‌های وین گفت: در گفتگو‌های وین هیچ گفتگوی مستقیمی انجام نشده است. برخی پیام‌ها از طریق آقای انریکه مورا دریافت شده و جواب‌ها هم بلافاصله داده شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: درخصوص چندین شهروند (کُرد) ایرانی که بخاطر ورود غیرقانونی یا ادعای ورود غیرقانونی به ترکیه بازداشت هستند، قرار شد نیرو‌های مرزبانی و سفارت ما در آنکارا این موضوع را پیگیری کنند.
وی همچنین درباره وضعیت سفیر ایران در یمن و برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره روابط ایران و انصار الله تاکید کرد: درز اخبار کنترل شده برای تخریب در رسانه‌های غربی انجام می‌شود و موضوع تازه‌ای نیست. امیدوارم شما سوالات را از رسانه‌های غربی دریافت نکنید. روابط ما با دولت نجات ملی یمن از همیشه مستحکم‌تر است. آقای ایرلو نیاز به رسیدگی فوری (پزشکی) داشت. عراق در این زمینه به ما کمک کرد. وضعیت آقای ایرلو اطلاع رسانی خواهد شد.
وی درباره مذاکرات وین هم گفت: در این دور از مذاکرات شاهد یک کارزار رسانه‌ای علیه گفتگو‌ها هستیم. سه کشور اروپایی به جای وقت گذاشتن بر مذاکرات وارد این کارزار شده اند. امروز در وین دو متن توافق شده جدید داریم که نتیجه گفتگو‌های فشرده است. متن‌هایی هستند که نظرات ایران به همراه متون قبلی لحاظ شده است.

پیام روشن نیروهای مسلح ایران به تهدیدات رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای نظام بین الملل بسیار تاسف برانگیز است که یک رژیم جعلی که ترور، جنگ و خونریزی راه انداخته، کشور تمدن سازی مثل ایران را تهدید می کند.
آقای سعید خطیب زاده امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس از روز اول پنهان نکرده که نمی خواهد هیچ توافقی در منطقه شکل بگیرد و پیام نیروهای مسلح ما در زمینه تهدیدات این رژیم روشن است.
هیچ مشکلی در چارچوب فنی با آژانس وجود ندارد
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مادامی که روابط ایران و آژانس در چارچوب فنی بماند هیچ مشکلی نیست گفت: در چارچوب مسائل فنی، آسمان بسیار صاف و آفتابی است.
آقای سعید خطیب زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آخرین دور مذاکرات وین گفت: اگر طرف‌های مقابل با همین رویکرد که (در روز‌های آخر) وارد شدند از ابتدا وارد می‌شدند زودتر می‌توانستیم به این متون برسیم.
وی درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اسکان سران القاعده توسط ایران تصریح کرد: این‌ها ادعا‌هایی است که به صورت ادواری وجود دارد؛ هر از چندگاهی منتشر می‌شود و پاسخ این ادعای بی اساس ضروری نیست.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مجوز ایران برای نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع تسای کرج اظهار داشت: از روزی که خرابکاری‌ها در کرج اتفاق افتاد به آژانس گفتیم باید اقداماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضایی انجام و مجرم محکوم شود.
وی افزود: طبیعتا وقتی کنترل‌های امنیتی و فنی درباره دوربین‌ها صورت گیرد می‌تواند این دوربین‌ها نصب شود.
اقای خطیب زاده گفت: در سفر آقای گروسی توافقات کاملی انجام شده بود، ولی به دلیل برخی مشکلات و نقاط اختلافی این موضوع اعلام نشد و بعد از سفر آقای کمالوندی به وین و گفتگو‌هایی که صورت گرفت وقتی مقدمات فراهم شد ایران اعلام کرد دوربین‌ها مجدد نصب می‌شود.
به مذاکرات نه خوشبینیم و نه بدبین
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما به مذاکرات وین نه خوشبینی داریم نه بدبینی، ما به اصل گفتگو‌ها خوشبین هستیم، ولی در خصوص مسیری که باید طی کنیم بسیار واقع نگر هستیم.
آقای خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات بین ایران و عربستان، اظهار داشت: تحولی در این زمینه نداشتیم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم؛ آمادگی داریم به میزانی که جدیت نشان دهند، هم گفتگو‌ها پیشرفت داشته باشد و هم درباره مسائل منطقه و دوجانبه، گفتگو‌ها را به تفاهم برسانیم.
وی ادامه داد: ریاض را به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها دعوت می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین نتایج پیگیری حقوقی پرونده سردار شهید سلیمانی، گفت: هفته آینده در آستانه سالگرد شهادت سردار سرافراز اسلام نکاتی عرض خواهم کرد، اما اجمالا بگویم که در سطوح دو جانبه در ابعاد قضایی در فضای بین المللی در مراودات با کشور‌های مختلف، دستور کار مشخصی را پیگیری کردیم.
وی همچنین درباره اینکه در روز‌های گذشته مطالبی درباره خبر‌های خوش درباره خنثی سازی تحریم‌ها از زبان سخنگوی وزارت خارجه شنیده شده است، اظهار داشت: بیش از آن چیزی که هفته پیش گفتم نمی‌توانم اضافه کنم. در گفت‌وگوی معاون دیپلماسی اقتصادی درباره راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی گفته شد. هر زمان لازم باشد اطلاع رسانی خواهم کرد.
آقای خطیب زاده درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت: ۱+۴ درباره خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارد. روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. از تلاش‌هایشان برای این‌که کشور‌های اروپایی را در ارکستر مصنوعی علیه ایران ترغیب کنند اطلاع داریم. این‌ها مسیر‌های اشتباهی است که واشنگتن می‌رود. آزموده را آزمودن خطاست. مسیر فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده و مسیر کارزار‌های رسانه‌ای و تصمیم در اتاق‌های بسته نیز همچنین. تنها مسیری که آمریکا باید طی کند دریافت بلیت عضویت در برجام در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره زمان سفر رئیس جمهور به امارات متحده عربی گفت: هنوز تاریخی در این زمینه تعیین نشده است.
وی درباره خوشبینی به آینده مذاکرات افزود: ما در عملیات‌های روانی برای اعلام خوشبینی و بدبینی وارد نمی‌شویم. برخی از این اعلام‌ها بخشی از عملیات‌های روانی است. در معماری که برخی طرف‌های آمریکایی و اروپایی انجام می‌دهند، خوشبینی‌های لحظه‌ای برای تاثیر در اتاق‌های گفتگو است.
خطیب زاده ادامه داد: در طول مذاکرات ما همواره به نتیجه فکر می‌کنیم، ولی به نیات طرف مقابل و آمریکا و متاسفانه برخی کشور‌های تروئیکا اعتماد نداریم. راه درست این است که از قضاوت زودهنگام اجتناب کنیم و همه توان را بگذاریم که به نتیجه برسیم. ما با این امید می‌رویم که اگر طرف مقابل با اراده رفع تحریم‌ها به صورت موثر و راستی آزمایی وارد شود، به نتیجه برسیم.
وی خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره پایان دور اخیر گفتگو‌ها در وین اظهار داشت: درباره پایان گفتگو‌ها در وین طرف‌ها صحبت‌هایی را با هم داشتند؛ موضوع کریسمس و تعطیلات سال نوی میلادی بر تصمیم گیری برای پایان گفتگو‌ها موثر بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: احوالپرسی کوتاهی بین آقای امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد انجام شده است.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره عکس منتشر شده از دیدار وزیر خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در حاشیه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد گفت: در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی این گونه نشست و گفتگو‌ها کاملا طبیعی است، گفتگویی از طرف وزیر خارجه هیأت سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان به صورت مختصر انجام شد و عکس آن را همه دیدند.
وی ادامه داد: تمامی تلاش خود را در تهران و در اسلام آباد انجام دادیم که کمک‌های بین‌المللی به افغانستان ارسال شود. به هیأت سرپرستی افغانستان به صراحت گفتیم و در پاکستان همه هیات‌ها گفتند که مسیر آینده افغانستان از طریق یک دولت فراگیر از همه قومیت‌ها در افغانستان می‌گذرد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: تمامی تهدیدات رژیم اشغلاگر قدس را در سازمان ملل مستندسازی می‌کنیم و این‌ها پرونده قطور رژیم اشغالگر قدس است. رژیم صهیونیستی می‌داند اگر دست به اقدامی بزند چه پاسخی از ایران دریافت خواهد کرد.
آقای خطیب‌زاده درباره نقش آمریکا در مذاکرات گفت: آمریکا الان موضوعیتی در برجام ندارد. خروج گردنکشانه ترامپ از برجام، تصویری تاریخی است. اگر سیاستمداران و تصمیم گیران آمریکا دچار آلزایمر هستند همه نظام بین الملل آن روز‌ها به خاطرشان است. بیش از سه سال است آمریکا لحظه به لحظه بر این ملت فشار‌های غیرقانونی و یکجانبه آورده و تحریم‌ها را اعمال کرده است. آمریکا تمام انرژی خود را صرف این می‌کند که عضو برجام به حساب بیاید.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اعلام مواضع هشداری طرف‌های اروپایی در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گفته‌های هشداری، گفته‌های عمیقی نیستند. با صراحت می‌گویم طرف مقابل و تروئیکا بداند برجام برای ایران وقتی توخالی شد که آمریکا از برجام خارج و تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی علیه ایران اعمال و سه کشور همنوایی با آمریکا کردند.
خطیب زاده توصیه کرد: طرف‌های مقابل همه انرژی خود را صرف مذاکرات در داخل اتاق‌ها کنند. ما نه خوشبینی داریم نه بدبینی. ما به اصل گفتگو‌ها خوشبین هستیم، ولی در خصوص مسیری که باید طی کنیم بسیار واقع نگر هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر آقای قالیباف به ترکیه و سند همکاری بین ایران و ترکیه گفت: این طرح در سفر چاووش اوغلو به تهران بیان شد. دو طرف در حال انجام مقدمات سفر آقای اردوغان هستند و اگر بتوانیم پیش از سفر این متون را نهایی کنیم، این متون در این سفر امضا خواهد شد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دستور به کاخ سفید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *