خانه / جشنواره / اردوغان: سلاح هسته ای یا برای همه یا برای هیچ کس

اردوغان: سلاح هسته ای یا برای همه یا برای هیچ کس

اردوغان: سلاح هسته ای یا برای همه یا برای هیچ کس

تهران- ایرنا- «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: برای حل عادلانه موضوع سلاح های کشتار جمعی، یا همه کشورها باید از سلاح هسته ای برخوردار باشند یا هیچ کشوری نباید حق استفاده از آن را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در سخنرانی خود با انتقاد از ساختار شورای امنیت گفت: دنیا بزرگ تر از پنج کشور است؛ امروز وقت آن رسیده که شاهد اصلاحات در خصوص ساختارهای نظام جهانی و شورای امنیت باشیم.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه، بخش عمده ای از سخنرانی خود را به مسائل سوریه پرداخت و گفت: ما خواستار کمک های همه جانبه جامعه جهانی برای پایان دادن به بحران انسانی در سوریه و حمایت از تلاش های آنکارا در این خصوص هستیم.

وی افزود: توافق سوچی که ما با روسیه امضا کردیم، همچنان پابرجاست و باید با انجام اقدامات لازم از وقوع کشتار در ادلب و ایجاد یک موج مهاجرت جدید از سوریه جلوگیری کنیم.

اردوغان با انتقاد از اتحادیه اروپا و بیان این مطلب که ترکیه دیگر نمی تواند موج جدید آوارگان را تحمل کند، گفت: از مجموع کمک هایی که قرار بود اتحادیه اروپا به منظور حضور پناهجویان سوری در ترکیه به آنکارا پرداخت کند، ما تنها سه میلیارد دلار را دریافت کرده ایم.

وی که کشورش این روزها گشت زنی های مشترک با آمریکا را در مناطق شرقی سوریه آغاز کرده است، خاطرنشان کرد که باید هرچه سریع تر به حضور “حزب کارگران کردستان” (پ.ک.ک) و “یگان های مدافع خلق” (ی.پ.گ) در منطقه شرق فرات پایان دهیم.

رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که چنانچه عمق “منطقه امن” در شرق سوریه تا محور “دیرالزور” و “رقه” ادامه یابد، آنکارا می تواند تعداد سوری هایی که از ترکیه، اروپا و دیگر کشورهای جهان قصد بازگشت به کشورشان را دارند تا سه میلیون نفر افزایش دهد.

وی افزود: با همکاری آمریکا، روسیه و ایران می توانیم آوارگان سوری را از اردوگاه ها به منطقه امن در شرق سوریه منتقل کنیم.

اردوغان همچنین برقراری ثبات در سوریه را دارای تأثیرات مثبت بر همسایه این کشور یعنی عراق دانست و در خصوص توافق نهایی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، گفت: تشکیل و آغاز به کار این کمیته از آن جهت که امنیت سوریه و یکپارچگی آن را تضمین می کند، دارای اهمیت بسیار فوق العاده ای است.

وی درخصوص مسأله فلسطین، گفت: سازمان ملل باید بیش از آنکه وعده دهد، از ملت فلسطین حمایت کند. اردوغان همچنین اوضاع کشمیر را برخلاف قطعنامه شورای امنیت در این خصوص، یک نوع شبه محاصره خواند.

رئیس جمهوری ترکیه در خصوص موضوعات مرتبط با ایران نیز گفت: امیدواریم تهدیدات علیه این کشور در نزدیک ترین زمان و با درایت، مورد حل و فصل قرار گیرد.

هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از امروز (سه شنبه) در مقر این سازمان در نیویورک آغاز به کار کرد.

رئیس جمهوری ترکیه پس از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیسان جمهوری برزیل، آمریکا و مصر پنجمین سخنران نشست امروز بود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Due to the people's need for prayer, the White House was changed to the place of Friday prayers in Washington. And people can pray there every Friday. Thanks to Ahmad Mahini, the presidential candidate of the United States from the Mahin party

آیا یهودیان به بهشت می روند؟

هر سوال مطرح در ذهن هرکسی، داستان و پاسخی دارد که: با دیگری متفاوت است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *