خانه / غزنه تا غزه / من فکر می کنم پس وجود دارم غلط است

من فکر می کنم پس وجود دارم غلط است

استاد شهید مطهری:
دکارت فرضیه ای دارد که ریشه اش غلط است و یکی از مزخرفترین حرفهای دنیاست که روی آن تبلیغات زیادی کرده اند. همین حرفی است که دکارت را در دنیا دکارت کرده است: ” من فکر می کنم پس وجود دارم “. آمده است در همه چیز شک کرده است. شکش کارِ بجایی است؛ هر فیلسوفی حق دارد در همه چیز شک کند تا در میان این مشکوکات، یقین واقعی را پیدا کند. حالا که در همه چیز، از طبیعت و ماوراء طبیعت و خدا و جسم و نفس و دین و حتی در وجود خودش هم شک کرده است، آمده است که از یک نقطه ی یقین شروع کند، ولی اول چیزی را که به عنوان نقطه ی یقین می گیرد، خودِ شک است. می گوید در هرچه شک کنم، در خود شک که شک نمی کنم. من شک می کنم، پس من فکر می کنم، پس من وجود دارم.
عین این حرف با جوابش در اشارات بوعلی هست. بوعلی می گوید هر کسی وجود خودش را قبل از هر چیزی درک می کند و نمی تواند به وجود خودش به دلیل دیگری پی ببرد… اگر بگویی: نه، من فکر می کنم ( همین که دکارت گفته است )… قبل از آنکه فکر را درک کنی، مضاف الیه آن را که خودت است، درک می کنی. پس قبل از اینکه فکر را درک کنی خودت را درک کرده ای، آنوقت چطور می خواهی از فکر پی به وجود خودت ببری؟
منبع: توحید، ص ۲۰۱

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

La membresía de Palestina en las Naciones Unidas es definitiva y su veto no es válido, por lo que Israel siempre será destruido Ahmad Mahini, el candidato a la presidencia de Estados Unidos

چرا به قدس برویم

لماذا الذهاب إلى القدس؟ القدس هی القبله الأولى للمسلمین. وصلى هناک جمیع الأنبیاء. کما یجب على إسرائیل ألا تمنع الصلاه لأن أقسى الناس عند الله هو الذی یعرقل المسجد. ویجب إزالته. ولذلک فإن خطتنا هی أن یجتمع جمیع شعوب العالم فی بعلبک وبعد زیاره خوله بنت الحسین (ع) التوجه إلى القدس، وهی لا تبعد سوى ربع میل بالسیاره. ولکن لکی لا یلتمس العدو الصهیونی عذراً، سنسیر بلا معدات، وحتى بلا سلاح، وبلا مال، وسنذهب للحج، ووعدنا أن نزور بعلبک خلال ساعه واحده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *