خانه / جشنواره / برگزاری دوره “فناوری پهپاد: کاربردها، اصول ایمنی و مقررات هوایی پهپادها

برگزاری دوره “فناوری پهپاد: کاربردها، اصول ایمنی و مقررات هوایی پهپادها

صد و چهل و هفتمین دوره کشوری “فناوری پهپاد: کاربردها، اصول ایمنی و مقررات هوایی پهپادهای غیرنظامی” به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نخستین همایش استانی “فناوری پهپاد: کاربردها، اصول ایمنی پرواز و مقررات پهپادهای غیرنظامی” با حضور دکتر سعیدی دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی کشور، مهندس علی‌اصغری نماینده دفتر نظارت و امنیت هوانوردی کشور، سرهنگ مهرداد مرزبان‌پور نماینده قرارگاه پدافند هوایی ارتش، سرهنگ رضا مرادی جانشین فرمانده پدافند کرمانشاه، اساتید و دانشجویان و جمعی از مسئولین استان، به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه رازی در این همایش با اشاره به فعالیت ۱۵ ساله این دانشگاه در گروه رباتیک، اظهار داشت: گروه رباتیک دانشگاه سابقه درخشانی در مسابقات جهانی دارد و امیدواریم این همایش آغازی برای فعالیت‌های هرچه بیشتر مرکز فناوری توسعه پایش هوایی باشد.

دکتر ویسی با اشاره به کاربرد بسیار فراوان ربات‌های پرنده در آینده، افزود: می‌توان گفت حوزه‌ای نیست که از فعالیت‌های ربات‌های پرنده بدون بهره باشد و در آینده هم بیشتر خواهد بود.

وی پاسخگویی فعالیت‌های پژوهشی‌آموزشی به تقاضاهای بیرون را رویکرد آموزش عالی کشور دانست و اظهار داشت: نسل اول دانشگاه‌ها تنها به تربیت کارشناس و متخصص می‌پردازد و امروز در کشور شاید بیشتر از آن کارشناس و متخصص تربیت کردیم، نسل دوم دانشگاه‌ها که پژوهش محور است و شاید قریب به دو دهه است که در این حوزه دانشگاه‌های ما کار کرده‌اند و وضعیت خوبی نیز داریم اما این علم تا از دیوارهای دانشگاه خارج نشود و در خدمت نیازهای واقعی جامعه و اطراف آن قرار نگیرد قطعا به توسعه ملی منجر نخواهد شد.

دکتر ویسی با اشاره به ضرورت ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه به عنوان مشخصه دانشگاه نسل سوم و کارآفرین افزود: دانشگاه باید فعالیت‌های خود را بر مبتنی بر تقاضای بیرون شکل دهد تا منجر به توسعه ملی گردد.

در ادامه، سرهنگ مهرداد مرزبان‌پور نماینده قرارگاه پدافند هوایی ارتش،  درخصوص کاربرد پهپاد در نیروهای مسلح و ویژه ارتش مباحثی بیان کرد.

دکتر محمد خسروی عضو هیأت علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه رازی نیز با اشاره به فعالیت مرکز فناوری توسعه پایش هوایی دانشگاه رازی، اظهار داشت: این مرکز فعالیت خود را در دانشگاه آغاز کرده و دانشگاه رازی به عنوان متولی آموزش پهپاد و ارائه خدمات در سطح استان فعالیت می‌نماید.

وی به بیان توضیحاتی در خصوص اهمیت و کارکرد پهپادها در زندگی بشری در مطالعات نوین و حفاظت حیات وحش کشاورزی و خدمات پزشکی اطفاء حریق و مدیریت ساخت و ساز معادن و حمل مواد سوختی و … پرداخت و گفت: امروزه از پهپادها در ارتباطات مخابراتی، توسعه ساخت و ساز، بررسی بدنه هواپیما و عکاسی، برنامه‌ریزی شهری و حمل و نقل، پوشش خبری و امنیت ساختمان‌ها و… استفاده می‌شود.

دکتر خسروی با بیان اینکه استان کرمانشاه پتانسیل خوبی برای استفاده از پهپاد دارد، گفت:  محققان و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی هم می‌توانند از این خدمات بهره بگیرند.

وی به ظرفیت اشتغال‌زایی در حوزه پهپاد اشاره کرد و گفت: به‌عنوان مثال استان خوزستان بیشترین متقاضیان در این دوره هستند چراکه کشاورزی در این استان به‌صورت مدرن انجام می‌شود و سمپاشی و کودپاشی توسط پهپادها صورت می‌گیرد.

دکتر خسروی ارائه آموزش خلبانی و اعطای گواهینامه را از جمله فعالیت‌های مرکز فناوری توسعه پایش هوایی عنوان کرد و گفت: این مرکز به عنوان نماینده کشوری می‌تواند خدمات خوبی را در سطح استان ارائه دهد و توسعه فناوری ساخت پهپاد و هوشمندسازی پهپادها یکی دیگر از اهداف است.

وی به پتانسیل‌های گروه رباتیک دانشگاه رازی اشاره کرد و گفت: این گروه در سال ۷۹ تاسیس شد و یک سال بعد این گروه اولین مین‌یاب خودکار را در سال ۸۰ ساخت، ربات‌های امدادگر شهری و فوتبالی ربات‌هایی هستند که در این مرکز ساخته شدند و در مسابقات کشوری و جهانی نیز شرکت کردند و کسب مقام اول ربات‌های پرنده لیگ در مسابقات کارون کاپ در سال ۹۶ افتخاری است که نصیب دانشگاه رازی شده است.

دکتر خسروی تاکید کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود، بسیار امیدوار هستیم که سازمان‌های دولتی و غیردولتی به ما کمک کنند و از تجارب همه استفاده می‌کنیم.

در ادامه، سرهنگ رضا مرادی جانشین فرمانده پدافند کرمانشاه به تشریح نحوه استفاده از پهپادها در بُعد نظامی و غیرنظامی و محدویت‌های هوایی و امنیتی پرداخت.

در ادامه دکتر سعیدی دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی کشور با اشاره به برگزاری صد و چهل و هفتمین دوره یکپارچه مقررات هوایی امنیتی پهپاد و فناوری پهپاد در دانشگاه رازی، اظهار داشت: مرکز پهپاد غیرنظامی از سال ۸۸ با تاسیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و با دستور مقام معظم انقلاب و با هدف تجمیع توان پهپادی کشور برای ارائه به مجموعه‌های نظامی و توسعه پهپادهای غیرنظامی در سطح کشور ایجاد شد.

در ادامه مهندس اسدی مدیر آموزش پرواز فرودگاه کرمانشاه در خصوص کنترل پروازها، تداخل این پروازها با پروازهای مسافربری و مشکلاتی که در اطراف فرودگاه‌های ایجاد می‌کند، همچنین دغدغه برج مراقبت‌های پرواز در برخورد با پهپادها مباحثی ارائه داد.

شایان ذکر است، صد و چهل و هفتمین دوره “فناوری پهپاد: کاربردها، اصول ایمنی و مقررات هوایی پهپادهای غیرنظامی” با محوریت کاربردها، مقررات، فرصت‌ها و تهدیدهای پهپاد از چهارشنبه هشتم اسفندماه ۱۳۹۷ تا نهم اسفند ماه به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد و در پایان این دوره، آزمون خلبانی پهپاد از شرکت‌کنندگان به منظور اعطای گواهینامه معتبر به عمل آمد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Due to the people's need for prayer, the White House was changed to the place of Friday prayers in Washington. And people can pray there every Friday. Thanks to Ahmad Mahini, the presidential candidate of the United States from the Mahin party

آیا یهودیان به بهشت می روند؟

هر سوال مطرح در ذهن هرکسی، داستان و پاسخی دارد که: با دیگری متفاوت است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *