خانه / جشنواره / فروپاشی اتحادیه اروپا

فروپاشی اتحادیه اروپا

راهبردنگار-۰۲۱۱۰۷

*🔰 ضررهای اقتصادیِ اتحادیۀ اروپا از طولانی‌شدن جنگ غزه*

🔍 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همزمان با گذشت ۱۰۰ روز از جنگ غزه، پیامی را در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد، با این مضمون که: *«اروپا در خطر است!»* این پیام، نگرانی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی اروپا را برانگیخت. با شروع جنگ غزه، اتحادیۀ اروپا تلاش‌های دیپلماتیکِ گسترده‌ای را برای پایان دادن به جنگ انجام داد؛ تلاش‌هایی که به ثمر نرسید؛ اما رهبران این اتحادیه کماکان در خصوص *پیامدهای اقتصادیِ منفیِ طولانی‌شدن این جنگ* هشدار می‌دهند. اما *چرا امنیت و ثبات اقتصادیِ رژیم صهیونیستی برای اروپا مهم است؟* در زیر تلاش شده دلایل این اهمیت از نگاه محافل خارجی مرور شود.

*۱️⃣ تبادل تجاریِ گسترده میان طرفین، در حوزۀ کالا:* مطابق بیانیۀ ادارۀ آمار اروپا (Eurostat)، در حال حاضر اتحادیۀ اروپا بزرگترین شریک تجاری اسرائیل محسوب می‌شود؛ به نحوی که ۳۱٫۹درصد از کالاهای وارداتی اسرائیل در سال ۲۰۲۲، از مبدأ اتحادیه اروپا بوده و در مقابل، مقصد ۲۵٫۶درصد از کالاهای صادراتی تل‌آویو، خاک اتحادیه اروپا بوده است. از جمله کالاهای مبادلاتیِ طرفین می‌توان به تجهیزات حمل‌ونقل و مواد شیمیائی اشاره کرد.

*۲️⃣ تبادل تجاریِ گسترده میان طرفین، در حوزۀ خدمات:* افزون بر تجارت کالا، طرفین شاهد جهشی بزرگ در حوزۀ تجارت خدمات در سالیان اخیر بوده‌اند. در بازۀ زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، حجم صادرات اتحادیه اروپا به اسرائیل در بخش خدمات، از حدود ۳میلیارد یورو، به نزدیک ۱۰میلیارد یورو افزایش یافته که رشدی حدوداً ۲۱۷درصدی را نشان می‌دهد. در مقابل نیز حجم صادرات اسرائیل به اتحادیه اروپا، از ۲٫۸میلیارد یورو، به نزدیک ۷میلیارد یورو رسیده که رشدی ۱۴۷درصدی است. بنابراین سقوط ارزش شیکل (واحد پول اسرائیل) در پی وقوع جنگ غزه، پیامدهای وخیمی بر روابط اقتصادیِ طرفین خواهد گذاشت.

*۳️⃣ کاهش میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی:* طولانی‌تر شدن جنگ غزه، قطعاً تأثیرات سوئی بر میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجیِ طرفین خواهد گذاشت. مطابق آمار ادارۀ آمار اروپا، ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم اتحادیۀ اروپا در اسرائیل، تا انتهای سال ۲۰۲۱، جمعاً ۶۰٫۵میلیارد یورو بوده است. سرمایه‌گذاری مستقیم اسرائیل در خاک اتحادیۀ اروپا نیز تا انتهای سال ۲۰۲۱، جمعاً ۵۰٫۱میلیارد یورو بوده است.

*۴️⃣ اروپا، در جستجوی منبعی جدید برای تأمین انرژی:* با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز جنگ اوکراین، اسرائیل توانسته بود خود را به عنوان منبع جایگزینِ نفت و گاز روسیه، به اتحادیه اروپا معرفی کند. به عنوان نمونه، در فوریه ۲۰۲۳، تل‌آویو نخستین محمولۀ نفتی خود را به اروپا فرستاد؛ محموله‌ای که از میدان نفتیِ شرق دریای مدیترانه استخراج کرده بود. اما امروز به دلیل بی‌ثباتیِ تل‌آویو، کشورهای اروپایی ناچارند در جستجوی منبعی جایگزین برای تأمین انرژی خود باشند. ضمن آنکه با توجه به وضعیت بی‌ثبات بازارهای انرژی، این جایگزینی احتمالاً برای اروپا پرهزینه خواهد بود.

*۵️⃣ افزایش حمایت مالی اروپا از تل‌آویو:* علاوه بر طرح هدفمند اتحادیه اروپا برای توسعۀ تجارت با اسرائیل بر اساس توافق سال ۲۰۰۰، این اتحادیه در چارچوب سیاست همسایگی، به اسرائیل کمک سیاسی و مالی نیز می‌کند. این کمک‌ها بیشتر به پروژه‌هایی در حوزۀ آموزش، ارتباطات و مدیریت آب اختصاص می‌یابد؛ کمک‌هایی که رقم آن، به طور میانگین، سالانه به ۱٫۸میلیارد یورو می‌رسد. با توجه به تداوم جنگ غزه و وخامت اوضاع اقتصادی در اسرائیل، برخی احزاب اتحادیه اروپا خواهان افزایش این کمک‌ها به تل‌آویو هستند تا اقتصاد تل‌آویو را نجات دهند؛ اقدامی که البته در صورت وقوع، فشار زیادی را بر اقتصاد این اتحادیه تحمیل خواهد کرد.

⚠️ کوتاه سخن آنکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حالی اروپا را در خطر می‌بیند که *ضررهای اقتصادیِ قارۀ سبز از قِبل جنگ غزه، محدود به کاهش مراودات تجاری با اسرائیل نشده؛ بلکه با تداوم حملات شجاعانۀ انصارالله به منافع کشتیرانی اسرائیل، کریدور دریاییِ عبوری از باب‌المندب نیز عملاً فلج شده و از این مجرا، ضررهای هنگفتی متوجه اروپا شده است؛* ضررهایی که مسبب اصلی‌اش، خودِ رژیم صهیونیستی است. به عنوان نمونه، چندی پیش شرکت خودروسازی «تسلا» اعلام کرد بخش اعظمی از خط تولید کارخانۀ خود واقع در اروپا (در نزدیکی برلین) را به مدت دو هفته، به سبب کمبود قطعات، به حال تعلیق درخواهد آورد. این کمبود قطعات ناشی از تأخیر در تحویل بارهایی بوده است که این شرکت از کشتی‌های عبوری از دریای سرخ متحمل شده است.

*✅ اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی صداوسیما*

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

جهان برای ایران شد و آنها خبرندارند

L'Amérique est la 32ème province et l'Europe est la 33ème province de l'Iran et la langue officielle est le persan. America is the 32nd province and Europe is the 33rd province of Iran and the official language is Persian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *