خانه / تمدن پژوهی / جمهوری اسلامی افغانستان

جمهوری اسلامی افغانستان

شورای «مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» اعلام موجودیت کرد

شفقنا افغانستان- شورایی تحت نام «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» از سوی شماری از چهره‌های سیاسی اعلام موجودیت کرد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، این شورا در اعلامیه‌ای که روز جمعه، سی‌ام میزان، نشر شد، برنامه‌ کاری خود را در دو بخش توضیح داده است؛ برنامه سیاسی که در آن سخن از مذاکره و رسیدن به صلح عادلانه گفته شده و نیز برنامه «دفاعی – نظامی» که در آن از توسل به تفنگ و سلاح هشدار داده شده است.

در اعلامیه آمده است: «برنامه کاری این جبهه دو بخش عمده سیاسی و نظامی دارد. بدون شک، ترجیح ما رسیدن به یک صلح پایدار از راه سیاسی است.»

در اعلامیه درباره اعضای شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، توضیح داده نشده است، اما گفته می‌شود که عبدرب الرسول سیاف، محمد محقق، عطامحمد نور، مارشال عبدالرشید دوستم و دیگر چهره‌های سیاسی عضو آن هستند. در مقدمه اعلامیه آمده است که جمعی از احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های «مطرح و دلسوز» کشور برای رهایی از این وضعیت جبهه‌ای را تحت نام «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» تأسیس کرده‌اند. محمدکریمی خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی عضویت خود را در این شورا رد کرده است.

اعلامیه این شورا به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله والصلاه والسلام علی سیدنا رسول الله و علی آله و صحبه ومن بهدیه اهتدی وبعد :

بد بختانه درین اواخر کشور عزیزما افغانستان در اثر بی کفایتى‌، تک ‌روی‌، انحصارگری و فساد گسترده و در نتیجه یک معامله نامردانه، خاینانه و غادرانه دچار بى نظمی وبى نظامی گردید و شیرازه دولت از هم پاشید. نهادهای امنیتی، خدماتی و اداری همه سقوط کردند و ملت دردمند مارا با فقر، بیچارگی، بی امنیتی ونگرانی‌های گوناگون مواجه ساخت.
بدون تردید این وضعیت برای هیچ هموطن با ایمان و با احساس ما قابل تحمل نیست.

ازین رو جمعی از احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های مطرح و دلسوز کشور احساس مسؤولیت نموده و برای رهایی کشور و ملت از این وضعیت ذلتبار باهم مشوره نموده و جبهه‌ی را تحت عنوان ” شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان” تاسیس نموده و با عزم راسخ وارد صحنه شده‌اند.

همچمنان، کمیته‌ی موظف گردیده است تا گفت‌وگوها را با بقیه شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌ها آغاز نماید.

برنامه کاری این جبهه به دو بخش عمده سیاسی و نظامی تدوین گردیده است. بدون شک، ترجیح ما رسیدن به یک صلح پایدار از راه سیاسی است.

الف – تلاشهای سیاسی
• ” شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان” در نظر دارد قضایاى کشور از طریق سیاسى حل وفصل گردد. بنابر این آغاز مجدد مذاکرات دارای اهمیت فوق العاده است. این مذاکرات باید بمنظور رسیدن به یک صلح پایدار وباعزت که متضمن اعاده جمهوریت مبتنی بر اصول اسلامی و بمیان آوردن یک نظام منتخب با مشارکت عادلانه همه اقوام وجریان‌ها و اقشار مختلف جامعه ومتضمن تامین حقوق اساسی شهروندان، خصوصا زنان و اطفال و معلولین و اقلیت‌ها باشد.

ب – تلاشهاى دفاعی:
• در صورتی‌که جانب مقابل و حامیان شان به چنین راه حل تن ندهند، ما به ناچار به بخش دوم مبارزه ( فعالیتهای نظامی) متوسل خواهیم شد. باید خاطرنشان ساخت که مسؤولیت و پیامدهای آن به دوش جانب مقابل خواهد بود.
• ” شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان” متعهد است که یک هیأت حقیقت یاب تعیین نماید تا عوامل سقوط ناگهانى نظام جمهورى اسلامى را بررسى نموده، کسانى را که در این معامله ننگین دست داشته شناسایى و بعنوان خاینین ملى به ملت بزرگ افغانستان معرفى نماید.
• ” شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان” ان شاء الله دراین راستا از تمام امکانات و وسایل مشروع استفاده نموده و بخاطر کسب رضای الله (ج) ونجات کشور وملت از هیچگونه مساعی دریغ نخواهد کرد.

ج – خواسته‌ها:
• ” شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان” ضمن تقدیر از ایستادگی‌، جانفشانی‌ و دلیری‌های مردم آزاده‌ی کشور، بویژه زنان و جوانان در برابر وضعیت اسفبار کنونی، به ارواح پاک تمام شهدای که در این راه جان‌های شان را فدا نموده اند، درود می‌فرستد و از مردم کشور تقاضا می‌نماید که خودرا براى یک مقاومت دشوار و دراز مدت در برابر استبداد داخلى و تجاوز و اشغالگرى خارجى آماده کنند.

• ” شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان” از موقف جامعه جهانی برای به رسمیت نشناختن گروه طالبان تقدیر میکند و از سازمان ملل متحد و همه کشورهاى جهان میخواهد که حکومت یکجانبه، استبدادى وضد وحدت ملى گروه طالبان را که در آن حقوق اقوام و زنان با عزت کشور – که نیمى از پیکر جامعه ما را تشکیل میدهد – مذاهب و زبان‌هاى رسمی نادیده گرفته شده ونیمى از کابینه آن مشمول تحریم‌هاى سازمان ملل متحد و برخى کشورهاى جهان میباشند، به رسمیت نشناسند وفشار لازم را بالای آنها براى پذیرش یک حکومت همه شمول وارد سازند.

• ” شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان” از تحریک طالبان نیز می‌خواهد تا کشتار سیستماتیک ودستگیرى فعالین نظامى وامنیتى حکومت قبلى را متوقف سازند. همچنان از آزار واذیت مردم و کوچ‌هاى اجبارى و تصاحب املاک واموال مردم وخشونت علیه شهروندان کشور دست برداشته ومذاکرات مستقیم وسازنده را با ” شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان” آغاز نمایند.
• ” شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان” از جامعه جهانى ونهادهاى کمک رسان جهان، تقاضا مى نماید تامردم افغانستان را بطور مستقیم مورد کمکهاى بشر دوستانه قرار دهند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

پایان خود محوریها در تعریف حجاب

حجاب قانون خدایی هست و نباید مورد تعرض مادیگرایان و التقاطی ها باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *