خانه / غزنه تا غزه / «باغ میراث بهارستان

«باغ میراث بهارستان

با همت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس؛

سامانه مجازی «باغ میراث بهارستان» در دسترس قرار گرفت

سامانه کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان» و همچنین تور بازدید مجازی از موزه مجلس در وب‌سایت جدید این کتابخانه در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
سامانه مجازی «باغ میراث بهارستان» در دسترس قرار گرفت
حجت‌السلام‌و‌المسلمین مجتبی‌ عباسلو، مدیرروابط عمومی و امور‌بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره راه‌اندازی‌کتابخانه‌ مجازی که قول آن را رئیس کتابخانه مجلس، غلامرضا قاسمیان در فرودین ماه ۹۹ داده بود، عنوان کرد: در راستای همین وعده، چهارشنبه هفته گذشته سایت جدید کتابخانه مجلس با قابلیت‌های تازه راه‌اندازی شد. در وب سایت جدید، سامانه کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان» و همچنین تور بازدید مجازی از موزه مجلس؛ در دسترس قرار گرفت.

وی درباره وب‌سایت جدید کتابخانه مجلس عنوان کرد: این سایت قبلاً رویکردش مراجعه‌محور و رسالتش اطلاع رسانی و اخبار بود. در وب سایت جدیدِ تلاش کردیم آن را خدمات محور کنیم. در همین راستا «باغ میراث بهارستان» با ارائه فایل دیجیتالی؛ همه نسخ خطی اسکن شده را در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

عباسلو افزود: حدود ۲۴ هزار کتاب چاپ سنگی، سربی و  320 هزار سند پارلمانی، منابع دیداری ـ شنیداری و گزارش‌های دولتی در وب‌سایت کتابخانه مجلس اکنون در دسترس قرار گرفته است. این وب‌سایت جدید کتابخانه مجلس با تاکید بر هویت بصری، المان و اولویت‌های قابل دسترسی، طراحی شد.

مدیر مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای استفاده از کتابخانه مجازی «باغ میراث بهارستان» که در وب‌سایت کتابخانه مجلس با همان آدرس قبلی (www.ical.ir) قابل بازیابی است، ثبت‌نامی صورت می‌گیرد و بسته به این که فرد نماینده مجلس، پژوهشگر، استاد دانشگاه یا دانشجو است، دسترسی انجام می‌شود. این منابع دائم در حال به‌روز رسانی و اضافه‌شدن هستند.

وی با بیان این که پیشنهاد بازدید از موزه مجلس به صورت مجازی در دوران کرونا احساس شد، عنوان کرد: موزه مجلس با توجه به این که در نزدیکی محل ریاست کتابخانه مجلس قرار دارد و از نظر امنیتی بعد از حمله داعش، حضور مراجعان به این قسمت؛ محدود شده بود، بر اساس استفاده از تجربه خدمات غیرحضوری در دنیا، تصمیم گرفتیم تور بازدید مجازی از موزه مجلس را با تصاویر ۳۶۰ درجه ایجاد کنیم.

مدیر مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: در این بازدید مخاطبان می‌توانند تمام اشیای موزه‌ای را ببینند و توضیحات نریتور را بشنوند. و امکان رفت و آمد در بخش‌های مختلف موزه فراهم است. سامانه تور مجازی بازدید از موزه مجلس نیز در وب‌سایت جدید کتابخانه مجلس قابل مشاهده است.

عباسلو با اشاره به کاهش تیراژ کتاب در سال‌های اخیر عنوان کرد: متاسفانه در قدیم با توجه به تیراژ بالای کتاب‌ها، سه نسخه از آن‌ها به کتابخانه مجلس واسپاری می‌شد اما اکنون با توجه به کاهش تیراژ کتاب‌ها، این مساله عملا منتفی شده است.
وی با بیان این که برای واسپاری یک نسخه کتاب با کتابخانه ملی گفت و گو کردیم، عنوان کرد: با توجه به کاهش تیراژ کتاب ها، ناشران اکنون فقط دو نسخه کتاب به کتابخانه ملی می دهند و عملا کتابی به کتابخانه مجلس نمی رسد؛ بنابراین به کتابخانه ملی پیشنهاد کردیم یک نسخه از کتاب‌های ناشران را به ما بدهد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی کتابخانه مجلس شورای اسلامی در دوران کرونا و بازگشایی مجدد آن عنوان کرد: با توجه به شرایط کرونا ما هم تابع رنگ‌بندی شرایط اپیدمی در کشور بودیم و یک دوره کتابخانه مجلس ازتیرماه سال ۹۹ همزمان با دوره ریاست جدید کتابخانه تا بهمن ماه ۹۹ تعطیل بود.

عباسلو افزود: بعد از این مدت کتابخانه مجدد بعد از هفت ماه بازگشایی شد. البته در این مدت کتابخانه با حضور کارمندان دایر بود و از فرصت ارایه شده برای رسیدگی به امور کتابخانه استفاده شد. کتابخانه مجدد بعد از این دوره، از ساعت هشت صبح تا ۱۵ عصر بازگشایی شد.

وی اظهار داشت: در مدت تعطیلی کتابخانه، اولین پروژه ای که به آن پرداختیم، طرح بزرگ رف خوانی از منابع کتابخانه مجلس بود. در این طرح به بررسی میزان منابع کتابخانه‌ای و موجودی انبارها ، قفسه‌ها و  همچنین مخازن اسناد، کتاب‌های چاپی و لاتین پرداختیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در همین زمینه عنوان کرد: همچنین در این طرح، انبار گزارشات دولتی در میدان حر سازمان دهی شد و اسناد گزارش‌های دولتی موجود در آن‌جا وارد کتابخانه و سپس فهرست نویسی شد و در نوبت دیجیتال سازی قرار گرفت.

عباسلو اظهار داشت: دیجیتال سازی اسناد کار مهم دیگری بود که در این دوره تعطیلی کتابخانه مجلس، انجام شد. مرمت نسخه های خطی با قید فوریت  در این مدت  سرانجام گرفت. بر اساس پروژه ای که در سال ۱۴۰۰ تعریف شد، نزدیک به ۶۰۰ نسخه باید مرمت می‌شد که ۳۰۰ نسخه آن تاکنون مرمت شده و همین تعداد برای مرمت نسخ خطی یک رکورد محسوب می‌شود.

وی درباره راه‌اندازی ساختمان جدید کتابخانه مجلس عنوان کرد: سال قبل در ابتدای حضور حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان، بازدیدی از محل احداث کتابخانه جدید، انجام شد. این ساختمان اکنون در مرحله نازک‌کاری است و قرار است مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و  کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به این ساختمان منتقل شوند. البته این ساختمان قطعا تا پایان سال به بهره برداری نمی رسد. در حالی ما که از نظر فضا به شدت نیازمند فضای جدید هستیم و اکنون به خاطر شرایط موجود فقط، یک سوم اشیای موزه ای را به نمایش گذاشته‌ایم.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره میزان استفاده پژوهشگران از کتابخانه مجلس در دوران کرونا گفت: میزان مراجعه حضوری به کتابخانه مجلس در دوران کرونا کاهش شدیدی پیدا کرده است و بازدید و استفاده اتباع خارجی هم در این مدت به دلیل کاهش سفرها، کم شده است. بر همین اساس، خدمات غیر حضوری مانند استفاده از منابع دیجیتالی بیشتر شده است.

عباسلو عنوان کرد: این منابع در قالب ایمیل درخواست می‌شد و با هزینه ای اندک در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می گرفت که اکنون با استفاده از سامانه «باغ میراث بهارستان» سهولت این درخواست و دسترسی بیشتر می‌شود.

وی درباره استفاده اتباع خارجی از منابع کتابخانه مجلس گفت: اتباع خارجی محدودیتی در استفاده از منابع کتابخانه مجلس ندارند و با ارائه پاسپورت می‌توانند از منابع کتابخانه استفاده کنند. البته اگر منابع خاصی بخواهند، بعد از استعلامات حراستی و معرفی‌نامه و تاییدیه می‌توانند از منابع استفاده کنند.

عباسلو با بیان این که برای معرفی نسخ خطی کتابخانه با رسانه ملی در حال همکاری هستیم، عنوان کرد: اکنون در حال ضبط برنامه‌های معرفی نسخ خطی با رسانه ملی هستیم. این کار با همکاری شبکه دوم سیما در حال انجام است و تا چند ماه دیگر ضبط برنامه به اتمام می رسد. این برنامه‌ها قرار است امسال از شبکه دوم سیما پخش شود.

عباسلو از ارائه یک خدمت جدید به نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: وظیفه ذاتی کتابخانه مجلس ارائه خدمات علمی و کتابخانه‌ای به نمایندگان است. اکنون در ماه‌های اخیر در تبلت نمایندگان، با استفاده از شبکه داخلی و درگاه اختصاصی با نرم‌افزاری به نام مجلس‌یار، برای نمایندگان مجلس امکان دسترسی به منابع کتابخانه و مقاله‌های مورد نیاز آن‌ها را فراهم کردیم. این مقاله‌ها در بحث تصویب لوایح و قوانین مورد استفاده آن‌هاست.

«باغ میراث بهارستان
«باغ میراث بهارستان

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

La membresía de Palestina en las Naciones Unidas es definitiva y su veto no es válido, por lo que Israel siempre será destruido Ahmad Mahini, el candidato a la presidencia de Estados Unidos

چرا به قدس برویم

لماذا الذهاب إلى القدس؟ القدس هی القبله الأولى للمسلمین. وصلى هناک جمیع الأنبیاء. کما یجب على إسرائیل ألا تمنع الصلاه لأن أقسى الناس عند الله هو الذی یعرقل المسجد. ویجب إزالته. ولذلک فإن خطتنا هی أن یجتمع جمیع شعوب العالم فی بعلبک وبعد زیاره خوله بنت الحسین (ع) التوجه إلى القدس، وهی لا تبعد سوى ربع میل بالسیاره. ولکن لکی لا یلتمس العدو الصهیونی عذراً، سنسیر بلا معدات، وحتى بلا سلاح، وبلا مال، وسنذهب للحج، ووعدنا أن نزور بعلبک خلال ساعه واحده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *