خانه / جشنواره / دستاوردهای هسته‌ای
ليلا سپهري رازي
لیلا سپهری رازی

دستاوردهای هسته‌ای

 معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سال جاری این سازمان از ۱۰ دانشگاه کشور در ۱۰ رشته دانشجوی کارشناسی بورسیه پذیرفت و قرار است سال آینده نیز ۵۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی را در رشته‌های مختلف بورسیه کند.

به گزارش لیلا سپهری رازی  خبرنگار ماهین نیوز : آقای سید امیرحسین فقهی روز شنبه در آیین افتتاحیه پنجاه و ششمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شیراز، گفت: روند بورسیه دانشجویان در سازمان انرژی اتمی ادامه دارد و سال آینده دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف برای شرکت‌های وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران بورسه می شوند.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: دانشجویان رشته‌های فیزیک و شیمی از علوم پایه، برق، الکترونیک، میکانیک، کامپیوتر، صنایع، مواد، مهندسی شیمی و محیط زیست از گروه فنی و مهندسی و حقوق و مدیریت از علوم انسانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

پاسخ به پرسش‌های هسته‌ای مردم

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه شاید هنوز باشند کسانی که این شبهه را مطرح می‌کنند که فناوری هسته ای با این هزینه‌هایی که برای کشور دارد به چه کار می‌آید؟، توضیح داد: در پاسخ به این سئوال باید پرسید، اگر بجای توسعه فناوری هسته‌ای، مسئولان کشور اقداماتی اشتباره و آسیب‌زا در جهت تخریب کشور و کاهش اقتدار ملی انجام می‌دادند، واکنش دشمنان چه بود؟ آیا جنجال رسانه‌ای به پا می‌کردند یا به ازای آن سکوت می‌کردند؟ آیا خوشحال می‌شدند یا ناراحت، تشویق می‌کردند یا تخریب؟ پاسخ به این سوالات مبنای دشمن شناسی است.

فقهی ادامه داد: هنگامی که کشورهایی که در تاریخ کشور سابقه منفی دارند، از اقداماتی ناراحت شدند این به معنای ان است که اقدامی مهم در توسعه کشور و درست است.

وی درباره اتهام تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، اظهار کرد: این اتهام در حالی مطرح می شود که ایران بیشترین همکاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران دارد و همه تلاش خود را برای رفع این اتهام بی جا می کند.

فقهی عنوان کرد: تنها هدف طرح این اتهام جلوگیری از توسعه فناوری و صنعت هسته‌ای ایران است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: از سویی کجا سراغ دارید که ایران از زمین و هوا و دریا به جایی لشکر کشی کرده، پایگاه نظامی زده و منافع شخصی کشور را در جایی دیگر دنبال کرده و یا از منابع دیگر کشورها سوء استفاده کرده باشد.

وی بیان کرد:هیچ انسان اندیشمندی در هیچ جای جهان تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی را تایید نمی‌کند و ایران نیز از این مستثنی نیست، ایرانی که در این زمینه فتوای رهبر معظم انقلاب را نیز دارد.

پیشرفت‌های بی‌نظیر هسته‌ای

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: صنعت هسته‌ای دارای بالاترین سطح استاندارد فنی و مهندسی است، طوری که این استانداردها کشنده سایر صنایع نیز هست و اگر صنعتی برای رفع نیاز صنعت هسته‌ای فعالیت کرد، به طور حتم استاندارد آن بالاتر رفته و تجهیزات و کالاهایی که تولید می‌کرده را با کیفیت بالاتری تولید خواهد کرد.

فقهی با اشاره به برپایی پنجاه و ششمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شیراز، گفت: این نمایشگاه با هدف آگاه سازی عموم مردم و معرفی دانش بومی صنعت هسته‌ای به عنوان مصداقی از این گفته که هرجا تحریم شدیم، قدرتمندتر شدیم برپا شده است.

وی یادآور شد: دانش هسته‌ای را به ما ندادند و عمدتا از سوی متخصصان ایران اسلامی حاصل شد.

فقهی ادامه داد: دانش هسته‌ای در انقلاب اسلامی به رغم تحریم‌ها، پیشرفت‌ها بی‌نظیر است، در نشستی که این دستاوردها را با مستندات در جمع دانشمندان روسی ارائه کردم و پس از آن در رسانه‌های روسیه این گفته بیان شد که ” مردم ایران شایسته عمیق‌ترین احترام‌ها هستند که با این تحریم‌ها، تا این میزان پیشرفت داشته اند”.

فارس استان معین تامین نیروی انسانی صنعت هسته‌ای جنوب کشور می‌شود

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به ظرفیت‌های علمی، صنعتی و لجستیک فارس، گفت: فارس به واسطه مجاورت با استانهای جنوبی کشور که محل احداث ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی است، از موقعیتی بسیار مهم برخوردار است و در تامین نیروی انسانی برای ساخت که به تدریج مشارکت نیروهای داخلی افزایش می‌یابد و بهره‌برداری، می‌تواند استان معین باشد.

وی افزود: معنای آن این است که جوانان فارس به واسطه توسعه صنعت هسته‌ای، در حوزه نیروگاهی اشتغال تضمین شده و تاثیرگذاری بالایی در آینده کشور خواهند داشت، بنابراین باید همه مسئولان کمک کنند تا فارس در این زمینه ایفای نقش کند.

فقهی یادآور شد: ۵۰سال پیش، هنگامی که متخصصین کشورهای خارجی نیروگاه اتمی را می‌ساختند نیز بر این نظر بودند که فارس باید معین تامین نیروی انسانی باشد و به همت مسئولان استان آنرا عملی کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه ای که به کمک استانداری و همت مسئولان استان و سازمان انرژی اتمی تدوین شده، توسعه همه جانبه نیروگاه و کاربردهای پزشکی، کشاورزی و صنعتی هسته‌ای را در فارس پیش بینی شده تا هیچ نخبه ای از این استان به واسطه محدودیت ‌ها به کشورهای دیگر مهاجرت نکند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

مردم استرالیا قیام کنند

✅ جمهوری اسلامی ایران اقدام استرالیا را شدیدا محکوم کرد   حمایت استرالیا از رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *