خانه / غزنه تا غزه / «نظام اداری و دیوانی ایران عصر صفوی»

«نظام اداری و دیوانی ایران عصر صفوی»

درپژوهشکده زبانشناسی،کتیبهها و متون

«نظام اداری و دیوانی ایران عصر صفوی» با رویکرد پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت

«طرح نظام اداری و دیوانی ایران عصر صفوی» با رویکردی پژوهشی درپژوهشکده زبانشناسی، کتیبهها و متون آغاز و مبتنی بر اسناد صفویمتعلق به آرشیو ملی و موزه آذربایجان شکل گرفت و حین انجام پژوهش از اسناد ایرانی موجود در آکادمیهای ارمنستان و گرجستان نیز بهرهگرفته شد.

به گزارش روابط‌‌عمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، مژگان اسماعیلی دانشیار پژوهشکده زبانشناسی، کتیبهها و متون امروز ۲خرداد۱۴۰۰با اعلام این خبر گفت: در اساسنامه پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری نقشه راه و شرح وظایف پژوهشکدههای تحت امر درج شده ویکی از وظایف مهم پژوهشکده زبانشناسی،کتیبههاو متون مطالعه،بررسی و مستندنگاری اسناد و اوراق تاریخی است.

او با بیان اینکه استناد به اسناد تاریخی موجب اعتبار بخشی رویدادها و حوادث شده و از این رو اسناد و اوراق تاریخی نقش و جایگاه ویژهای درمطالعات تاریخی دارد و مورخ با استناد به مدارک آرشیوی موفق به واکاوی و باز آفرینی روایات گذشته می شود تصریح کرد: از آنجا که اسنادآرشیوی حاصل عملکرد و دستور العملهای نظام دیوانی هر دوره و از اعتبارات بسیار مهمی برخوردار است لذا دقت در بررسی و ارزیابی اطلاعات،ضریب اعتبار پژوهش را افزایش میدهد.

به گفته اسماعیلی،اسناد،شامل نامه‌‌ها، مکاتبات سلطنتی، قراردادها، دستورات انتصابات، گزارش‌‌های قضایی و حقوقی و موارد متعدددیگرمی‌‌شود و بدیهی است استفاده از اینگونه مدارک، نیاز به تجربه و شناخت کافی دارد چراکه آنها نیز از چشم جاعلین تاریخ، دور نمانده‌‌اند.

دانشیار پژوهشکده زبانشناسی، کتیبهها و متون با اشاره به اینکه طرح مطالعه «نظام اداری و دیوانی ایران عصر صفوی» از سال ۹۶با رویکردیپژوهشی آغاز و مبتنی بر اسناد صفوی متعلق به آرشیو ملی وموزه آذربایجان شکل گرفت خاطرنشان کرد: اما حین انجام پژوهش از اسناد ایرانیموجود در آکادمیهای ارمنستان و گرجستان نیز بهره گرفته شد.

وی یکی از اهداف پژوهش حاضر را شرح مراحل و شیوۀ نگارش نامه‌‌های مختلف تاریخی دانست و گفت: سندشناسی و اطلاع یافتن از اجزایمختلف آن به شناخت اسناد و تمایز اسناد اصلی از جعلی، کمک بسیار می‌‌کند؛ البته ظاهر سند نیز به لحاظ جنس کاغذ پوست، جوهر و نوعخط در واقعیت و اصالت سند مؤثر است.

او با ابراز خرسندی از اینکه دربارۀ اسناد و نامه‌‌های تاریخی دورۀ صفویه، دستورالعمل‌‌ها، منشأت و نسخههای خطی متعددی باقی است کهاطلاعاتی دقیق دربارۀ موضوع و ظاهرِ نامه‌‌های مختلف ارائه میدهند تصریح کرد: از آنجایی که مواد اولیۀ این پژوهش اسناد دورۀ صفویه است،ضروری بود با تیزبینی،مورد بررسی قرار گیرند.

اسماعیلی، سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران را بهعنوان یکی از مهمترین مراکز نگهداری اسناد که از مجموعه‌‌هایی بسیار غنی برخورداراست دانست و اظهارکرد: مطالعه و بررسی اسناد مربوط به دورۀ صفوی موجود در این مرکز، نشان می‌‌دهد که موضوع اسناد مزبور عمدتاً اعطایتیول سیورغال، منصب، پرداخت دستمزد، عقد قراردادها، پاداش‌‌ها و مجازات‌‌ها است، و بیشتر آنها مربوط به دورۀ شاهعباس اول،شاهعباس دوم،شاه صفی، شاه سلیمان و شاه سلطانحسین صفوی است.

این پژوهشگر گفت: اغلب این اسناد دارای علایم تصدیق مانند مُهر، طُغرا و ضمن‌‌نویسی و مشخص است که از مراحل طولانی دیوان رسایلگذشته‌‌اند، اما برخی از آنها دارای این علایم نیستند و در عین حال، موضوعشان اهمیت سند را آشکار می‌‌سازد؛ این امر حکایت از آن دارد که بههنگام بروز رویدادی بسیار ضروری یا محرمانه، سند بدون عبور از ، مراحل طولانی دیوانی، به مُهر و امضای شاه و صدراعظم ‌‌رسیده و ارسالمیشده است.

او یادآور شد موزۀ آذربایجان نیز دارای مجموعه‌‌ای از اسناد دورۀ صفویه میباشد که اغلب آنها مربوط به امورات بقعۀ شیخ صفیالدین اردبیلیاست ؛ این مجموعه شامل نامه‌‌هایی مربوط به موقوفات بقعه، انتخاب متولیان و خادمان بقعه، دستور به اخذ پیشکش برای بقعه و همچنیندستور دربارۀزمین و آب بقعه است که از اسناد مزبور می‌‌توان به شرایط و قوانین حاکم بر امور مالیاتی و ارضی پی برد.

وی با بیان اینکه مجموعۀ ارزشمندی که در ایروان جمع‌‌آوری شده و توسط آکادمی علوم ارمنستان و به اهتمام «هـ. پاپازیان»انتشار یافته، شاملاسناد ترکمانان و صفویان است افزود: این اسناد، اغلب قبالجات و وقف‌‌نامه‌‌های کلیساهای ارمنستان بوده و اطلاعات ذیقیمتی دربارۀ دیوان رسایلصفوی به دست می‌‌دهد که بسیاری از اسناد این مجموعه حسبالحکم و یا حسبالامر شاه صادر شده و به تأیید وزیراعظم، قاضی و افسرانمربوط رسیده است.

اسماعیلی، مجموعۀ «اسناد ماتناداران» را مجموعۀ مهم دیگری خواند که توسط آکادمی علوم ارمنستان جمع‌‌‌‌آوری شده و بر اساس موضوعاتمختلف از جمله پروانجات، مثالها، اعطایا و ارقام،به چند دسته تقسیم شدهاند و بیشتر این اسناد به حوزۀ جغرافیایی ایروان، نخجوان، جلفا و چخورسعد مربوط میشوند.

به گفته وی ،«اسناد گرجستان» نیزکه توسط آکادمی علوم گرجستان به چاپ رسیده دارای اطلاعات ذیقیمت و شامل فرمان، نشان، رقم، حکم وپروانچه است؛ اسناد این مجموعه سیر تطور نامه‌‌نگاری از دورۀ طهماسب اول تا دورۀ شاه سلطان حسین را به خوبی نشان می‌‌دهد.

این پژوهشگر گفت: موزۀ بریتانیا نیز دارای مجموعه‌‌ای از اسناد دورۀ صفویه است که توسط فرهنگ جهانپور، بازنویسی و چاپ شده ؛ این اسنادمربوط به انتصابات، موقوفات سیورغالات، دستمزدها و نیز جمع‌‌آوری عایدات و مالیات است.

دانشیار پژوهشکده زبانشناسی، کتیبهها و متون افزود: این طرح به پنج فصل اصلی تقسیم شده که در فصل اول به بررسی و تشریح انواعاسناد پرداخته شده که این اسناد شامل فرامین سلطنتی،احکام انتصابات و احکامی که ماحصل فعالیت حقوقی سلاطین است،تعلیقه که بهحاشیه‌‌نویسی امرای عالیرتبه گفته میشد، نشان و پروانچه که نیزجزو اسناد دیوانی محسوب می‌‌شدند است.

به گفته این پژوهشگر از دیگر اسناد دیوانی،مثال بود که کاربردی بسیار داشت و در دیوان صدارت، معمولاً برای انتصاب مناصب آستانه‌‌ها و امورموقوفات، مثال و خطبه صادر می‌‌شد.

او با بیان اینکه درفصل دوم به مراحل صدور اسناد پرداخته شده ،مراحل نگارش ، ثبت و تأیید (ضمن نویسی)،علائم تصدیق و اعتبار را از دیگرمراحل تکمیلی اسناد عنوان و اظهار کرد: در دورۀ صفویه، اسناد با موضوعات متفاوت در بخش‌‌های گوناگون صادر می‌‌شد و هریک از آن بخشها،مسؤل، نویسنده و حسابداری جداگانه داشت؛ بنابراین هر سند ابتدا توسط مسؤل مربوطه‌‌اش تأیید و سپس برای ثبت و ضمن‌‌نویسی کهمهمترین مرحلۀ تأیید بود، ارسال می‌‌‌شد.

دانشیار پژوهشکده زبانشناسی، کتیبهها و متون با بیان اینکه فصل سوم به ترکیب و اجزای اسناد اختصاص داده شده گفت:در دوره صفویه،اسناد به لحاظ ساختار ظاهری به دو قسمت اصلی متن و اضافات تقسیم می‌‌شدند و هریک از آنها اجزای دیگری نیز داشتند.

او افزود:متن در واقع شرح موضوع بود که بیان می‌‌کرد سند به چه منظوری صادر شده ، موضوع هم مشتمل بر انتصابات، معافیتها، اعطایا،مجازات‌‌ها، اجازه نامه‌‌ها و اسناد مالی ـ قضایی، و…. بود.

به گفته او،بخشهای مختلف سند نیز شامل چند قسمت اصلی از جمله مطلع، خطاب، القاب، شرححال خاتمه و تاریخ بود و اضافات نیز عبارت بوداز تحمیدیه یا سرنامه، طُغراو مُهر؛ البته برخی اسناد به نسبت اهمیت گیرنده سند، فاقد بعضی از جزئیات فوق بودند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تشکیلات دیوانی در فصل چهارم تشریح شده گفت: تشکیلات دیوانی و اداری صفویه مانند ترکمانان به دوقسمت دیوان حکومتی یا دیوان انشا و دفتر محاسبات یا دفترخانه تقسیم میشد؛ دیوان انشا توسط منشیالممالک و دفترخانه توسطمستوفیالممالک اداره میشد ودیوان قضا که در رأس آن «صدر» قرار داشت و متولی امور مذهبی بود، بخشی دیگر از این ساختار را تشکیلمیداد.

او اظهار کرد: اگر چه وظایف دیوانها در آغاز تأسیس دولت صفویه به روشنی تعیین نشده بود و در مواردی تداخل وظایف در مناصب وجود داشت،اما با تثبیت قدرت در زمان شاه اسماعیل اول و کاهش تدریجی قدرت قزلباشها در دورههایبعدی بهویژه دورۀ شاه عباس اول، ساختار اداری ودیوانی صفویه دارای تشکیلاتی وسیعتر با وظایفی معین شد.

وی تصریح کرد: فصل پنجم  به تشکیلات اداری و اجرایی صفویه که به دو بخش اصلی درگاه و دیوان تقسیم میشد اختصاص یافته؛ در ایندوره ادارۀ دولت بر عهدۀ دو عنصر ترک و تاجیک بود.

اسماعیلی با بیان اینکه در اوایل حکومت صفویان، بیشتر امور دولتی در دست قزلباشان معروف به مردان شمشیر بود  و رؤسای قبایل، حاکمانایالات بودند و در رأس امور نظامی قرار میگرفتند خاطرنشان کرد: تاجیکها که مردان اهل قلم تلقی میشدند، مسؤل امور اداری، دیوانی ومذهبی بودند و بر اساس منابع تاریخی امراء به دودسته امراء دولت خانه که شامل قورچی باشی ، قوللرآقاسی، ایشیک آقاسی وتفنگچیآقاسی و امراء غیر دولتخانه شامل والیان ، خوانین ،بیگلربیگیان و سلاطین می شد تقسیم می شدند.

وی در پایان گفت: درادامه فصول، پیوستهای طرح که حاوی نمونه هایی از اسناد پیش گفته است که مطالعه و تشریح شده و به همراهتصاویر ارائه شده اند و  این طرح جهت چاپ در قالب کتاب تحویل انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شده است .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

La membresía de Palestina en las Naciones Unidas es definitiva y su veto no es válido, por lo que Israel siempre será destruido Ahmad Mahini, el candidato a la presidencia de Estados Unidos

چرا به قدس برویم

لماذا الذهاب إلى القدس؟ القدس هی القبله الأولى للمسلمین. وصلى هناک جمیع الأنبیاء. کما یجب على إسرائیل ألا تمنع الصلاه لأن أقسى الناس عند الله هو الذی یعرقل المسجد. ویجب إزالته. ولذلک فإن خطتنا هی أن یجتمع جمیع شعوب العالم فی بعلبک وبعد زیاره خوله بنت الحسین (ع) التوجه إلى القدس، وهی لا تبعد سوى ربع میل بالسیاره. ولکن لکی لا یلتمس العدو الصهیونی عذراً، سنسیر بلا معدات، وحتى بلا سلاح، وبلا مال، وسنذهب للحج، ووعدنا أن نزور بعلبک خلال ساعه واحده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *