خانه / جشنواره / چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه برگزار شد

چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه برگزار شد

چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه برگزار شد
عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

پس از دو بار تاخیر به دلیل ملاحظات امنیتی، مردم افغانستان بالاخره قرار است روز شنبه ششم مهر در چهارمین انتخابات ریاست جمهوری این کشور از زمان سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف شرکت و رئیس جمهوری بعدی را انتخاب کنند.

به گزارش واشنگتن پست تاکنون ۹ میلیون و ششصد هزار افغان برای رأی دادن ثبت نام کرده‌اند؛ اما بسیاری از ناظران نگران نرخ پائین مشارکت مردم افغانستان در این دوره هستند و دلیل آن را نگرانی‌ها از تدابیر امنیتی، که می‌تواند تضمین کننده مشروعیت رأی گیری باشد، می‌دانند.

شانزده داوطلب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نامزد شده‌اند که رقابت اصلی بین دو نامزد پیشرو در این دوره و دو رقیب دیرینه، یعنی «اشرف غنی» رئیس جمهوری ۷۰ ساله کنونی و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی ۵۹ ساله دولت، است.

هر دو نامزد فعالیت‌های انتخاباتی خود را بر وحدت و یکپارچگی کشور و توقف جنگ و خونریزی متمرکز کرده‌اند. با این حال به نوشته واشنگتن پست، هیچکدام از آنها طرح یا برنامه مدون و مشخصی را در مورد روند صلح یا توسعه اقتصادی ارائه نکرده‌اند.

هر چند رأی گیری باید در سراسر کشور انجام شود، اما به دلایل امنیتی تنها در بخش‌هایی که در کنترل دولت است برگزار می‌شود. بنا بر گزارش سال جاری بازرس کل ویژه در امور بازسازی افغانستان، کمی بیش از ۶۰ درصد از جمعیت افغانستان در مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی، ۱۱ درصد دیگر در مناطق تحت کنترل گروه طالبان، و مابقی در مناطق مورد مناقشه زندگی می‌کنند.

سایر مناطق کشور مورد مناقشه دولت و طالبان است.

به گزارش بخش دری صدای آمریکا، حبیب‌الرحمان ننگ، دبیر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، روز جمعه در یک نشست خبری در کابل گفت این کمیسیون برای برگزاری بهتر انتخابات برای ۱۴۴ هزار و ۱۴۶ نفر کارت نظارت توزیع کرده است.

به گفته او، برای ۲۰۶ نهاد ملی و بین‌المللی جهت نظارت بر انتخابات فردا اعتبارنامه توزیع شده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *