خانه / جشنواره / جشنواره خود مراقبتی و آموزش به بیمار

جشنواره خود مراقبتی و آموزش به بیمار

نشست خبری نهمین سمپوزیوم و ششمین جشنواره خود مراقبتی و آموزش به بیمار

نشست خبری نهمین سمپوزیوم و ششمین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ با حضور دکتر رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه و رئیس سمپوزیوم خودمراقبتی، دکتر الهام شکیبازاده معاون آموزشی دانشکده بهداشت و دبیر علمی سمپوزیوم خودمراقبتی، دکتر علیرضا عباسی رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی و دبیر اجرایی سمپوزیوم خودمراقبتی،  دکتر حسن برکتی سرپرست معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری و دبیراجرایی جشنواره خودمراقبتی  برگزار شد.

 

در ابتدا دکتر رستمیان گفت: سواد خودمراقبتی یک اولویت است و نیاز به ارتقاء سواد سلامت جامعه و افزایش مشارکت جامعه دانشگاهی و عموم مردم در خود مراقبتی وجود دارد. بنا بر نیاز جامعه، دانشگاه علوم پزشکی تهران از یک دهه قبل اقدام به ترویج خودمراقبتی نموده است که خود مراقبتی ریشه، ستون و محور سلامت جامعه است و دژ محکم و مقاوم برای ورود بیماری‌ها است که با کسب دانش و بکارگیری آن به دست می‌آید و این کنگره نهمین سمپوزیوم خودمراقبتی و آموزش بیمار است.

مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت و نقش مؤثر همکاری بین سازمانی برای داشتن شهری سالم که از موضوعات همایش است هم از مسئولیت‌های اجتماعی هر فرد و سازمانی است که بتوانیم عوامل خطر محیط زندگی را در شهر و پیرامون خود کم کرده و فعالیت‌های مرتبط ارتقاء سلامت را بهبود ببخشیم.

در ادامه دکتر شکیبازاده گفت:  نهمین سمپوزیوم خودمراقبتی ملی خود مراقبتی در تاریخ ۲ مرداد مصادف با  Internatonal Self Care Day برگزار می شود. با هدف تشویق و ترویج فرهنگ خود مراقبتی، آگاهی بخشی و ارتقای آموزش بیمار و جامعه در سطح ملی برگزار می شود، در این روز از همه ذینفعان سلامت دعوت می شود تا از روز جهانی خودمراقبتی به شیوه‌ی مسئولانه ای استفاده کنند تا سبک زندگی سالم و سلامتی را ترویج کنند.

وی افزود: دولت و سیاست‌گذاران نقش عمده ای در ایجاد محیط هایی که خودمراقبتی را تقویت یا مهار می کنند دارند، خود مراقبتی موثر شامل همکاری بین افراد، سیستم های بهداشت و درمان و خدمات است که این امر به نوبه خود نیاز به یک زمینه اجتماعی دارد که در آن خودمراقبتی به عنوان جزیی مهم از اقدامات سلامت قلمداد شود، لذا لازم است راهکارهایی برای سیستماتیک کردن خودمراقبتی در سیاست‌ها و برنامه‌های سلامت پیش‌بینی و اجرا کرد.
دکتر شکیبازاده گفت: در نهمین سمپوزیوم ملی خودمراقبتی، موضوع خودمراقبتی از جنبه های مختلف مورد توجه قرار خواهد گرفت تا بتوان راهکارهایی را برای چالش های فوق به بحث و تبادل نظر گذاشت و از تجارب صاحبنظران در این حوزه و آخرین پژوهش‌های علمی انجام‌یافته بهره گرفت، محورهای سمپوزیوم امسال عبارتند از: خودمراقبتی و حکمرانی خوب، خودمراقبتی و شهر سالم، خودمراقبتی و سواد سلامت، و خودمراقبتی و واکسیناسیون کووید ۱۹.

در ادامه دکتر عباسی افزود: شناخت درست و صحیح از عوامل تهدید کننده سلامت در ابعاد مختلف، ارتقاء سواد سلامت جامعه و در پی آن اصلاح رفتار افراد اساسی ترین و مهمترین رکن سلامت است و این همان چیزی است که در فرهنگ غنی ایرانی از سده های گذشته تحت عنوان حفظ الصحه یا حفظ سلامتی وجود داشته و در توصیه حکما و همچنین آموزه های دینی ما همواره بر رعایت آنها تاکید شده است.

وی افزود: خودمراقبتی و توجه به ابعاد مختلف سلامت تن و روان و جامعه از دیرباز در کشور ما  وجود داشته است و امروزه با استفاده از علم نوین و پیشرفت های حاصل شده در حوزه سلامت بایستی آن را تقویت نموده و غنا بخشید.

دکتر عباسی گفت: این سمپوزیوم گامی برای توجه بیشتر همگان به خصوص جامعه توانمند علمی کشور در حوزه سلامت و سایر بخشهای مرتبط  به مقوله خودمراقبتی است، خودمراقبتی موضوعی است که نیاز جامعه بدان بیشتر از هر زمانی احساس می شود. امید است با استفاده از ظرفیت عظیم علمی کشور و توجه بیشتر به خود مراقبتی در ابعاد مختلف آن بتوان از بار بیماری هایی که هزینه سنگینی بر اقتصاد خانوارها و کشور تحمیل می کند کاست و شعار سمپوزیوم امسال، خود مراقبتی توسط همه برای همه را تحقق بخشیده و به سوی  جامعه ای شاداب و سالم تر گام برداشت.

در ادامه دکتر برکتی افزود: ششمین جشنواره ملی خودمراقبتی با محوریت بهره گیری از هنر و رسانه در ارتقاء سطح سلامت و ایمنی آحاد جامعه در برابر بیماری کووید ۱۹ برگزار می شود. همکاری بین بخشی و درون بخشی و مشارکت سایر دانشگاه ها مهم است و از ظرفیت هنرمندان در این بخش استفاده شده که آثار مورد پذیرش در جشنواره شامل آثار مکتوب، دیداری و شنیداری، هنرهای تجسمی، تولید اقلام تبلیغی و آثار دیجیتالی است و اساتید رشته های هنری از دانشگاه تهران و صدا و سیما در داوری آثار ارسال شده جشنواره حضور دارند.

در صبح روز شنبه ۲ مرداد ماه سمپوزیوم با بحث و تبادل نظر در خصوص محورهای معین شده و در بعدازظهر، جشنواره با شرکت علاقه مندان از سراسر کشور و بررسی آثار ارائه شده و اعلام اثرات برگزیده اجرا می شود.
خبر: زهرا اسلامی نیا

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *