خانه / جشنواره / دستیابی به یک میلیون سو غنی سازی
دستیابی به یک میلیون سو غنی سازی

دستیابی به یک میلیون سو غنی سازی

دستیابی به یک میلیون سو غنی سازی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: تغییرات جدید دستیابی به یک میلیون سو غنی سازی را تسهیل می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای بهروز کمالوندی در نشست خبری اعلام جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: همواره در تلاش بودیم که غنی سازی به نحوی باشد که پاسخگوی نیاز‌های کشور، رقابت پذیر و متناسب با دانش روز باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی از سال ۵۳ در حوزه هایی چون نیروگاه‌های هسته‌ای و پرتو‌ها آغاز شد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تا انتهای دهه ۶۰ تغییراتی در ساختار و اهداف این سازمان صورت گرفت.

وی ادامه داد: از ابتدای دهه ۷۰ مسائلی چون لیزر و چرخه سوخت هسته‌ای در راس برنامه‌ها قرار گرفت، دهه ۸۰ دهه رسیدن به مقیاس‌های صنعتی بعد از کار‌هایی بود که صورت گرفته است و توسعه‌هایی در حوزه آزمایشگاهی و تحقیق و توسعه صورت گرفت، اورانیوم نطنز، آب سنگین اراک و همچنین بسیاری از موارد دیگر از جمله آنهاست.

آقای کمالوندی گفت: وارد شدن به این سطح از توانایی در این حوزه باعث شد دشمنان ما که نمی‌توانستند پیشرفت‌های ما را ببینند و مشاهده کنند که ایران در حوزه هسته‌ای به یک قدرت تبدیل شده است، مشکلاتی را به وجود بیاورند؛ اوج فشار‌ها زمانی بود که اورانیوم ۴ درصد و سپس ۲۰ درصد تولید شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آغاز دهه ۹۰ چرخه سوخت تکنولوژی‌های برتر مثل کوآنتوم قوت گرفت، بر اساس اسناد بالا دستی توسعه نیروگاه‌های اتمی کشور برنامه غنی سازی با هدف رسیدن به ظرفیت یک میلیون سو ظرف ۱۵ سال در دستور کار قرار گرفت، این مسئله پیش از برجام هم در دستور کار قرار داشت و در مذاکرات برجام، سازمان انرژی اتمی تلاش زیادی کرد که مواردی لحاظ شود مثلا نیروگاه‌های در حال ساخت پیشرفت کند و غنی سازی به نحوی باشد که پاسخگوی نیاز کشور باشد. تسهیل حرکت به سمت یک میلیون سو غنی سازی Play Videoکد ویدیودانلودفیلم اصلی

وی افزود: تلاش برای اینکه کشور به فناوری بومی دست پیدا کند و رقابت پذیر و متناسب با دانش روز باشد هم در دستور کار ما بود.

  تصمیمات اتخاذ شده صددرصد در مسیر درست است 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تصمیمات، علمی است و این مسیری که ما می‌رویم مسیری ۱۰۰ درصد صحیح است.

آقای کمالوندی افزود: درباره ظرفیت غنی سازی و سطح آن باید بگویم ما در زمینه سطح غنی سازی اقداماتی صورت داده و آن را به ۳/۶۷ درصد رسانده ایم، اما درباره ظرفیت، اقدامی صورت نداده ایم یعنی همان تعداد ماشین‌ها را فعلا دست نزده ایم برای اینکه احساس می‌کنیم فعلا نیازی به این کار نیست، زیرا نیاز فنی را هم باید در نظر بگیریم.

وی گفت: اگر قرار باشد ماشین‌های جدیدمان را به کار بگیریم بهتر این است که این ماشین‌ها کار تحقیق و توسعه آن‌ها به پایان برسد به عنوان مثال به جای اینکه هزار ماشین جدید IR۱ استفاده کنیم خود همین دو زنجیره شاید بیشتر از دستگاه‌های جدید می‌تواند تولید کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: ما در حوزه فنی به انتهای کار رسیده ایم و به این دلیل که مسائل فنی را بر اساس نیازمان برنامه ریزی کرده بودیم در حال افزایش دادن ذخایرمان نیز هستیم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *