خانه / جشنواره / بزرگترین سد هخامنشی

بزرگترین سد هخامنشی

کاوش در بزرگترین سد هخامنشی شناسایی شده / لزوم حفاظت و نگهداری سد بستان خانی

کاوش در سد بستان خانی، بزرگترین سد هخامنشی شناسایی شده تا کنون ،با هدف شناخت ، دست یابی به چگونگی ساختار سد و آگاهییافتن از نقشه و طرح سازه های معماری آن در حال انجام است  .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حمید رضا کرمی، سرپرست هیأت کاوش سد هخامنشی بستان خانی دیدگانامروز «یکشنبه » با اعلام این خبر گفت : سد بستان خانی در دشت دیدگان شهرستان خرمبید و ۳۰ کیلومتری شمال خاوری محوطه میراث جهانیپاسارگاد قرار گرفته است.

او  این سد را با بلندای تاج ۲۱ متر، دارازای ۱۷۰ و پهنای ۷۰ متر ، بزرگترین سد دوران هخامنشی دانست که تاکنون شناسایی شده است.

این باستان شناس تصریح کرد : با هدف شناخت و دست یابی به چگونگی ساختار سد و روش ساخت آن و همچنین آگاهی یافتن از نقشه وطرح سازه های معماری موجود در بستر و هسته سد کاوش باستان شناسی این اثر آغاز شد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی کاوش دادههای ارزشمندی از بخش های گوناگون سد و ساختارهای معماری آن به دست آمده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی افزود: ساختارمعماری ورودی آبراه، بستر سنگی آب پخش و تنظیم کننده میزان خروجی آب، سازه معماریشرقی و اجاق ها بخشهایی است که مورد کاوش قرا گرفت و شناسایی شد.

کرمی خاطرنشان کرد :با توجه به آسیب هایی که در گذشته به کالبد سد رسیده طرح و برنامه ای از سوی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد باهدف کاوش، مرمت، ساماندهی و معرفی تدوین شده که این کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، یکی از بخش هایپژوهشی این برنامه است.

 او در پایان ابراز امیدواری کرد: این اثر بی همتا به همراه دیگر سازه های آبی هخامنشی که شاهکار مدیریت و مهندسی آب به شمار می آید ازسوی مسئولین مورد توجه قرار گیرد تا ضمن انجام مطالعات و افزایش دانش در این زمینه، بتوانیم این مجموعه ارزشمند را حفاظت و نگهداریکنیم و زمینه بازدید علاقه مندان  پژوهشگران و گردشگران را از آن فراهم آوریم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *