خانه / جشنواره / اسلام ارسطویی را کنار بزنید

اسلام ارسطویی را کنار بزنید

‍ #عرفان_صحیح
#یادداشت

⭕️ اگر علّامه مجلسی نمی‌بود؛ گرفتار اسلامِ ارسطویی و صَدرایی می‌شدیم!

💠 به قلم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی مدظلّه:

🔸پس از عصر ائمّه علیهم‌السّلام، همواره #حاملان_حدیث بودند که می‌توانستند سِرِه را از ناسره، و بدعت را از سنّت تشخیص دهند، و مردم را از گمراهی‌هایی که در نتیجه غور در فلسفه، و گرایش به عرفان مصطلح، و #مکتب‌های_الحادی مطرح می‌گردید نجات دهند.

🔹و بالأخره تا این اواخر، یعنی عصر صفویّه، اعلان می‌شد. به‌ واسطه عوامل خاصّی که بعد از سلطنت شاه طهماسب اوّل پیش آمد، رفته‌رفته گرایش به فلسفه، و افکار صوفیانه و مشارب غیر شرعی قوّت گرفت!

👈🏻 تا حدّی که در اصفهان، خانقاه‌ها برپا شده، و مثل عالم جلیل آقاحسین خوانساری را به جای القاب اسلامی، به #عقل_حادی‌عشر می‌خواندند.

🔸و نهایتِ ظهور علوم اهل‌بیت علیهم‌السّلام، آن بود که محقّق داماد در قالب اصطلاحات فلسفی مطرح می‌کرد، و خلاصه زبان اهل‌بیت علیهم‌السّلام، و احادیث آنها، در غربت افتاده بود، که به إذن الله تعالی شخصیتی، مثل #علامه_مجلسی رحمه‌الله ظاهر شد.

🔹و حدیث را دوباره چنان احیا و مطرح کرد که احادیث اهل‌بیت علیهم‌السّلام را نه‌ فقط در مدارس و در معرض توجّه و دقّت علما قرار داد، بلکه شاید خانه‌ای در بلاد ایران نماند که از خواندن کتاب بهره داشته باشد، مگر آنکه احادیث اهل‌بیت علیهم‌السّلام به صورتی و زیر عنوانی، در آن وارد شد.

👈🏻 خانقاه‌های اصفهان، همه تعطیل شد و #افکار_صوفیانه از میان رفت و زبان حدیث و استدلال به ظواهر قرآن و احادیث و زبان ائمّه معصومین علیهم‌السّلام زبان علما و حوزه‌ها شد.

🔸بدون شکّ باید گفت: ظهور علّامه مجلسی در آن عصر، موجب بازگشت تشیّع به عصر ائمّه علیهم‌السّلام و اصحاب آنها، امثال زراره بن اعین‌ها، و محمّد بن مسلم‌ها، و صاحبان اصول گردید.

🔹به ظاهر اگر مجلسی رحمه‌الله ظهور نکرده بود، و وضع حوزه‌ها به آن‌گونه که داشت، جلو می‌رفت، شریعت ارسطویی و #اسلام_ابن‌سینایی و صدرایی و ابن‌ عربی پابرجا می‌شد! و خدا می‌داند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده می‌گشت!

🔸این علّامه مجلسی بود که حوزه‌ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتب‌ها قرار داد. شکر الله سعیه و جزاه الله عن هذا الدّین و الکتاب و السنّه خیر جزاء المحسنین.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *