خانه / جشنواره / موسیقی درمانی در گذشته

موسیقی درمانی در گذشته

در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بررسی شد :

«موسیقی و مراسم آیینی زار در مقام گونهای از موسیقی درمانی»

طلایه رویایی از اجرای طرح «موسیقی و مراسم آیینی زار  در مقام گونهای از موسیقی درمانی »خبرداد و تصریح کرد: مراسم زار را باید بهعنوان یکمراسم سنتی باستانی و یک نوع روش تخلیۀ فشارها و بیماریهای روحی پاس داشت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشی
 هنر های سنتی پژوهشگاه و مجری طرح «بررسی موسیقی و مراسم آیینی زار» ، امروز «چهارشنبه » با اعلام این خبر گفت: حاشیۀ خلیج فارسدارای تنوع موسیقایی بسیار گستردهای بوده که در بیشتر موارد در ارتباطی تنگاتنگ با مراسم آیینی آن شکل گرفته و رواج پیدا کرده است.

او افزود: این پژوهش با در نظر داشتن نقش آیین و موسیقی آیینی بر زندگی و باورهای مردم سواحل جنوب، به مراسم زار میپردازد کهموسیقی و آیینهای ویژهاش به آن خصلتی جادویی میبخشد، به طوری که انتظار درمانگری و شفابخشی ازآْن میرود و در حقیقت به گونهایموسیقی درمانی تبدیل میشود.

این پژوهشگر تصریح کرد: با توجه به دورشدن علوم انسانی از باورها و سنتها به بهانۀ خرافی و غیر عقلانی بودن، خطر از بین رفتن آیینهاییاز این دست با تمامی جنبههای مثبت و منفیاش وجود دارد، به همین دلیل یکی از اهداف گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهش پیرامون اینگونه سنن و آیینها در جهت معرفی دقیقتر و مطالعۀ عمیقترآنها است.

رویایی اظهار داشت : در فرض این پژوهش  مراسم زار ، آیینی با هدف خارج کردن بادها و هواهایی که در حقیقت روان پریشیهایی اند که بر اثرزندگی سخت و پرمرارت، اهالی جنوب و وابستگی این زندگی به طبیعت عجیب متلون دریا، دچارش میشوند است

وی خاطرنشان کرد: مراسم زار جدا از جزییات آیینی مبتنی بر انواع موسیقی کوبهای و نوعی حرکات موزون متناسب با آن است که میتواند آن رابه مثابه گونهای موسیقی درمانی در نظر گرفت.

عضو هیأت علمی گروه هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت : از نظر مردم بومی جنوب بادها، قدرتهایی اند کهدنیای درون خاک و برون خاک همه در اختیار آنها است و تمام موجودات خیالی و همۀ آنهایی که به چشم نمیآیند، پریها دیوها ،ارواح نیک و بد،همه باد یا خیال یا هوا اند و آدمها اسیر و شکار بادهایی اند که خوب یا بد هستند.

وی خاطرنشان کرد: سواحل و جزیرهها مسکن این بادهاست که بیشترشان از آفریقا و هند و عدهای دیگر از عربستان و جزایر میآیند و هر کسی دچاراین بادها شود باد او را مرکب خود ساخته است.

او با بیان اینکه اغلب سیاهان و جاشوان و فقرا گرفتار زار میشوند و ابتلا به یکی از زارها با علائم بهخصوصی شروع میشود تصریح کرد: مثلاًباد «متوری» با حملهقلبی، «دینگ مارو» با سر درد و چشمدرد، «بو مریم» با کمر درد و «دای کتو» با بیحرکتی و در خود فرورفتگی (اُتیسم)همراه اند که طبیب قادر به معالجۀ این ناراحتیها نیست و تنها بابا یا مامای زار که همیشه سیاه هستند میتوانند مبتلایان را علاج کنند.

این پژوهشگر خاطرنشان ساخت : شخص مبتلا رامرکبیافرسمیگویند و بابا یا ماما کسی است که ابتدا خودش مرکب چندین زار و چندینباد مختلف بوده و در اثر مرور زمان و ممارست و قدرتی که به دست آورده، توانسته بر باد مسلط و سوار شود.

او، موسیقی زار را موسیقیای با تم آفریقایی دانست و افزود: سازهای مراسم زار همزمان با ورود سیاهپوستان آفریقایی، به جزیرۀ خارک آورده و برای هر زار مجلسی بهخصوص و دهلهای خاصی لازم است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه جنوب و سواحل دریاهای جنوب، شکارگاه مساعدی برای جنون ، پریشانیها و آشفتگیهای روانی است گفت : درافتادن با دریا و ترس از گرسنگی و بیآبی و آن همه بیماری و مرگ و میر، خستگی کار و زندگی یکنواخت ساحلنشینان را دچار آنچنانخمودگی کرده که همه با هم و دور از هم، با خویشتن مشغولاند و برای رهایی از این وضع، جمع شدن دور هم و پناه بردن به جمع و محبت دیدن راتنها راهچاره دیدهاند و چنین بوده که آداب و مراسم زار و«اهل هوا»، آنچنان سریع بین مردم آن حواشی نفوذ کرده است.

رویایی افزود: زار یک نوع موسیقیدرمانی است که در حاشیۀ جنوب به شکل بسیار فعالی دنبال میشود و در خیلی از نقاط جهانموسیقیدرمانی بهعنوان یک روش مؤثر برای درمان بیماریهای روحی مطرح است و زار هم یکی از آنها و شاید هم مؤثرترین آنهاست.

این پژوهشگر اظهار داشت: مراسم زار را باید بهعنوان یک مراسم سنتی باستانی و در نهایت بهعنوان یک نوع روش تخلیۀ فشارها وبیماریهای روحی پاس داشت، هرچند شاید از منظری این مراسم کهن افیون مردم ضعیف و سادهاندیش باشد که بهجای ریشهیابیمشکلاتشان دست به دامان خرافات شدهاند.

او خاطرنشان کرد : اما نگاه این پژوهش به این مراسم نه از چنین منظری بلکه بررسی آیینی است که علیرغم درست یا غلط بودن، کارکردیشبیه به موسیقی درمانی دارد .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *