خانه / جشنواره / دهم آذر ماه همزمان با سالروز شهادت آیت الله مدرس،

دهم آذر ماه همزمان با سالروز شهادت آیت الله مدرس،

دهم آذر؛ روزی به نام خانه امید مردم

دهم آذر ماه همزمان با سالروز شهادت آیت الله مدرس، در تقویم ایران روز مجلس نام گرفته است؛ مجلسی که ریل گذار حرکت قطار کشور است و حالا ۶ ماهی است که یازدهمین دوره خود را با شعار اقتصاد و تحول در ساختمان سبز میدان بهارستان تجربه می‌کند.

خانه امید مردم است، نمادی از اراده ملت پای صندوق‌های رای، میدان بهارستان تهران بیش از هر چیزی با تصویری از درب‌ها و ساختمان خاطره انگیز مجلس مشروطه با آن معماری جذاب و فاخر ایرانی شناخته می‌شود که صحنه فراز و فرود‌های فروانی در تاریخ ایران بوده است.
کمی آن طرف‌تر و درست روبروی همان درب‌های فولادی زیبا و نوستالژیک، تندیس شهید آیت الله مدرس خودنمایی می‌کند.
بزرگ مردی که سیلی استبداد، گونه‌های مردانه اش را سوزاند، اما ایستاد، هیچ گاه منافع مردم را به منافع خود و مواهب نزدیکی به قدرت نفروخت و با نطق‌های آتشین خود مجلس را هدایت کرد، مسیر درست را به نمایندگان نشان داد و الگویی شد از نماینده‌ای که با زور و تحقیر، آشتی نمی‌کند.
سال هاست که دهم آذر ماه همزمان با سالروز شهادت آن مرد بزرگ، در تقویم ایران روز مجلس شورای اسلامی نامگذاری شده است.
مجلسی که وظایف گوناگونی در حوزه قانونگذاری و نظارت دارد، بررسی طرح‌ها و لوایح وضع قانون، تصویب بودجه سالانه کشور، حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، تصویب عهدنامه ها، قرارداد‌ها و موافقت نامه‌های بین المللی، مسئولیت در برابرملت و حق اظهار نظر در همه مسایل داخلی و خارجی و همچنین رأی اعتماد به هیأت وزیران و استیضاح آنها.
نمایندگان دوره یازدهم از ابتدا اولویت اصلی شان را اقتصاد و معیشت اعلام کردند
شش ماهی می‌شود که یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرده است، با ترکیبی متفاوت از مجلس دهم، نمایندگانی که در شرایط سخت اقتصادی بر کرسی‌های سبز هرم بهارستان تکیه زدند و از همان ابتدا اولویت اصلی شان را اقتصاد و معیشت اعلام کردند.
مقام معظم رهبری نیز در ابتدای کار مجلس یازدهم و در ارتباط تصویری با نمایندگان، مجلس یازدهم را «مظهر امید و انتظار مردم» خواندند و با استناد به «بنیه قوی و ظرفیت‌های مادی کشور» و «توانایی‌هایی معنوی و ایمانی ملت» تأکید کردند: «اطمینان داریم همه مشکلات موجود قابل حل است و مجلس باید با اولویت‌بندی مسائل، پرهیز از حاشیه‌سازی و نیز کار مخلصانه برای مردم در روند حل مشکلات، تأثیر محسوس بگذارد.»
 ایشان در ادامه تصریح کردند: «چهار سال شما در پیشِ رو دارید؛ چهار سال زمان کمی نیست، زمان زیادی است. بله؛ شما مجری نیستید، امّا ریل‌گذار اجرا هستید، می‌توانید تأثیرات بسیار زیادی در مسائل کشور و پیشرفت کشور و آینده‌ی کشور بگذارید.»
هم افزایی و همدلی؛ نیاز امروز کشور
آقای محمدرضا رضایی کوچی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، هم افزایی و همدلی را نیاز امروز کشور دانست و گفت: امروز همه نیرو‌های انقلابی و دلسوزان نظام باید از هر بیان و قدمی که بوی اختلاف و ناکارآمدی می‌دهد، بپرهیزند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: معتقدیم؛ امروز می‌توانیم با نگاه به داخل استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور، مشکلات را حل کرد، نگاه به بیرون از مرز‌ها و امید بستن به کشور‌های خارجی استنباطی اشتباه است.

آقای احمد امیر آبادی فراهانی نیز نماینده مجلس را مسئول دفاع از حقوق مردم دانست و گفت: مردم از نمایندگان شان انتظار دارند تا مشکلات معیشتی و اقتصادی آن‌ها را حل کنند.
نماینده باید در اظهارات خود شجاعت داشته باشد
عضو هیات رئیسه مجلس همچنین دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی را از جمله وظایف نمایندگی خواند و تصریح کرد: در عین حال یک نماینده باید در اظهارات خود شجاعت داشته و از مراکز قدرت و ثروت هراس نداشته باشد.
وی افزود: یک نماینده به تنهایی موثر نیست، بلکه باید بتواند سایر نمایندگان را نیز با دلایل و استدلال با خود همراه کند تا به اهداف خود برای کمک به مردم، برسد.

آقای روح الله متفکر آزاد نیز اولویت شناسی را از وظایف اصلی مجلس خواند و گفت: مجلس یازدهم در ۶ ماه اخیر همواره سعی کرده است تا در تشخیص اولویت‌ها درست عمل کند که محصول آن را می‌توان در بررسی طرح‌های دو فوریتی در مجلس رویت کرد.
نماینده باید در صحنه مسائل کشور فعال باشد
عضو هیات رئیسه مجلس افزود: نماینده باید بین نقش ملی و حضور فعال در فرایند تقنینی و نقش بومی و منطقه‌ای خود تعادل ایجاد کند.
وی ادامه داد: نماینده باید در صحنه مسائل کشور فعال باشد نه منفعل و غایب و تا در مواقع مهم، ایفای نقش کند.

آقای محمد جواد ساداتی نژاد نیز در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، نظارت و قانونگذاری را دو وظیفه اصلی مجلس خواند و گفت: عملکرد دقیق مجلس در نظارت و قانونگذاری می‌تواند به نقطه قوت خانه ملت تبدیل شود.
تمرکز بر کمیسیون محوری به معنای نگاه تخصصی به مسائل کشور است
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، افزود: در مجلس یازدهم تلاش شده تا حوزه نظارتی تقویت شود، همچنین همیشه این تعارض وجود داشته که بین صحن و کمیسیون کدام اولویت مجلس است؟ طبیعتا تعادل و تعامل بین این دو حائز اهمیت است که منجر به کارآمدی مجلس می‌شود.
وی با اشاره به تصمیم مجلس یازدهم در تمرکز بر کمیسیون محوری، تصریح کرد: این اقدام به معنای نگاه تخصصی به مسائل کشور است.
آقای ساداتی نژاد همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس را ابزار علمی و قدرتمند مجلس دانست و گفت: این مرکز شاخص ارزیابی در مجلس است که در این دوره ساز و کار مطلوب تری در پیش گرفته است.
وی با اشاره به نگاه تحولی مجلس یازدهم تصریح کرد: باید طرح در مجلس تحول ایجاد کرد؛ کارآمدسازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و شفاف سازی از محور‌های مهم اقدامات نمایندگان در راستای ایجاد تحول در مجلس است.
دهم آذر؛ روزی به نام خانه امید مردم
 ناهید اکبرزاده 
 خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صدا و سیما

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *