خانه / جشنواره / مهاجران افغانستانی

مهاجران افغانستانی

کشور مسلمان همسایه این موضوع را پذیرفته که این مهاجران افغان در کشور ما حضور داشته باشند.
اما مسئله این است که باید تلاش کند این مهاجران به کشور خودشان برگردند. تا کی قرار است ما همواره میزبان این جمعیت مهاجر افغان که هر‌روزه هم در حال افزایش است، باشیم؟ بالاخره آنها اثر اقتصادی، معیشتی و بهداشتی دارند و از امکانات ما استفاده می‌کنند، در حالی که ما برای جمعیت کشور خودمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و وقتی ساختار جمعیت یکباره پنج تا شش میلیون اضافه می‌شود، به هم می‌ریزد و روی خدمات و بهداشت و درمان و اقتصاد اثر منفی دارد.

‌گفته می‌شود پنج میلیون نفری که وزیر کشور به عنوان آمار مهاجران افغان‌ها در کشور اعلام کرده، آمار رسمی است و جمعیت کل آنها اعم از مهاجران قانونی و غیرقانونی افغان در کشور بین هشت تا ۹ میلیون نفر است که به صورت روزانه هم در حال افزایش هستند.
حتی اگر همان پنج یا شش میلیون نفر آمار رسمی مهاجران افغان در کشور را هم در نظر بگیریم، جمعیت قابل توجهی است و جمعیت چند کشور بحرین، قطر، امارات، عمان و کویت است. درعین‌حال آنها در بخش‌‌های مختلف کارگری، خدماتی و عمرانی مشغول به کار هستند. اگر با نگاه نیروی انسانی به جمعیت مهاجران افغان نگاه کنیم از این جهت حضور آنها خوب است. اما بخشی که روی آن تأکید دارم و باعث نگرانی مردم شده است، حضور اتباع غیرقانونی است که نه شناسنامه و گذرنامه دارند و نه هویت و ماهیت مشخصی دارند؛ بنابراین باید وضعیت این جمعیت مشخص شود.
‌وقتی یک فرد بی‌هویت وارد یک کشور می‌شود، هیچ نظارتی روی او وجود ندارد و اتفاقا این فرد هم نمی‌خواهد هویت او مشخص باشد و نظارتی روی او اعمال شود، در غیر این صورت با گذرنامه وارد کشور می‌شد و کارت اقامت می‌گرفت. کارت اقامت هم کارت بین‌المللی رسمی و قانونی است و در همه کشورها، اتباع این کارت را دریافت می‌کنند. اما کسی که از مرزهای غیرقانونی وارد کشور شود و در نقاط مختلف کشور مستقر شود، حتی اگر کارکردش مثل افراد رسمی باشد که در ایران اقامت دارند، برای ما از منظر امنیتی و سیاسی درخور توجه است و دولتمردان باید فکری اساسی برای آن کنند.
بنابراین دولت و مشخصا وزارت کشور به جای توجیه باید در‌این‌باره برنامه‌ریزی کنند و اکنون انتقادی جدی به عملکرد مجموعه‌ای که متولی امر هستند، وارد است. اینکه دائما از منظر مثبت موضوع مهاج…

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *