خانه / جشنواره / پویش تغذیه سالم
رویداد «قلم مقدس
رویداد «قلم مقدس

پویش تغذیه سالم

اجرای پویش ملی «تغذیه سالم» در شرایطی که عده‌ای به اسم طب سنتی در فضای مجازی مصرف مواد مضری مانند نمک‌ دریایی تصفیه‌نشده را تبلیغ می‌کنند و از طرفی آمارها خبر از کاهش مصرف لبنیات می‌دهد نقش راهگشایی در تشویق مردم به سمت اصلاح الگوی غذایی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که بیماری‌های قلبی- عروقی علت اصلی مرگ در افراد بالای ۳۰ سال و دومین عامل مرگ در افراد ۱۵ تا ۵۹ سال شناخته می‌شود و از طرفی حدود ۸۰ درصد مرگ و میرها در بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از پرفشاری خون، مصرف سیگار و کلسترول بالاست و همچنین مردم ایران ۲ برابر استاندارد، نمک مصرف می‌کنند، بهترین راهکار مقابله‌ای، اجرای برنامه‌های آموزشی برای آگاه سازی بیشتر جامعه نسبت به تغذیه درست است.

اجرای پویش ملی سلامت با هدف اطلاع رسانی از تغذیه سالم توسط وزارت بهداشت از اول بهمن تا هشتم با موضوع نمک و شعار «انتخاب همه، نمک کم، اما تصفیه شده یددار» و از هشتم تا پانزدهم بهمن نیز با موضوع لبنیات و شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» در دستورکار قرار گرفت.

طبق اعلام حسین فرشیدی معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عواملی که باعث فشارخون بالا می‌شود مصرف زیاد نمک است که باعث تشدید این بیماری می‌شود لذا ضرورت دارد استفاده از آن روزانه کاهش یابد.

اجرای چهاردهمین پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم در گلستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا از آغاز چهاردهمین پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم از اول بهمن ماه در استان خبر داد و گفت: با توجه به تبلیغات فضای مجازی نسبت به استفاده از نمک‌های دریایی تصفیه نشده و همچنین کاهش مصرف لبنیات در میان خانواده‌های ایرانی، ارتقای سلامت جامعه نیازمند مصرف نمک‌های یددار و لبنیات است و اجرای پویش‌های این چنینی با رویکرد اطلاع رسانی در این مسیر راهگشا خواهد بود.

دکتر موسی‌الرضا شبیهی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های میدانی بیش از پنج درصد مردم با توجه به افزایش تبلیغات چند سال اخیر توسط افراد غیرمجاز به اسم طب سنتی برای مصرف نمک‌های دریایی به جای نمک‌های یددار تصفیه شده، به سمت مصرف نمک‌های سنتی گرایش پیدا کردند.

وی افزود: در این پویش با همراهی رسانه‌ها و شبکه‌های خبری سعی شده مردم را نسبت به تاثیر رعایت الگوی غذایی سالم به معنی پرهیز از مصرف بی رویه نمک و تاکید بر استفاده از نمک‌های یددار تصفیه شده به جای نمک‌های دریایی که رنگ‌های آن ناشی از مواد شیمیایی تصفیه نشده با تاثیرات مضر برای بدن از جمله کلیه و کبد است و همچنین نقش مهم لبنیات بر استحکام بافت استخوانی، بیشتر آگاه کنیم.

وی در رابطه با وضعیت مصرف لبنیات در ایران، گفت: در کشور ما سرانه مصرف شیر در سال‌های گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفتیم.

روند کاهش مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: در دهه اخیر مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی روند کاهشی داشته و به حدود ۱۶۴ گرم در روز رسیده است که با پیشنهادهای «سبد غذایی مطلوب برای جامعه ایرانی» مبنی بر مصرف روزانه حداقل ۲۵۰ گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

شبیهی با تاکید بر اهمیت بالای مصرف شیر، افزود: شیر یک غذای کامل است و به دلیل دارا ﺑﻮﺩﻥ پروتئین با کیفیت بالا، ﺍﻧﻮﺍﻉ مواد معدنی ﻭ تعدادی ﺍﺯ ﻭﻳﺘـﺎﻣﻴﻦ‌ﻫـﺎ ﻧﻘـﺶ ﻣﻬمی ﺩﺭ ﺭﺷــﺪ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ.

وی تاکید کرد: ﺷﻴﺮ ﻭ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ‌ﻫﺎی لبنی مهمترین ﻣﻨﺒﻊ ﺗـﺎﻣﻴن ﻛﻠﺴـﻴﻢ است ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ برای ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺍﺳﺘﺨﻮان‌ها، ﺩﻧﺪﺍﻥﻫﺎ ﻭ پوﺳﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ می‌شود و ﺗﻨﻮﻉ ﺍﺟﺰﺍی ﻏﺬﺍیی ﺩﺭ ﺷﻴﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ یک ﻟﻴـﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪﻩ‌ای ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺿﺮﻭﺭی ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻛﺮﺩ.

فواید مصرف شیر و لبنیات

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان به مردم توصیه کرد: اگر دچار بی‌خوابی‌های شبانه می‌شوند یک ساعت قبل از زمان خواب یک لیوان شیر به همراه کمی عسل مصرف کنند چرا که این نوشیدنی به خوابیدن بهتر آنان کمک می‌کند.

شبیهی ادامه داد: مصرف شیر و لبنیات، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد و نقش محافظتی لبنیات در ابتلا به دیابت نوع دو تا حد زیادی به مواد مغذی لبنیات مربوط می‌شود که یکی از آنها پروتئین لبنیات است.

وی با اشاره به اینکه نبود تحمل ﻗﻨﺪ ﺷـﻴﺮ (لاکتوز) ﺑـﻪ ﻃـﻮﺭ طبیعی ﺩﺭ برخی افراد ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، افزود: این مساله می‌تواند در هر سنی ایجاد شود و ﺍگر ﻓﺮﺩی ﺩچار ﺍﻳﻦ ﻋﺎﺭﺿﻪ ﺍﺳﺖ می‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﺮ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ‌ﻫﺎی شیر ﻣﺜﻞ ﻣﺎﺳـﺖ ﺍﺳـﺘﻔﺎﺩﻩ کند.

به گفته وی، شیرهای طعم‌دار کم چرب برای بعضی‌ها که علاقه‌ای به طعم طبیعی شیر ندارند و از شیر با طعم‌های گوناگون میوه‌ها، قهوه، کاکائو، شکلات و عسل استفاده می‌کنند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان در رابطه با اینکه آیا بستنی که جزو لبنیات است می‌تواند منبع خوبی از کلسیم به ویژه برای کودکان باشد، گفت: بستنی از شیر، شکر و چربی تشکیل شده و شیر ممکن است حاوی کلسیم باشد اما شکر و چربی فایده‌ای برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ندارند، بلکه مصرف زیاد آنها می‌تواند باعث چاقی، دیابت، کاهش مقاومت بدن و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

شبیهی با تاکید بر اینکه مصرف گوشت قرمز با ماست به دلیل اینکه هر ۲ تامین کننده پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند ضرری ندارد، ادامه داد: لبنیات یکی از گروه‌های اصلی غذایی است و توصیه می‌کنیم در طول روز ۲ تا سه واحد از این گروه غذایی مصرف شود.

وی افزود: لبنیات و غذاهایی دریایی هر ۲ منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری برای بدن هستند و مطالعات مختلف نشان داده که مصرف آنها می‌تواند خطر بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش دهد لذا ترکیب غذاهایی مانند لبنیات و ماهی با یکدیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند.

کارشناسان حوزه بهداشت اطلاع رسانی از پویش را برعهده دارند

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در این پویش کارشناسان تغذیه، مراقبان سلامت و بهورزان اطلاع رسانی و آموزش برای مراجعان را برعهده دارند همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی برای دانش آموزان از طریق نشست‌های آموزشی، برگزاری مسابقات نقاشی، مقاله نویسی و جشنواره غذا در مدارس اجرا می‌شود و اطلاع رسانی از طریق برنامه‌های صدا و سیما، برپایی ایستگاه سلامت و آموزش کارکنان از دیگر برنامه های پویش است.

شبیهی افزود: هموطنان می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و انجام مراقبت‌های گروه سنی، از میزان سلامت خود مطلع و در صورت نیاز رژیم غذایی مناسب را از کارشناسان تغذیه دریافت کنند.

۰۹۱۲۰۸۸۳۴۷۶

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کشتی های مجاز باید حامل دانشجویان باشند

According to Yemen, only ships carrying at least ten American student fighters are allowed to pass to Gaza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *