خانه / جشنواره / تولید علم در دانشگاه، فرصتی برای پیش‌برد اهداف مدیریت شهری

تولید علم در دانشگاه، فرصتی برای پیش‌برد اهداف مدیریت شهری

تولید علم در دانشگاه، فرصتی برای پیش‌برد اهداف مدیریت شهری

الویری در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری مطرح کردتعداد مشاهده: ۲۷
۱۳۹۸/۹/۲۳

تولید علم در دانشگاه، فرصتی برای پیش‌برد اهداف مدیریت شهری 
عضو شورای اسلامی شهر تهران در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری به مقایسه بودجه‌های حوزه‌ پژوهش در ایران و دیگر کشورها پرداخت. او همچنین بر فرصت تعامل دانشگاه و شهرداری در مدیریت شهر تاکید کرد. 

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، مرتضی الویری عضو شورای اسلامی شهر تهران در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه در پیشرفت کشورها گفت: امروز، علم و فناوری به عنوان یکی از عناصر اصلی رشد اقتصادی و عامل محرک رقابت‌پذیری معرفی می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش برای گسترش فناوری‌های نوین از جمله شاخص‌های سنجش رشد و معیاری برای اندازه گیری توسعه یافتگی کشورهاست. بر اساس آمار یونسکو هزینه‌های تحقیق و توسعه در ایران حدود ۰/۳۲ درصد از تولید ناخالص داخلی است. این رقم در کشورهایی آسیایی مثل کره و ژاپن به ترتیب ۴/۲۲ درصد و ۳/۲۸ درصد است.
وی افزود: کلانشهرها با پتانسیل بالای زیست‌پذیری و به عنوان مهم‌ترین شهرهای آینده برای حفظ حیات و پویایی اقتصادی و صیانت از هویت و مدیریت خود به عنصر کلیدی پژوهش و نوآوری نیاز دارند. پژوهش و نوآوری حلقه اتصال حکمروایی شهری و کارآفرینی است و مدیرت شهری را توانمندتر می‌کند.
الویری همچنین اهمیت مطالعات شهری و نقش آن در برنامه‌ریزی و مدیریت کلان‌شهرها را خاطرنشان کرد. او در این باره گفت: برنامه‌ریزی و مدیریت کلان‌شهرها تنها به واسطه شناخت دقیق مسایل پیچیده شهری میسر است و هرگونه برنامه‌ریزی بدون پژوهش‌های علمی و عمیق محکوم به شکست است. بنابراین این مراکز تحقیقانی در کلان‌شهرها موتورهای محرک اصلی توسعه هستند و بر رشد اقتصادی تاثیرگذارند.
او همچنین به فرصت‌های موجود برای تعامل شهرداری‌ها با دانشگاه اشاره و تصریح کرد: شهرداری‌ها علاوه بر استفاده از توان علمی خود قادرند از فرصت ویژه‌ای که دانشگاه‌ها به عنوان نهاد‌های اصلی تولید علم پیش پای آن‌ها می‌گذارند، نیز برای پیش‌برد اهداف خود بهره بگیرند. این تعامل می‌تواند به هم‌افزایی و توسعه توانمندی‌های مشترک در کاهش معضلات شهری بیانجامد.
الویری کلانشهر تهران را مهد پژوهش و کسب علم در کشور خواند و تشریح کرد: آمار نشان می‌دهد که تهران ۱۱۵ مرکز علمی و دانشگاهی دارد که خود پذیرای ۱ میلیون محقق و دانشجو از سراسر کشور است. علاوه بر این تهران در سال گذشته میزبان بیش از ۱۰۰۰ همایش علمی و ۶۰۰ سخنرانی تخصصی بوده است. حضور بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و ۴۵ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در تهران حاکی از اهمیت جایگاه این شهر به عنوان بستر رشد علم و فناوری است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران هم‌چنین در بخش پایانی از سخنانش شهرداری را کانون نظام نوآوری شهری و پیونددهنده شهروندان با بخش‌های خصوصی و دولتی خواند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *