خانه / جشنواره / ساسانیان محور شرارت

ساسانیان محور شرارت

📌تهاجمات و شرارت ساسانیان قبل از حمله اعراب

‍ باستانگرایان اسلامستیز همواره با ریختن اشک تمساح و مظلوم نمایی سعی در تطهیر ساسانیان داشته و اعراب را مهاجم و متجاوز جلوه دهند، در حالیکه مهاجم و متجاوز واقعی در اصل حکومت زرتشتی ساسانیان بود. بخشی از تجاوزات جنگی ساسانیان علیه اعراب به شرح ذیل است:
۱- اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانیان به شهر الحضر(هترا) در عراق امروزی حمله کرد ولی موفق به تسخیر این شهر نشد. اردشیر بابکان در سال ۲۲۸ م به شهر دورا در عراق حمله کرد(۱)
۲-خبر مرگ اردشیر بابکان باعث شورش در الحضر(هترا) شد، شاهپور اول ساسانی به این شهر حمله کرد و با حیله گری آنرا فتح نمود. نضیره دختر حاکم الحضر، عاشق شاهپور شد و دروازه شهر را بر وی گشود و شاهپور با نضیره ازدواج کرد…. اما فردای عروسی گیسوان دخترک را به دم اسبی سرکش بست و در بیابان رها کرد تا دخترک هلاک شود. شاهپور پس از فتح الحضر به اعراب سوریه حمله برد و انطاکیه و کاپادوکیه را ویران کرد. اذینه حاکم عرب شهر تدمر یا پالمیرا سوریه جهت دوستی برای شاهپور اول هدایای بسیاری فرستاد، اما شاهپور که بسیار متکبر بود هدایا را به همراه حاملین آن در فرات انداخت(۲)
شاهپور دوم ساسانی به اعرابی که بخشهایی از سواحل خلیج فارس را چراگاه دامهای خود کرده بودند حمله برد، بسیاری از آنها را به قتل رساند و اسیر کرد، سپس در آنسوی خلیج فارس به آنها حمله برد و شمار بسیاری از آنان را قتل عام و تارو مار کرد، حتی در نواحی مجاور حیره و بابل در عراق به آنها هجوم برد، چشمه ها و چاههای آب آنها را با خاک انباشت، بسیاری را کشت و به اسارت گرفت. شانه های اسیران را سوراخ کرد و از سوراخ شانه ها طناب گذارند و آنها را با خفّت به بردگی و بیگاری گرفت و به همین خاطر به شاهپور ذوالاکتاف معروف شد. ناگفته نماند که هرمزد دوم پدر شاهپور دوم در برخورد با اعراب صحرا نشین یا ضمن شکار کشته شد. اینکه کشتنش را به تاخت و تاز اعراب در نواحی مرزی منسوب داشته اند، ممکن است کوششی باشد برای آنکه دشمنی پسرش شاهپور دوم را با اعراب توجیه نمایند(۳)
۴- شاهپور سوم نیز پس از صلح با دولت روم برای سرکوبی طایفه ای از اعراب موسوم به “ایاد” لشکر کشید(۴)
۵-خسرو انوشیروان ساسانی به سوریه تاخت و پس از فتح انطاکیه در آن قتل و غارت کرد و شهر را به آتش کشید و سکنه شهر را به حوالی تیسفون کوچ اجباری داد و آواره کرد. شهرهای سلوکیه و افامیه در سوریه نیز به انوشیروان باج و فدیه دادند(۵)
۶- خسرو انوشیروان پس از کشتار و غارت خزران، به یمن حمله کرد و در یمن دست به کشتار و تاراج مردم یازید و به مدائن(تیسفون) بازگشت. انوشیروان به وهرز در حمله به یمن دستور داد که هیچ عرب سیاه زاده ای را نبیند مگر اینکه او را بکُشد چه خردسال باشد چه بزرگسال(۶)
۷- تهاجم خسرو پرویز به اعراب حیره بخاطر بوالهوسی در تصاحب دختر نعمان سوم حاکم حیره در عراق. خسروپرویز نعمان سوم را به قتل رساند چون حاضر نشد دخترش را به او بدهد. سپس خسروپرویز برای تصاحب دختر زیباروی نعمان به قبیله بنی شیبان حمله کرد و در جنگ ذی قار از اعراب شکست خورد(۷)
۸- شهربُراز به شهر انطاکیه و دمشق در سوریه هجوم برد، سپس خسروپرویز با کمک یهود به شهر اورشلیم در فلسطین حمله کرد و شهر را غارت نمود و تقریبا تمام شهر را قتل عام کرد و کلیساها را با خاک یکسان نمود(۸)
۹- پس از اینکه رسول الله صلی الله علیه و آل و سلم با ارسال نامه، خسروپرویز را به اسلام دعوت کرد، خسرو نامه پیامبر را پاره کرد و به باذان حاکم یمن دستور داد که به مدینه برود و پیامبر را دستگیر کند و به نزد خسروپرویز ببرد(۹)

۱۰- تهاجم رستم فرخزاد سردار سپاه ساسانی به شهرهای عراق عرب و کشتار مردم و تجاوز به زنان قبل از نبرد قادسیه و گردن زدن یک مسلمان عرب توسط رستم فرخزاد(۱۰)

📚منابع:
(۱) ایران در عهد باستان، محمد جواد مشکور، ص ۳۸۷
(۲) همان منبع، ص ۳۹۱ و ۳۹۴
(۳) روزگاران، زرینکوب، ص ۲۰۰ و ۲۰۶
(۴) ایران در عهد باستان، محمدجواد مشکور، ص ۴۰۹
(۵) روزگاران، زرینکوب، ص ۲۳۳
(۶) الکامل فی التاریخ، ابن اثیر جزری، ترجمه روحانی، نشر اساطیر، ج۲، ص ۵۰۹ و ۵۲۲
(۷) ایران در عهد باستان، محمدجواد مشکور، ص ۴۵۷ و ۴۵۸
(۸) تاریخ مردم ایران، زرینکوب، ج۱، ص ۵۱۳
(۹) تاریخ طبری، ج۳، ترجمه ابوالقاسم پاینده، ص ۱۱۴۲
(۱۰) تاریخ طبری، ج۵، ترجمه ابوالقاسم پاینده، ص۱۶۷۶ و ۱۶۷۷

📜 @Htarikhi | حقایق تاریخی
🌐 https://Htarikhi.blog.ir

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

اسکار اسلامی

سینمای نجیب ایران در یافتن راه خود با سنگلاخ های عظیم و چالش های بزرگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *