خانه / جشنواره / لایحه گسترش مرزها

لایحه گسترش مرزها

آتن لایحه گسترش مرزها در غرب دریای یونان را به پارلمان فرستاد

آب‌های سواحل قبرس در دریای اژه
آب‌های سواحل قبرس در دریای اژه

دولت محافظه‌کار یونان روز جمعه ۱۹ دی (۸ ژانویه) لایحه‌ای را به پارلمان این کشور فرستاد که به موجب آن محدوده مرزهای دریایی‌اش در دریای یونان ۱۲ مایل دریایی گسترش خواهد یافت.

لایحه جدید دولت یونان پس از مذاکرات با همسایگان منطقه‌ای‌اش آلبانی و ایتالیا آماده شده است و گفته می‌شود تاثیری بر مرزهای دریایی در محل‌های مورد مناقشه با ترکیه نخواهد داشت.

یونان پیشتر با ایتالیا توافقنامه‌ای مشترک برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در دریای یونان و تعیین مرزهای دریایی امضا کرده‌ است. این در حالی است که این کشور هنوز در مورد جزئیات مرزهای دریایی نتوانسته با آلبانی به توافق برسد و موضوع مورد بحث به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع شده است.

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان، روز شنبه با «تاریخی» خواندن لایحه ارائه شده به پارلمان گفت: «این پیش‌نویس راهبرد یونان برای دستیابی به توافق با کشورهای همسایه، که مبتنی بر قوانین بین‌المللی و ارتقای سطح امنیت و رفاه در منطقه است، را تضمین می‌کند.»

انتظار می‌رود این لایحه در اواخر ماه جاری میلادی در پارلمان به رای گذاشته شود. یونان می‌گوید طبق کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل در مورد حقوق دریاها حق تعیین قلمرو در مناطق آبی را داراست.

پیشتر ترکیه نسبت به اقدام عملی یونان در این زمینه هشدار داده بود.

تنش‌ها بر سر منابع انرژی در شرق مدیترانه از سال گذشته شدت گرفته است و قبرس، ترکیه و یونان بر سر مالکیت آب‌های این نواحی دچار اختلاف نظر هستند.

مطالب مرتبط

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *