خانه / جشنواره / واردات بی رویه بنام ذخائر استراتژیک

واردات بی رویه بنام ذخائر استراتژیک

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نشست خبری با خبرنگاران:

تأمین واقعی حقوق مصرف کننده از مسیر تولید می گذرد/ افزایش ۱۶درصدی تعداد بازرسی ها، ۴۰ درصدی پرونده های متشکله و ۱۸ درصدی تخلفات مکشوفه در سال ۹۸

تأمین واقعی حقوق مصرف کننده از مسیر تولید می گذرد/ افزایش 16درصدی تعداد بازرسی ها، 40 درصدی پرونده های متشکله و 18 درصدی تخلفات مکشوفه در سال 98

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: تامین حقوق مصرف کننده از مسیر تولید می گذرد، هر جا کالا به اندازه کافی تولید و تامین شد مصرف کننده نیز راضی بوده است.

به گزارش شاتا، عباس تابش در این نشست که با حضور محمدرضا کلامی «سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت» و جمشید گلپور «رییس مرکز اصناف و بازرگانان» برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: آرامش بازار و تامین واقعی حقوق مصرف کننده از مسیر تولید و تأمین به موقع کالاها می‌گذرد و اگر کالا به اندازه کافی و به موقع تولید و تأمین شود، بازار نیز تنظیم و به تعادل خواهد رسید.

وی ادامه داد: گرانی با گرانفروشی متفاوت است؛ گرانی تابع مولفه های کلان اقتصادی اعم از تغییر نرخ ارز و…، است و گران فروشی اجحاف به حقوق مصرف کننده است، سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و‌ تولیدکنندگان به عنوان اهرم و بازوی تنظیم بازار، رصد تامین کالاها را برای جلوگیری از هر گونه کمبودهای احتمالی در دستور کار دارد.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام اینکه ۹۹۴ پرونده قیمتی در سال ۹۷ در سازمان حمایت بررسی کردیم، گفت: این رقم به ۱۹۶۴ پرونده در سال ۹۸ رسید و افزایش بیش از ۹۸ درصدی داشته است.

تابش با اشاره به اینکه در سه ماهه اول امسال تعداد پرونده های تشکیل شده در خصوص واحدهای تولیدی در سازمان حمایت و ارسال شده به تعزیرات ۲۴۰ پرونده بوده است، افزود: این رقم به اندازه ۲ برابر کل سال ۱۳۹۸ (۱۲ ماهه ۹۸)بوده است که نشانگر عزم راسخ سازمان حمایت در برخورد با سوداگران است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ بازرسی ها ۱۶ درصد افزایش، تعداد پرونده های متشکله ۴۰ درصد افزایش و تعداد تخلفات مکشوفه ۱۸ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بازرسی های انجام شده در سامانه انبارها در سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن ۱۱ درصد افزایش داشته است و پرونده های متشکله ۴۷ درصد کاهش و ارزش پرونده ها ۳۷ نیز درصد کاهش داشته است.

رونمایی از سامانه گارانتی بزودی

تابش بیان کرد: تا دو هفته آینده از سامانه گارانتی رونمایی خواهد شد که در کنترل بازار و ‌خدمات نقش مهمی ایفا می کند و رجوع به سامانه ها برای کنترل و‌تنظیم بازار در حال افزایش است، سامانه ها تکمیل تر می شود.

وی افزود: پنج قلم کالای اساسی با اولویت رصد در این هفته، لاستیک و‌ خودرو، لوازم خانگی، برنج، شکر و نهاده های دامی است.

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار، ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴ جزیی از شبکه توزیع و فروش است و در غیر این صورت عرضه خارج از شبکه محسوب می شود.

افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تلویزیون و لوازم خانگی نسبت به بهمن ۹۷

تابش بیان کرد: حداکثر افزایش قیمت نسبت به بهمن ۱۳۹۷ برای تلویزیون ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد ثبت شده است، ذینفعان در مهلت مقرر باید قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند در غیر این صورت مشمول عرضه خارج از شبکه می شوند.

وی افزود: از بیستم همین ماه ذینفعان در بخش لوازم خانگی یک هفته مهلت دارند که قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند، ثبت قیمت در این سامانه بخشی از شبکه توزیع است.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام اینکه به دنبال احقاق حقوق هر یک از بخش های تولید و مصرف هستیم، گفت: در قیمت گذاری مستندات مکفی قیمت از صاحبان کالا دریافت می شود و بر اساس همین اسناد نسبت به قیمت کالاها اقدامات لازم انجام می شود.

تابش اضافه کرد: آنالیز و قیمت نهایی خودرو مربوط به شورای رقابت است، در خصوص بحث اعمال ده درصد قیمت خودرو در کف بازار به عنوان متغیر برای کنترل قیمت بازار از درب کارخانه، پس از نهایی شدن تصمیم به ستاد تنظیم بازار ارایه می شود.

وی بیان کرد: برای تامین مواد اولیه وارداتی که هم اکنون انجام می شوند، سیاست کلی حمایت از شرکتهای دانش بنیان برای تامین از محل تولیدات داخلی است و گزارشات متناسباً ارایه می شود.

سامانه ۱۲۴ جزیی از شبکه توزیع و فروش است

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار سامانه ۱۲۴ جزیی از فروش و توزیع کالاها است و بعد از ابلاغ ۲۰ تا ۲۵ درصدی افزایش قیمت لوازم خانگی، بازرسی از اقلام و‌ کالاهای مرتبط با لوازم خانگی نسبت به سال ۹۷ در اولویت کاری ما خواهد بود و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

تابش تصریح کرد: بازرسی های کلان نشانگر تاثیر بازرسی ها و نظارت ها بر بازار است، رضایتمندی حدود ۸۰ درصدی در سامانه نیز نشانگر همین مطلب است.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگاران:

ذخایر کالاهای استراتژیک کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد/ تداوم نرخ گذاری تثبیتی کالاهای انتقال یافته از گروه یک به گروه ۲ تخصیص ارز

ذخایر کالاهای استراتژیک کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد/ تداوم نرخ گذاری تثبیتی کالاهای انتقال یافته از گروه یک به گروه 2 تخصیص ارز

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد: توجه به معیشت مردم در سیاستگذاری های مرتبط با تامین کالا و مصوبات ستاد تنظیم بازار در اولویت قرار دارد.

به گزارش شاتا، محمدرضا کلامی در این نشست که با حضور عباس تابش «معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» و جمشید گلپور «رییس مرکز اصناف و بازرگانان» برگزار شد، افزود: در سال ۱۳۹۹ ۴ محور مهم از سوی مدرس خیابانی «سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت» برای این وزارتخانه تعریف و ابلاغ شده است که جهش تولید و صادرات حداکثری با توجه به برنامه های اقتصاد بدون نفت دو مورد از این برنامه ها است و‌ توسعه عمق ساخت داخل و مدیریت و‌کنترل بازار محورهای بعدی وازرت صمت به شمار می آیند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که در کالاهایی که ظرفیت های تولید داخل داریم، به سمتی برویم که نیاز داخل تامین شود و جلوی واردات کالاهایی که امکان ساخت داخل و ظرفیت تامین نیاز داخل را دارند، می گیریم.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: کارگروه تنظیم بازار از ۱۴ وزارتخانه و دستگاه های مرتبط و ‌نظارتی تشکیل شده است و از تمامی ظرفیتهای کشور برای تنظیم بازار در این کارگروه استفاده می‌شود.

کلامی اضافه کرد: اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در کارگروه تنظیم بازار حضور دارند و ۱۷ کمیته کالایی تخصصی ذیل این کارگروه در رشته های مختلف کالایی تشکیل شده است که کار رصد و پایش را بصورت تخصصی در دستور کار دارند.

وی در خصصوص تأمین ارز کالاهای پزشکی و بهداشتی، گفت: ۲۵ قلم کالای اساسی و ۵۰۰ ردیف تعرقه مرتبط با اقلام پزشکی و بهداشتی در سال گذشته از ارز دولتی استفاده کرده اند و نگذاشتیم در شرایط سخت کمبودی در بازار احساس شود.

برگزاری بیش از ۶۰ جلسه کارگروه ملی و بیش از ۸۰۰ جلسه کارگروه های استانی تنظیم بازار

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در ادامه این نشست خبری، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۰ جلسه کارگروه ملی تنظیم بازار و بیش از ۸۰۰ جلسه کارگروه های استانی برگزار شده است که در همین راستا حدود ۴۰ درصد مصوبات کارگروه تنظیم بازار در خصوص تامین کالاها بوده است.

کلامی در خصوص مدیریت عرضه در سطح بازار، یادآوری کرد: شبکه های توزیع به واسطه تامین حداکثری کالا به گونه ای کالا را در سطح کشور عرضه کرده اند که مردم بدون دغدغه توانستند کالاهای خود را خرید کنند.

ذخایر کالاهای استراتژیک کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد

وی گفت: در حال حاضر از نظر ذخایر کالاهای استراتژیک در وضعیت بسیار خوبی هستیم و طبق برنامه ریزی انجام شده از ارز حاصل از صادرات برای تامین کالاها و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید کشور در سال ۱۳۹۹ استفاده می‌کنیم.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: در شرایط حساسی مثل شیوع کرونا یا پس از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، کالاهای مورد نظر مردم به خوبی تامین شد و‌ مشکلی نداشتیم و‌ نوسانات قیمتی به حداقل ممکن رسید.

افزایش ۲ برابری سهم فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا

کلامی با تاکید بر ضرورت هماهنگی برای استفاده از ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه بخش تولید بیان کرد: بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور داریم و در گذشته فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالا سهم ۵ درصدی داشتند که امروز این سهم به ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است که سبب رقابتی شدن شبکه توزیع شده است.

وی گفت: ۶۰۰ شرکت پخش کالایی در کشور داریم، در شرایط کرونا کالارسانی مناسبی انجام شده است و‌ در این حوزه موفق بودیم.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت با تأکید بر اینکه از عرضه و فروش اینترنتی حمایت می کنیم، گفت: مرکز اصناف طرحی برای عرضه و‌ توزیع کالاهای صنوف توزیعی و خدماتی به صورت اینترنتی در دستور کار دارد و همچنین از ظرفیتهای دستگاه های مرتبط و ظرفیت های مردمی برای نظارت بر بازار استفاده می کنیم.

کلامی در بخش دیگری ادامه داد: صنوف باید به عنوان حبیب الله به این موضوع توجه کنند که نبود مصرف کننده، بخش عرضه را دچار رکود فعالیت می کند.

تنظیم بازار فرادستگاهی است

وی تصریح کرد: تنظیم بازار یک اقدام فرادستگاهی است و هماهنگی دستگاه ها به گونه ای است تا بازار مدیریت شود و‌ کالا با فراوانی و با قیمت مناسب به دست مردم و مصرف کنندگان برسد؛ در شرایطی که با تحریمهای ظالمانه دشمنان مواجهیم، تلاش می کنیم تا کمبودی در کالاها در سطح بازار نباشد.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت اضافه کرد: در لوازم خانگی کوچک و بزرگ ۱۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه ظرفیت نصب شده داریم، برنامه تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی با افزایش ضریب خوداتکایی در سال ۹۹ در دستور کار داریم که به نسبت آمار تولید ۸.۸ میلیون دستگاه در سال ۱۳۹۸، شاهد افزایش ۳۰ درصدی تولید لوازم خانگی در سال ۹۹ خواهیم بود.

کلامی با اشاره به این که هم اکنون حدود ۵۰۰ واحد تولیدی لوازم خانگی در کشور داریم، اضافه کرد: با افزایش تولید حقوق مصرف کننده نیز رعایت می شود.

توجه به معیشت مردم در سیاستگذاری تامین کالاها

وی با اعلام اینکه حدود ۴۹ میلیون تن در ۲۵ قلم کالای اساسی، نیاز کالایی کشور است، گفت: معیشت مردم و سبد خانوار ایرانی برای ما در اولویت است و سیاستگذاری در تامین کالاها به گونه ای است که معیشت مردم دچار مشکل نشود.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: نهاده های دامی بواسطه اب بری بالا از ۱۰ میلیون تن نیازکشور حدود یک میلیون تن آن در داخل تولید می شود و ‌تامین ارز نهاده های دامی از محل ارز ۴۲۰۰ انجام می شود.

کلامی بیان کرد: در مقاطع فولادی سال گذشته ۲۷ میلیون تن شمش و اسلب تولید شده است و حدود ۹ میلیون تن مازاد تولید شمش داریم.

موظف شدن واحدهای تولیدکننده اسلب به عرضه محصولات خود در بورس

وی افزود: شیوه قیمت گذاری در مقاطع فولادی بواسطه عرضه در بورس است و در همین راستا مصوب شده است تمامی واحدهای تولیدکننده اسلب باید محصول خود را در بورس عرضه کنند.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت بیان کرد: برای جلوگیری از سو استفاده و سوداگری، تمام انبارها و‌ مراکز نگهداری برای احتکار ناامن خواهد شد، دادستانی ، تعزیرات و نهادهای نظارتی با متخلفات برخورد می کنند.

کلامی گفت: امسال مقادیر تولید اسلب باید ۵ درصد برای تعادل عرضه و تقاضا افزایش یابد، معاونت معدنی وزارت صمت این موضوع را رصد می کند.

وی با بیان اینکه میزهای کالایی ساخت داخل در معاونت صنایع شکل گرفته است، افزود: به دنبال افزایش عمق ساخت داخل برای کاهش ضریب وابستگی و خودکفایی بیشتر هستیم کما اینکه با تلاش های انجام شده هم اکنون در برخی کالای لوازم خانگی تا ۹۰ درصد عمق ساخت داخل داریم.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی تاکید کرد : نرخ گذاری تثبیتی کالاهای انتقال یافته از گروه یک به گروه ۲ تخصیص ارز مانند قیمت شکر هماند گذشته ادامه خواهد داشت 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Due to the people's need for prayer, the White House was changed to the place of Friday prayers in Washington. And people can pray there every Friday. Thanks to Ahmad Mahini, the presidential candidate of the United States from the Mahin party

آیا یهودیان به بهشت می روند؟

هر سوال مطرح در ذهن هرکسی، داستان و پاسخی دارد که: با دیگری متفاوت است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *