خانه / جشنواره / اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی حسابداران

اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی حسابداران

سرویس صحن

پورابراهیمی در صحن علنی:
طرح اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی حسابداران امکان تبانی در گزارشات حسابرسی را کاهش می‌دهد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران امکان تبانی و تخلف در گزارش‌های حسابرسی را کاهش می‌دهد.
محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان دستور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۹خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران گفت: هدف از تهیه این گزارش افزایش ارتقاء و بهبود کیفیت گزارشات حسابرسی برای جلوگیری از تبانی در گزارش‌ها است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه برای بررسی صورت مالی شهرداری تهران حسابرسی که انتخاب می‌شود باید به اندازه کل بودجه عمومی کشور اظهارنظر کند، ادامه داد: آیا نباید اینگونه حسابرس‌ها از صلاحیت تخصصی و نظارت ویژه برخوردار باشند تا شاهد تبانی نباشیم، چیزی که بعضاً صورت می‌گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با تأکید بر اینکه در بسیاری از مجموعه‌های دولتی و شرکت‌های زیرمجموعه شاهد این هستیم که پس از تهیه گزارش‌های حسابرسی تخلفاتی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: هدف ما در کمیسیون اقتصادی این بود که با اصلاح بند قانونی بر اساس معیارهای جدید در ارتباط با بهبود کیفیت گزارش‌های حسابرسی تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: کمیته‌ای با حضور رئیس هیأت عالی نظارت حسابرسی به عنوان رئیس، مدیرعامل سازمان حسابرسی، رئیس هیأت عالی جامع حسابداران رسمی ایران، دبیرکل جامع حسابداران رسمی ایران و نماینده دیوان محاسبات تشکیل می‌شود.

پورابراهیمی افزود: هر مجموعه‌ای در کشور که قصد دارد کار حسابرسی انجام دهد باید بر اساس شاخصه‌هایی مانند سابقه فعالیت حرفه‌ای، ظرفیت نیروی انسانی و تعداد شرکا و مدیران موسسه اطلاعات خود را عرضه کند. کمیته تخصصی بر اساس محورهای مطرح شده وضعیت موسسات حسابرسی را ارزیابی و به آنها اعتبار می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه مجموعه و موسساتی که دارای شرایط و ویژگی‌های لازم هستند به انتخاب کمیته تخصصی امکان تهیه گزارش دارند که اساساً در قانون فعلی این شرایط وجود نداشت، ادامه داد:اگر سازمانی از مجموعه‌ای که حق حسابرسی ندارد، اقدام به تهیه گزارش کند تخلف وی، تصرف در اموال عمومی محسوب شده و متخلف به انفصال از خدمت درجه ۶ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در طرح مذکور برای حسابرسان نیز تکالیفی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: اگر حسابرسی توضیحات غلطی ارائه کند شامل محکومیت شده و عضویت وی به صورت دائم در سازمان جامع حسابرسان رسمی لغو می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: چارچوب ضابطه‌مندی را تعریف کرده‌ایم تا شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور از فیلتر گزارش‌های حسابرسی مبنای تصمیم‌گیری دقیق‌تری در نظام اجرایی کشور باشد و این اقدام می‌تواند به شفافیت اطلاعات و جلوگیری از تبانی و فساد در موضوعات حسابرسی کمک کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: گزارش کاملی در ارتباط با قانون نظام جامع حسابرسی و حسابداری تهیه شده که به زودی در صحن علنی ارائه می‌شود./

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

اسکار اسلامی

سینمای نجیب ایران در یافتن راه خود با سنگلاخ های عظیم و چالش های بزرگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *