خانه / جشنواره / اسلام ارسطویی را کنار بزنید

اسلام ارسطویی را کنار بزنید

‍ #عرفان_صحیح
#یادداشت

⭕️ اگر علّامه مجلسی نمی‌بود؛ گرفتار اسلامِ ارسطویی و صَدرایی می‌شدیم!

💠 به قلم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی مدظلّه:

🔸پس از عصر ائمّه علیهم‌السّلام، همواره #حاملان_حدیث بودند که می‌توانستند سِرِه را از ناسره، و بدعت را از سنّت تشخیص دهند، و مردم را از گمراهی‌هایی که در نتیجه غور در فلسفه، و گرایش به عرفان مصطلح، و #مکتب‌های_الحادی مطرح می‌گردید نجات دهند.

🔹و بالأخره تا این اواخر، یعنی عصر صفویّه، اعلان می‌شد. به‌ واسطه عوامل خاصّی که بعد از سلطنت شاه طهماسب اوّل پیش آمد، رفته‌رفته گرایش به فلسفه، و افکار صوفیانه و مشارب غیر شرعی قوّت گرفت!

👈🏻 تا حدّی که در اصفهان، خانقاه‌ها برپا شده، و مثل عالم جلیل آقاحسین خوانساری را به جای القاب اسلامی، به #عقل_حادی‌عشر می‌خواندند.

🔸و نهایتِ ظهور علوم اهل‌بیت علیهم‌السّلام، آن بود که محقّق داماد در قالب اصطلاحات فلسفی مطرح می‌کرد، و خلاصه زبان اهل‌بیت علیهم‌السّلام، و احادیث آنها، در غربت افتاده بود، که به إذن الله تعالی شخصیتی، مثل #علامه_مجلسی رحمه‌الله ظاهر شد.

🔹و حدیث را دوباره چنان احیا و مطرح کرد که احادیث اهل‌بیت علیهم‌السّلام را نه‌ فقط در مدارس و در معرض توجّه و دقّت علما قرار داد، بلکه شاید خانه‌ای در بلاد ایران نماند که از خواندن کتاب بهره داشته باشد، مگر آنکه احادیث اهل‌بیت علیهم‌السّلام به صورتی و زیر عنوانی، در آن وارد شد.

👈🏻 خانقاه‌های اصفهان، همه تعطیل شد و #افکار_صوفیانه از میان رفت و زبان حدیث و استدلال به ظواهر قرآن و احادیث و زبان ائمّه معصومین علیهم‌السّلام زبان علما و حوزه‌ها شد.

🔸بدون شکّ باید گفت: ظهور علّامه مجلسی در آن عصر، موجب بازگشت تشیّع به عصر ائمّه علیهم‌السّلام و اصحاب آنها، امثال زراره بن اعین‌ها، و محمّد بن مسلم‌ها، و صاحبان اصول گردید.

🔹به ظاهر اگر مجلسی رحمه‌الله ظهور نکرده بود، و وضع حوزه‌ها به آن‌گونه که داشت، جلو می‌رفت، شریعت ارسطویی و #اسلام_ابن‌سینایی و صدرایی و ابن‌ عربی پابرجا می‌شد! و خدا می‌داند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده می‌گشت!

🔸این علّامه مجلسی بود که حوزه‌ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتب‌ها قرار داد. شکر الله سعیه و جزاه الله عن هذا الدّین و الکتاب و السنّه خیر جزاء المحسنین.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ارتفاع پست

ته اند: “برای عبور از موانع، باید از روشهای منسوخ، ‌ #ارتفاع_بگیریم”. ⁩ 🔸…اما افتادن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *