خانه / تمدن پژوهی / خط سرخ عاشورا در سراسر جهان

خط سرخ عاشورا در سراسر جهان

مردم کشورهای مختلف با برگزاری مراسم هایی یاد و خاطره سالار کربلا را در روز عاشورای حسینی گرامی داشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  مردم کشورهای مختلف با برگزاری مراسم هایی یاد و خاطره سالار کربلا را در روز عاشورای حسینی گرامی داشتند.

عاشورای حسینی در ایتالیا
عاشقان اهل بیت و شیفتگان عصمت و طهارت در ایتالیا، ظهر روز عاشورا، ندای یا حسین را در این کشور طنین انداز کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از رم، عزاداران سالار شهیدان حضرت ابا عبدا.. الحسین (ع) و اصحاب با وفای آن حضرت مراسم سوگواری ظهر عاشورا را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مرکز شیعیان ایتالیایی امام مهدی (عج) در رم برگزار کردند.
در این مراسم گروهی از شیعیان ایتالیایی، ایرانی، افغانی و لبنانی با فریاد یا حسین یا حسین به نوحه خوانی و سینه پرداختند.
همزمان، مراسم عزاداری حسینی در شهر‌های میلان، تورینو و ناپل ایتالیا نیز برگزار شد.

خط سرخ عاشورا در سراسر جهان

مراسم عزاداری روز عاشورا در فنلاند
مراسم با شکوه عزاداری روز عاشورا در حسینیه اهل بیت علیهم السلام در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از هلسینکی؛ در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز حسین پور درباره واقعه کربلا به سخنرانی و مرثیه سرایی پرداخت.
عده کثیری ازعاشقان حضرت ابا عبدالله (ع)، درمرکز اسلامی رسالت اهل بیت فنلاند با نام نویسی قبلی و رعایت نوبت، در گروه‌های یکصد نفری به داخل خیمه عزاداری راه یافتند و از کرامات سوگواری برای حضرت امام حسین (ع) بهره‌مند شدند.
همچنین عاشقان سید الشهدا (ع)، دیشب نیز با شوری نینوایی در شمالی‌ترین پایتخت جهان برای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و مظلومیت‌های اهل بیت آن حضرت و یاران وفادارشان به سوگ نشسته و به عزاداری و مقتل خوانی و سینه زنی پرداختند.
در این مراسم به جز ایرانیان مقیم، حضوراتباع دیگر کشور‌ها از جمله افغان ها، پاکستانی‌ها و فنلاندی‌های مقیم هلسینکی تماشایی بود.
این مراسم‌ها قرار است تا دو روز دیگر، با رعایت همه محدودیت‌های کرونایی و شیوه نامه‌های بهداشتی درمرکز اسلامی رسالت اهل بیت علیهم السلام فنلاند برگزارشود.

عاشورای حسینی در افغانستان
همزمان با عاشورای حسینی، شور حسینی در افغانستان نیز به اوج خود رسید.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کابل، مردم مسلمان افغانستان اعم از شیعه و سنی، مراسم عزاداری عاشورای حسینی را امروز برگزار کردند، مساجد و حسینیه‌ها در مناطق مختلف افغانستان امروز میزبان هزاران نفر از عزاداران بود که به مناسبت عاشورا گردهم آمده اند و آیین عزاداری برپا کردند.
مناطق و خیابان‌های غرب شهر کابل که بیشتر اهل تشیع در این مناطق زندگی می‌کنند، سیاه پوش است.
در این موکب‌ها به عزاداران شربت و غذای نذری می‌دهند و مردم نیز به عنوان تبرک از غذا و شربت نذری تناول می‌کنند.
جوانان، نوجوانان و حتی کودکان که عشق اباعبدالله الحسین (ع) را در سر دارند با لباس‌های سیاه و پیشانی بند‌های سبز و سیاه به خیابان‌های شهر کابل به راه افتاده اند که جلوه‌های زیبایی را ایجاد کرده است.
همچنین در مساجد و حسینیه‌ها مراسم سخنرانی و روضه خوانی برقرار است، سخنرانان از فلسفه قیام عاشورا و جان نثاری‌های امام حسین (ع) و اصحاب و یاران با وفایش سخن می‌گویند و درس‌های مکتب عاشورا را سرمشق زندگی فردی و اجتماعی هرانسان می‌دانند.
روضه خوانان نیز معمولا امروز روضه وداع با شکوه و تاریخی امام حسین (ع) با خواهر و خانواده اش را می‌خوانند و حاضران در مجلس نیز اشک ماتم می‌ریزند.
خروج دسته‌های عزاداری از دیگر برنامه‌های عاشورا در برخی مناطق افغانستان است، خروج دسته‌های عزاداری از مساجد و حسینیه‌ها در شهر مزارشریف و تجمع آن‌ها در زیارتگاه «روضه سخی» مهمترین مراسم عاشورایی در افغانستان را تشکیل می‌دهند.
ده‌ها دسته عزاداری در شهر مزارشریف در روضه سخی حضوریافته اند و عزاداری دسته جمعی در این مکان برگزار شده است.
سینه زنی و زنجیر زنی بخش دیگری از مراسم عاشورایی در افغانستان است که این برنامه از اول ماه محرم آغاز می‌شود و در روز عاشورا به اوج خود می‌رسد.
توزیع غذای نذری درمساجد و حسینیه‌ها بخش جدایی ناپذیر عزاداری عاشورا را تشکیل می‌دهد، در این روز معمولا درخانه‌های شهروندان اهل تشیع کابل غذا طبخ نمی‌شود بلکه همگان غذای نذری روز عاشورا را درمساجد و حسینیه‌ها به عنوان تبرک می‌خورند.
همچنین خانواده‌های اهل سنت افغانستان به ویژه در شهر کابل نیز در روز عاشورای حسینی غذای نذری آماده می‌کنند و به این مناسبت ختم قرآن عظیم الشان نیز برگزار می‌کنند. اما تفاوت عاشورای امسال با سال‌های گذشته در این است که عزاداری‌های حسینی امسال در سایه حضور طالبان برگزار شده است، اما طالبان نیز از این مراسم حمایت کرده و خود را برای تامین امنیت آن، مسوول می‌دانند.
امسال عزاداران حسینی نگرانی‌های امنیتی چندانی ندارند و با خیال راحت‌تر از سال‌های گذشته دراین مراسم شرکت می‌کنند، امسال برخلاف سال‌های گذشته جاده‌های کابل در روز عاشورا باز است و در این جاده‌ها، خودرو‌های طالبان با انجام گشت زنی، اوضاع امنیتی را از نزدیک زیرنظر دارند.

عزاداری روز عاشورا در پکن
مراسم عزاداری روز عاشورا در پکن پایتخت چین با حضور دوستداران سید الشهدا و یاران باوفایش برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پکن، عاشقان و دوستداران امام حسین (ع) با برپایی مراسم نوحه خوانی بر سر و سینه زدند و در غم امام سوم شیعیان اشک ماتم ریختند.

عزاداری اباعبدالله علیه السلام در ترکیه
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دوستداران اقا اباعبدالله علیهم السلام در ترکیه، مانند دیگر کشور‌ها امروز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در عاشورای حسینی سوگواری کردند.

اجتماع بزرگ عاشوراییان در کپنهاگ دانمارک
هزاران تن از عاشقان ابا عبدالله حسین (ع) و یاران وفادارش، عصر عاشورا در راهپیماییِ عظیمِ شهِر کپنهاگِ دانمارک حضور یافتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از کپنهاگ؛ این اجتماع کم نظیر پس از یکسال تعطیلی به دلیل همه گیری کرونا، امسال با حضور پر شور عزاداران حسینی از ملیت‌های مختلف در خیابان‌های کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار شد.
مسلمانان با نوحه سرایی، سینه و زنجیر زنی و سردادن شعار‌های لبیک یا حسین و هیهات من الذله، عهد و پیوند خود را با فرهنگ عاشورا تجدید کردند.

مراسم عاشورای حسینی در استانبول 
در عاشورای حسینی، ایرانیان مقیم در استانبول با حضور درسرکنسولگری کشورمان در عزای سیدالشهدا اشک ماتم ریختند. محبان

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دستور به کاخ سفید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *